Reply To: Maria Stansina Stavers

Forum Forums Restricted content Algemeen Maria Stansina Stavers Reply To: Maria Stansina Stavers

psmithPeter Smith
Participant

Ik reageer naar aanleiding van de zinsnede uit het bericht van 28 oktober 2019: ‘grootvader Johan Christoffel omdat achterop de foto die ik bezit staat: ”Mijn grootvader J.C. Smith Colonel van de Indische Leger” ‘.

Naar mijn idee is hier een schijffout gemaakt door de kleindochter en had het ‘grootvader C.J. Smith’ (= Casper Joseph) moeten zijn.

Johan Christoffel Smith was bij het uit dienst gaan in 1771 trompetter bij de VOC.
Ik lees d.d. 07-10-1771: ‘twee requesten van de trompetters Johan Christoffel Smith van Bruijtemborn en … versoekende … om uits ruijme tijds expiratie … uijt den Dienst ontslagen en in burger vrijdom gesteld te worden’.
Uit:
VOC archief Kopie-missiven en -rapporten ingekomen bij gouverneur-generaal en raden van de kantoren in Indië Deel II/E.5.04 Java’s Oostkust Inv. nr. 7875: 1770 oktober 6 – 1771 oktober 7 (blz. 86)

Hij was in 1755 al trompetter in ‘Souracarta’. Zie onderstaand:
VOC Archief Copia Generaal Restant Land Monster Rolle van ‘T Jaar 1755 voor Amsterdam (Folio 59 verso en folio 60)

In die jaren daarna tot aan zijn afzwaaien in 1771 is hij trompetter gebleven, zie de jaarlijkse Land Monster Rollen van de VOC

Trompetter is, als ik naar de soldij kijk, in rang te vergelijken met sergeant. Luitenant-kolonel, laat staan kolonel, lijkt me op de leeftijd na afzwaaien niet meer mogelijk.

In de Naamboekjes Oost-Indische regeringsdienaren 1773, 1776-1779 en de Naamboekjes van 1780-1786 komt zijn naam dan ook niet voor (wel van zijn zoon Casper Joseph als cornet).

Ik krijg geen links geplakt in het bericht, daarom heb ik de folio en bladzijde nummers erbij gezet.