Reply To: Hoe degelijk en nauwkeurig zijn de tests ?
Forum › Forums › Restricted content › Indisch DNA › Hoe degelijk en nauwkeurig zijn de tests ? › Reply To: Hoe degelijk en nauwkeurig zijn de tests ?
Het schatten van de etniciteit is op het moment het zwakste gedeelte van de autosomale DNA analyse. Wel wordt er door de verschillende “DNA boeren” hard aan gewerkt om dit te verbeteren. Bijvoorbeeld bij Ancestry is deze maand een verbeterde versie van de etniciteitsschatting geïntroduceerd. Als ik de oude en de nieuwe schatting van Ancestry vergelijk, valt bijvoorbeeld bij mij de Scandinavische afkomst af, en klopt mijn afkomst veel beter dan de oude analyse met mijn stamboomkennis. Ik weet dat ook MyHeritage hard bezig is een vernieuwde methode te ontwikkelen. Misschien is het dus interessant om je ruwe data te uploaden bij Ancestry, en hun etniciteitsschatting te bekijken.
In het rapporteren van individuele DNA matches zijn de verschillende DNA bedrijven wel erg goed en precies. Tientallen 3e tot 5e graads neven en nichten is heel goed mogelijk. Die matches zijn individueel en niet gebaseerd op etniciteit. De meeste matches zullen van je Europese DNA afkomstig zijn, omdat meer Europeanen zich laten testen dan Aziaten. Echter komt er steeds meer Indisch DNA in de databases, dus daarmee ook steeds meer Aziatisch DNA via die weg.