ouders Hendrik Alexander van Hien (1887-1945)

Forum Forums Restricted content Ik zoek informatie over… ouders Hendrik Alexander van Hien (1887-1945) ouders Hendrik Alexander van Hien (1887-1945)

robdumasRob Dumas
Participant

Adriaan,

In de tijd dat Hendrik Alexander van Hien was geboren, woonde er maar 1 mannelijk lid met de familienaam ‘van Hien’ in Soerabaja volgens de lijst van ingezetenen in Naamlijst 1888 (Regerings-Almanak van Ned.Indië) en dat was Dirk Adrianus van Hien.

Dirk Adrianus van Hien trouwde op 8 maart 1884 te Soerakarta met Johanna Anthonetta Coenraad.
Dit huwelijk werd ontbonden door echtscheiding op 28 juni 1886 te Soerakarta. Het zou net mogelijk zijn dat Johanna Anthonetta Coenraad de moeder zou zijn van Hendrik Alexander van Hien die was geboren op 27 maart 1887 te Soerabaja. Gezien het feit dat Johanna Anthonetta Coenraad geboren en afkomstig was van Soerakarta, lijkt mij Soerabaja niet de plaats waar zij haar kind ter wereld zou willen brengen. En gezien het feit dat Dirk Adrianus van Hien in 1887 woonde te Soerabaja, dan vermoed ik dat Hendrik Alexander van Hien geboren zou kunnen zijn uit de relatie van Dirk Adrianus van Hien met een Indonesische of Javaanse vrouw. In 1888 verbleef Dirk Adrianus van Hien in Tjilatjap volgens RA (Naamlijst) 1889, op 21 april 1888 werd te Tjilatjap Anna Paulina van Hien geboren (Naamlijst 1890, p. 319), dat zou een dochter kunnen zijn van Dirk Adrianus van Hien en een onbekende (Indonesische/Javaanse vrouw?). Een nieuw huwelijk van Dirk Adrianus van Hien wordt tot op het jaar 1890 niet vermeld in de Naamlijsten.
Hopelijk helpt deze informatie je wat verder.
Groet, Rob