Reply To: Johann Christoph Schmidt/Johan Christoffel Smith
Forum › Forums › Restricted content › Ik zoek informatie over… › Johann Christoph Schmidt/Johan Christoffel Smith › Reply To: Johann Christoph Schmidt/Johan Christoffel Smith
Voor jou is het belangrijk dat de persoon Johan Christoffel Smith heeft gediend in het garnizoen van Soerakarta.
Als ik dan kijk in de land monster rollen van Soerakarta dan vind ik:
1755: Johan Christoffel Smith uit bruijtenborn vermeld als trompetter, met schip Immagonda in 1750 aangekomen.
1760: Johan Christoffel Smith uit buijtenborn vermeld als trompetter, met schip Immagonda in 1750 aangekomen.
1763: Jan Christoffel Smith uit Meckelenbg: vermeld als Corp met schip Immagonda in 1750 aangekomen.
Het lijkt erop dat ze naar aanleiding van de nota uit 1762 de afkomstplaats hebben aangepast.
Maar…. in 1763 diende er nog een Johan Christoffel Smith in Soerakarta!
In de land monster rollen onder het kopje ‘Diverense Dienstdoener’ staat op folio 314: Johan Christoffel Smith uit bruijtenborn, trompetter met het schip D’Immagonda in Indië gekomen, in dienst sinds 1750.
De conclusie zou dan moeten zijn dat er in die tijd 2 personen met dezelfde naam zijn geweest in Soerakarta. Of zou de VOC administratie de correctie verkeerd hebben verwerkt?
Andere jaren van de land monster rollen heb ik niet bekeken omdat het veel zoekwerk is.