Reply To: Johann Christoph Schmidt/Johan Christoffel Smith
Forum › Forums › Restricted content › Ik zoek informatie over… › Johann Christoph Schmidt/Johan Christoffel Smith › Reply To: Johann Christoph Schmidt/Johan Christoffel Smith
Oef dat was een hele zoektocht voor u, waarvoor mijn hartelijke dank.
Te beginnen met de vraag is Johan Christoffel Smith de vader van Casper Joseph Smith?
Casper Joseph Smith, geb.Soerakarta (berekend 🙂 7 maart 1756,
sub-luitant cav.OIC 10 okt.1788, vermeld als gevolg te Semarang (Naamboekje 1791),was volgens het testament van Joseph Thomas Coenraad in 1796 luitenant der cavalerie, 1809 luitenant-kolonel leger prins Prangwedana te Soerakarta 1809 = Mangkunegoro II gepensioneerd Luitenant-Kolonel gepland 29 mei 1815 vergunning tot verblijf te Soerakarta, 1 aug.1823: oud 67 jaar, overl. 9-5-1825, geadopt.zn.van Johan Christoffel Smith (senior)
Tevens vermelding bij dochter Maria Frederika Smith:
Casper Joseph Smith geb 07-03-1756 Soerakarta , overl 09-05-1825 Soerakarta
luitenant cavalerie VOC-leger geadopteerd door Johan Christoffel Smith
(bron=Indische Navorscher 1991 pagina 12 van P.A. Christiaans )
luitenant-kolonel leger prins Prangwedana te Soerakarta in 1809 = Mangkunegoro II
Zie ook op IGV Maria Stansina Stavers 26 oktober 2017 een kwartierstaat van Maria Frederika Smith.
Opmerkelijk: vermelding van Joseph Thomas Coenraad, geboren op 06-12-1731 in Brunn (Moravië).
Is dat mogelijk dezelfde plaats Brunn die u noemt ? :
“Een mogelijke suggestie zou het dorpje Brunn kunnen zijn”.
Blijft vervolgens de hamvraag zijn er 2 personen met dezelfde naam ?
Of indien toch 1 persoon waar is hij geboren??
In het document /monsterrol van de Immagonda NA p 210
wordt melding gemaakt op de linker pagina van Johan Christoffel Smith uit Breijtenbrom, op de rechter pagina wordt de naam vermeldt van Jan Christoffel Smith uit Meklenburg.
Het lukt me helaas niet om het stukje document hier in te plakken.
27-10-1771 Uitdiensttreding VOC Johan Christoffel Smith (Azie), reden: vrijburger (persoon uit dienst van de Compagnie, die zich met toestemming van de Compagnie vestigde op Compagnies-grondgebied, meestal ex-dienaren) Bron: Nationaal Archief.
Hij vraagt hierin om zich te mogen vestigen in Soerakarta.
Ik stel het heel erg op prijs dat u zoveel moeite voor mij hebt gedaan en zou ook graag de links van u te ontvangen. Mijn e-mail is sridewiayu@hotmail.com
Groetjes Dewi