Reply To: Hoe gaan jullie te werk? Methode gezocht om DNA matches uit te werken…

Forum Forums Restricted content Indisch DNA Hoe gaan jullie te werk? Methode gezocht om DNA matches uit te werken… Reply To: Hoe gaan jullie te werk? Methode gezocht om DNA matches uit te werken…

edeschauxEugène Deschaux
Participant

Beste Nicole,

Ook ik heb van een aantal directe familieleden DNA kits in MyHeritage staan.
En net zoals bij jou hoop ik door DNA matches de takken van 2 van mijn europese voorouders verder terug te kunnen aanvullen.
Deze eindigen in het midden van de 19e eeuw.

Met betrekking tot jouw vraag om tips en trucs zou ik je het volgende willen aanreiken:

1. de DNA kits uploaden bij https://www.gedmatch.com (deels gratis)
2. de chromosomen “inkleuren” bij https://www.dnapainter.com (meeste gratis)
3. de kleintjes en halfbroers/zusters juist niet verwaarlozen

1. GedMatch
– Hiermee vergroot je de lijst van DNA matches doordat hier ook de mensen staan die niet via Myheritage maar wel via Ancestry, 23AndMe, Wegene enz.
hebben getest en de moeite hebben genomen dat in Gedmatch up te loaden.
– Er zijn meerdere admixture tools die vaak een betere schatting van de ethniciteiten weergeven.
– Je kunt matches op het x-chromosoonm vergelijken.
– Als je eens veel tijd hebt kun je tegen betaling van 10 dollar 1 maand lang gebruik maken van de Tier tools
waarbij dus ook Clustering, Triangulatie, gedeelde segmenten enz. zit.

2. DnaPainter
– Hiermee kun je per chromosoom en lengte aangeven van welke voorouder of voorouders je dit hebt gekregen, voor zover dit bewezen is door DNA match in combinatie met de “papieren weg”
Als je dan een onbekende DNA match op hetzelfde deel hebt kun je die persoon ieder geval linken aan die voorouder/voorouders.
– De tool What are the Odds is heel behulpzaam. Daarmee kun je als je een aantal bekende DNA matches hebt die allen met een onbekende matchen de grootste kans uitrekenen
van de gezamenlijke voorouder. Dit filmpje geeft de beste uitleg hiervan

3. Matches onder de 15 cM en halfbroers/zusters.
Mijn grootste successen zijn juist via de kleine segmentlengtes gekomen.
a) Er is een DNA match met <privé> COGNET uit Frankrijk. Lengte 8.1 cM
Zij heeft 6 personen in haar stamboom staan en wij delen 4 andere DNA matches.
Nu zoek ik in mijn stamboom en vindt een verre voorouder met enzelfde achternaam.
Na eigen genealogisch onderzoek (99 van de 100 keer weet de match niet meer dan is opgegeven of reageert niet op email)
kan ik haar dus matchen aan gezamelijke voorouders COGNET/FLACHET begin 1600.
b) Er is een DNA match met <privé> RICHETTO uit Frankrijk. Lengte 8.3 cM
Hij heeft 162 personen in de stamboom staan en in MyHeritage worden dan ook de achternamen van zijn directe voorouders getoond.
Daar vind ik een achternaam (RATEL) die ook in mijn stamboom staat.
Zelfde verhaal, eigen genealogisch onderzoek, en vind ik de gezamenlijke voorouder Jean Baptiste CHARDONNET geboren 1634.
Deze voorouder was 2 maal gehuwd, uit het eerste huwelijk komt een van ouze directe voorouders en uit het tweede huwelijk die van de DNA match.
Aldus het halfbroer/zuster verhaal.

Met vriendelijke groetjes,

Eugène Deschaux