Hoe gaan jullie te werk? Methode gezocht om DNA matches uit te werken…

Forum Forums Restricted content Indisch DNA Hoe gaan jullie te werk? Methode gezocht om DNA matches uit te werken…

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author
    Posts
  • #10541
    N.coppiensN.coppiens
    Participant

    Inmiddels heb ik aardig wat DNA testen kunnen bemachtigen bij mijn directe familie; van èèn tak (vaderlijn van mijn man)ben ik ook op zoek naar zijn voorouders, die nagenoeg onbekend zijn. Inmiddels heb ik wel een link kunnen leggen met andere naamgenoten (de naam komt zeer weinig voor) die begin 19e eeuw richting Nieuw-Indie zijn vertrokken en daar hebben geleefd. Maar ik hoop meer namen van voorouders te kunnen achterhalen met de DNA testen. De zoektocht is echter niet gemakkelijk, ik ‘mis’ een methodiek waarbij ik efficiënter te werk zou kunnen gaan. Tot nu toe hanteer ik de volgende stappen:
    1. Prio ligt bij matches met de meeste DNA overeenkomsten
    2. DNA met minder dan 15Centimorgan, daar doe ik niets mee (zijn verwaarloosbaar)
    Getrianguleerde segmenten, heel gemakkelijk om
    2. zoveel mogelijk voorouders zoeken en invoeren, uiteindelijk deel je eenzelfde voorouder(s).
    3. zoveel mogelijk nazaten invoeren in de stamboom, allen die voorouderlijk DNA bezitten (dit geldt alleen niet voor de aangetrouwde dames en/of heren, hun kinderen uiteraard weer wel.
    4. halfzussen-broers twijfel ik over, heb het idee dat dat erg weinig oplevert
    5. De voorouders, tot 8 generaties terug (dat zijn er al 128!), daar ligt de focus voor mij. Ouder dan 8 generaties: vind ik vooral interessant qua geschiedenis, hiervoor gebruik ik plaatsen, belangrijke gebeurtenissen en het leven van mensen in het algemeen aldaar.

    Waar ik vooral ‘moeite’ mee heb zijn mijn amateuristische berekeningen (ik gebruik bijv. DNA lengtes van huidige, DNAgeteste familieleden om erachter te komen bij nieuwe DNA matches waar we een gedeelde voorouders hebben, ik heb geen idee of dit handig is, tot nu toe is het mij nog niet gelukt een duidelijke link te vinden met al deze DNA matches.
    De matches per persoon (los van DNA) probeer ik te vermijden, alleen de record matches gebruik ik hierbij.

    Wie of wie heeft tips?

    #10653
    mfornerodMaarten Fornerod
    Participant

    Hallo N., ik weet niet bij welk DNA bedrijf je test. Sommige bedrijven hebben een tool om DNA matches te clusteren. Als je een matrix hebt met in rijen de geteste personen en in kolommen de DNA segmenten zou je in principe zo’n clustering zelf kunnen doen (als je een beetje met R kunt werken). Er is ook een bedrijf: https://geneticaffairs.com die deze service aanbiedt. Maarten

    #10710
    N.coppiensN.coppiens
    Participant

    Beste Maarten,

    Een beetje verlaat maar bedankt voor je antwoord; ik heb myheritage testen en de methodes die ze bij geneticaffairs laten zien (de clustering, ontzettend handig!) heeft MH ook. Als ik iets meer tijd heb zal ik de site eens goed bekijken, er is vast weer wat van op te steken. Dankjewel!
    mvg Nicole

    #10732
    edeschauxEugène Deschaux
    Participant

    Beste Nicole,

    Ook ik heb van een aantal directe familieleden DNA kits in MyHeritage staan.
    En net zoals bij jou hoop ik door DNA matches de takken van 2 van mijn europese voorouders verder terug te kunnen aanvullen.
    Deze eindigen in het midden van de 19e eeuw.

    Met betrekking tot jouw vraag om tips en trucs zou ik je het volgende willen aanreiken:

    1. de DNA kits uploaden bij https://www.gedmatch.com (deels gratis)
    2. de chromosomen “inkleuren” bij https://www.dnapainter.com (meeste gratis)
    3. de kleintjes en halfbroers/zusters juist niet verwaarlozen

    1. GedMatch
    – Hiermee vergroot je de lijst van DNA matches doordat hier ook de mensen staan die niet via Myheritage maar wel via Ancestry, 23AndMe, Wegene enz.
    hebben getest en de moeite hebben genomen dat in Gedmatch up te loaden.
    – Er zijn meerdere admixture tools die vaak een betere schatting van de ethniciteiten weergeven.
    – Je kunt matches op het x-chromosoonm vergelijken.
    – Als je eens veel tijd hebt kun je tegen betaling van 10 dollar 1 maand lang gebruik maken van de Tier tools
    waarbij dus ook Clustering, Triangulatie, gedeelde segmenten enz. zit.

    2. DnaPainter
    – Hiermee kun je per chromosoom en lengte aangeven van welke voorouder of voorouders je dit hebt gekregen, voor zover dit bewezen is door DNA match in combinatie met de “papieren weg”
    Als je dan een onbekende DNA match op hetzelfde deel hebt kun je die persoon ieder geval linken aan die voorouder/voorouders.
    – De tool What are the Odds is heel behulpzaam. Daarmee kun je als je een aantal bekende DNA matches hebt die allen met een onbekende matchen de grootste kans uitrekenen
    van de gezamenlijke voorouder. Dit filmpje geeft de beste uitleg hiervan

    3. Matches onder de 15 cM en halfbroers/zusters.
    Mijn grootste successen zijn juist via de kleine segmentlengtes gekomen.
    a) Er is een DNA match met <privé> COGNET uit Frankrijk. Lengte 8.1 cM
    Zij heeft 6 personen in haar stamboom staan en wij delen 4 andere DNA matches.
    Nu zoek ik in mijn stamboom en vindt een verre voorouder met enzelfde achternaam.
    Na eigen genealogisch onderzoek (99 van de 100 keer weet de match niet meer dan is opgegeven of reageert niet op email)
    kan ik haar dus matchen aan gezamelijke voorouders COGNET/FLACHET begin 1600.
    b) Er is een DNA match met <privé> RICHETTO uit Frankrijk. Lengte 8.3 cM
    Hij heeft 162 personen in de stamboom staan en in MyHeritage worden dan ook de achternamen van zijn directe voorouders getoond.
    Daar vind ik een achternaam (RATEL) die ook in mijn stamboom staat.
    Zelfde verhaal, eigen genealogisch onderzoek, en vind ik de gezamenlijke voorouder Jean Baptiste CHARDONNET geboren 1634.
    Deze voorouder was 2 maal gehuwd, uit het eerste huwelijk komt een van ouze directe voorouders en uit het tweede huwelijk die van de DNA match.
    Aldus het halfbroer/zuster verhaal.

    Met vriendelijke groetjes,

    Eugène Deschaux

    #10751
    N.coppiensN.coppiens
    Participant

    Hartelijk dank Eugène, de 3e tip is verrassend, wat leuk dat het jou wel is gelukt, ik ga er vandaag mee aan de slag!

    mvg Nicole

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.