Reply To: Ik zoek de ouders van Fredrik Bartholomeus Smith, geb 06-05-1832 te Soerakarta

Forum Forums Restricted content Ik zoek informatie over… Ik zoek de ouders van Fredrik Bartholomeus Smith, geb 06-05-1832 te Soerakarta Reply To: Ik zoek de ouders van Fredrik Bartholomeus Smith, geb 06-05-1832 te Soerakarta

DennisWeb master
Participant

Dag Adriaan,

Solo en Smith zijn voor de genealoog een lastige combinatie, zo niet onoverkomelijke horde.
Kijk je op de inwonerlijst van Solo ten tijde van de geboorte van FB dan verschijnen er 15 Smithjes op je netvlies. Wordt je natuurlijk niet vrolijk van.
FB lijkt een wettig kind te zijn. Voor zijn geboorte zijn er drie Smithbruidegoms: Johannes Albertus 1830 met Ertzinger (overl. 1877); Carel 1820 met Frederiks (overl. 1866); Johan Christoffel 1820 met Hedricht (overl. 1855). Gelet op de overlijdensjaren van de vrouwen kan elk van deze echtparen de ouders van FB zijn.

De beste papieren lijkt het echtpaar Smith-Ertzinger te hebben. Bij de doop van mw. Smith-Ertzinger was een van de getuigen Johannes Bartholomeus Coenraad. Het is dus dus niet onlogisch te denken dat zij haar tweede(?) zoon naar haar doopvader heeft vernoemd. Haar oudste zoon kan zijn geweest Jacobus Christoffel, geb. Solo 19-11-1830 (overl. Solo 24-11-1832) en in dat geval vernoemd naar zijn grootmoeder maternel Jacob Ertzinger. Zijn tweede voornaam maakt het verleidelijk te veronderstellen dat zijn grootvader paternel de voornaam Christoffel heeft gedragen. Als je kijkt naar het aantal overleden Smithjes met die naam, zijn dat er nogal wat.

Het bovenstaande is flinterdun bewijs, maar ik zou mijn kaarten met deze kanttekening vooralsnog toch op het echtpaar Smith-Ertzinger zetten.

Succes verder,
Roel.