Ik zoek de ouders van Fredrik Bartholomeus Smith, geb 06-05-1832 te Soerakarta

Forum Forums Restricted content Ik zoek informatie over… Ik zoek de ouders van Fredrik Bartholomeus Smith, geb 06-05-1832 te Soerakarta

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author
    Posts
  • #10893
    Sehatku53Sehatku53
    Participant

    Ik zoek de ouders van Fredrik Bartholomeus Smith, geb 06-05-1832 te Soerakarta , overleden 9-7-1914, gehuwd met JOHANNA JEANETHE PORTIER , geb 18-06-1850 te Soerakarta, huwelijk 7-10-1867 Soerakarta. 4 kinderen: Fredrik Maximiliaan Soerabaja, Jansje Hermine SMITH (Schmith) te Soerakarta/Solo,Maurits Leopol SMITH Soerakarta en mijn opa Willem Alexander Paul SMITH Soerakarta/Solo.
    Wrs grootouders: CASPER JOSEPH SMITH jr en ANNA ALBERTINA COENRAAD.
    De ouders van Fredrik Bartholomeus Smith kan ik echter niet vinden. Wie kan mij helpen?

    #10901
    apintveldAdriaan Intveld
    Participant

    Hallo Sehatku53,

    Volgens een in mijn bezit zijnde handschrift-genealogie waren zijn ouders: Johannes Albertus Smith en Anna Wilhelmina Ertzinger. Helaas wordt de bron niet vermeld…

    Groeten,

    Adriaan Intveld

    #10905
    Sehatku53Sehatku53
    Participant

    Johannes Albertus Smith en Anna Wilhelmina Ertzinger worden idd als mogelijke ouders van Fredrik Bartholomeus Smith geopperd echter ik kan niets vinden over hun eventuele kinderen etc. helaas en daar blijf ik dus steken.
    Heeft u misschien ook informatie over de ouders van Anna Wilhelmina Ertzinger ?
    In ieder geval erg bedankt voor uw reactie.
    Groetjes Dewi Smith

    #10909
    apintveldAdriaan Intveld
    Participant

    Hallo Dewi,

    Ik heb het volgende kunnen vinden:

    Anna Wilhelmina Ertzinger overleed te Soerakarta op 2 mei 1877 (bron: Regeringsalmanak Nederlands-Indië 1878, p. 313)

    Anna Wilhelmina Ertzinger trouwde te Soerakarta op 18 januari 1830 met Johannes Albertus Smith (bron: Regeringsalmanak Nederlands-Indië 1831, p. 172)

    Anna Wilhelmina Ertzinger werd gedoopt (katholiek) te Soerakarta op 24 november 1812 als dochter van Jacobus Ertzinger en de vrije inlandse vrouw Singanie (bron: Bronnenpublicaties van de IGV, deel 15, p. 11)

    Anna Wilhelmina Ertzinger werd geboren op 9 oktober 1809 (bron: Bronnenpublicaties van de IGV, deel 15, p. 11)

    Groeten,

    Adriaan

    #10918
    DennisWeb master
    Participant

    Dag Adriaan,

    Solo en Smith zijn voor de genealoog een lastige combinatie, zo niet onoverkomelijke horde.
    Kijk je op de inwonerlijst van Solo ten tijde van de geboorte van FB dan verschijnen er 15 Smithjes op je netvlies. Wordt je natuurlijk niet vrolijk van.
    FB lijkt een wettig kind te zijn. Voor zijn geboorte zijn er drie Smithbruidegoms: Johannes Albertus 1830 met Ertzinger (overl. 1877); Carel 1820 met Frederiks (overl. 1866); Johan Christoffel 1820 met Hedricht (overl. 1855). Gelet op de overlijdensjaren van de vrouwen kan elk van deze echtparen de ouders van FB zijn.

    De beste papieren lijkt het echtpaar Smith-Ertzinger te hebben. Bij de doop van mw. Smith-Ertzinger was een van de getuigen Johannes Bartholomeus Coenraad. Het is dus dus niet onlogisch te denken dat zij haar tweede(?) zoon naar haar doopvader heeft vernoemd. Haar oudste zoon kan zijn geweest Jacobus Christoffel, geb. Solo 19-11-1830 (overl. Solo 24-11-1832) en in dat geval vernoemd naar zijn grootmoeder maternel Jacob Ertzinger. Zijn tweede voornaam maakt het verleidelijk te veronderstellen dat zijn grootvader paternel de voornaam Christoffel heeft gedragen. Als je kijkt naar het aantal overleden Smithjes met die naam, zijn dat er nogal wat.

    Het bovenstaande is flinterdun bewijs, maar ik zou mijn kaarten met deze kanttekening vooralsnog toch op het echtpaar Smith-Ertzinger zetten.

    Succes verder,
    Roel.

    #10924
    apintveldAdriaan Intveld
    Participant

    Hallo Roel, bedankt voor je heldere uiteenzetting, ben benieuwd wat Dewi er van vindt… Groeten, Adriaan

    #11018
    Sehatku53Sehatku53
    Participant

    Ik wil de heren Intveld en de Neve graag van harte bedanken voor de informatie die zij voor mij gezocht en gevonden hebben over mijn voorvaders Smith. Ik ben er ontzettend blij mee. Ik zie het als invulling van de missing link tussen Casper Joseph Smith en Fredrik Bartholomeus Smith. Eindelijk maar toch !!! Ik ben u allebei zeer dankbaar!! In mijn enthousiasme heb ik verzuimd u te bedanken, dit wil ik graag bij deze rechtzetten !!!
    met zeer vriendelijke groet Dewi

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.