Forum › Forums › Restricted content › Ik zoek informatie over… › De namen van Indonesische overgrootmoeders › Reply To: De namen van Indonesische overgrootmoeders
Ik ben (voorzichtig) begonnen met het aanleggen van een database (in Excel) met de oorspronkelijke namen van ‘inlandsche’ vrouwen in de Regeringsalmanakken, met de gegevens die wèl over hen bekend zijn (namen van de mannen waarmee ze trouwden, data van geboorten en huwelijken, plaatsnamen, namen van kinderen die geboren werden, 2e Europese naam na doop of huwelijk etc). Dat wil zeggen dat ik die bronnen doorzoek op het woord ‘vrouw’, ‘inlandsche’, op ‘vroeger genaamd’, op ‘christen’. op ‘chinesche’, ‘javaansche’ enzovoorts. Ik heb inmiddels een flinke reeks interessante zoektermen verzameld. Ook de vragen die de soms raadselachtige vermeldingen oproepen. Mijn doel is om het onderzoek naar al die onzichtbare voormoeders, overgrootmoeders een slinger te geven (‘onzichtbaar’ in vergelijking met de zichtbaarheid/traceerbaarheid van hun/de mannen en hun kinderen).