Reply To: Ik zoek informatie over Sinah
Forum › Forums › Restricted content › Ik zoek informatie over Sinah › Reply To: Ik zoek informatie over Sinah
In de Indische krant Het Nieuws van de Dag voor Nederlandsch-Indië van 4 augustus 1903 is gepubliceerd de passagierslijst van het stoomschip “Oranje” dat op 5 augustus 1903 van Tandjoeng Priok naar Nederland vertrok. Hierop staat vermeld: G.Kuzee en kind. [Bron: http://www.delpher.nl]
Na aankomst in Nederland zal Geerard Kuzee naar zijn geboorteplaats Heinkenszand (Zeeland) zijn vertrokken om onderdak te vinden bij zijn ouders of andere familieleden die daar woonachtig waren. Indien mijn vermoeden juist is dat Geerard Kuzee een soldaat was in het Koninklijk Nederlandsch-Indisch leger, dan kan het zo zijn geweest dat hij de Javaanse vrouw Sinah had ‘overgedaan’ aan een andere soldaat, een kameraad van hem, zoals dat meer gebeurde onder Nederlandse KNIL soldaten die terug naar Nederland gingen en dan hun njai met soms ook hun kinderen bij deze inheemse vrouw overdeden aan een kameraad van hen. Het kan dus zijn dat de Javaanse vrouw Sinah ook nog kinderen had gekregen uit latere relaties met Nederlandse KNIL soldaten. Indien hij haar niet heeft ‘overgedaan’aan een andere soldaat, dan moet zij zijn teruggekeerd naar haar familie.
- This reply was modified 6 years, 6 months ago by Rob Dumas.