Ik zoek informatie over Sinah

Forum Forums Restricted content Ik zoek informatie over Sinah

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author
    Posts
  • #8475
    EefEef
    Participant

    Al geruime tijd ben ik opzoek naar informatie over Sinah. Het enige dat ik vind is dat ze een inlandse vrouw was en de info hier onder.
    Jacoba Hendrika Kuzee
    Datum van Geboorte circa 1896 (85)
    Plaats van geboorte: Ambarawa, Jawa Tengah, Indonesia

    Naaste familie:
    Dochter van Geeraard Kuzee en Sinah -X-
    Weet iemand hoe ik meer te weten zou kunnen komen over haar ? en zou er niet meer informatie over de moeder op geboorte bewijs moeten staan ? Trouw documenten heb ik tot nu toe niet kunnen vinden helaas.
    Is er hier iemand die mij verder zou kunnen helpen ?
    Hoop het heel erg
    Eef

    #8476
    robdumasRob Dumas
    Participant

    Jacoba Hendrika Kuzee werd erkend te Ambarawa (residentie Semarang) op 25 mei 1896. In de regel zijn er geen nadere gegevens beschikbaar over inheemse moeders van erkende kinderen in Nederlands-Indië. Mogelijk bevat de registratie van de erkenning van Jacoba Hendrika Kuzee bij de Burgerlijke Stand van Ambarawa meer informatie betreffende de leeftijd van Sinah ten tijde van de erkenning van haar dochter. Sinah zal vermoedelijk een Javaanse vrouw zijn geweest.

    Wanneer Jacoba Hendrika Kuzee in Nederland is overleden kunt u een uittreksel van haar persoonskaart (eerder aanwezig bij de gemeente waar zij woonachtig was) aanvragen bij het Centraal Bureau voor Familiegeschiedenis. Hierop staat zeer waarschijnlijk haar daadwerkelijke geboortedatum vermeld.
    zie https://cbg.nl/diensten/uittreksels-pkpl/

    Zoals u vermoedelijk al is bekend, huwde Jacoba Hendrika Kuzee te Kloetinge op 1 mei 1919 met Jacob Marinus Neels, landbouwersknecht.Dit huwelijk was ontbonden door echtscheiding op 17 oktober 1945 bij vonnis van de Arrondissementsrechtbank te Middelburg. Bron: website http://www.wiewaswie.nl

    Vriendelijke groet,
    Rob Dumas

    #8477
    EefEef
    Participant

    Beste Rob Dumans,

    Dank voor uw bericht , ja de meeste info ken ik idd.
    U zegt Burgerlijke Stand van Ambarawa . Hoe zin vol is het dan om bij een Family History Centra te gaan kijken ? deze hebben veel zo schijnt.
    Groet Eef

    #8478
    robdumasRob Dumas
    Participant

    Beste Eef,

    Apropos mijn achternaam is Dumas, niet Dumans.

    Ik denk dat het heel zinvol is om bij een Family History Centra te gaan kijken, u moet van tevoren wel een afspraak maken wanneer u langs komt bij het betreffende Familiecentrum. U heeft geluk, het geboorteregister van de Burgerlijke Stand van Ambarawa is verfilmd door de Mormonen en u kunt het inzien onder filmnummer 1474394, item 3. U moet naar item 3 gaan wanneer u deze film bekijkt.

    In de omgeving van Ambarawa bevond zich de militaire vesting Willem I en ten zuiden van Ambarawa bevond zich het militaire kampement Banjoe Biroe. Ik vermoed dat haar vader Geeraard Kuzee soldaat was en vertoefde in 1 van deze legerbasissen en hij leefde samen met Sinah. Naar ik vermoed was Sinah een vrouw uit Midden-Java en moet zij ongeveer 19 jaar oud zijn geweest bij de geboorte van hun dochter Jacoba Hendrika. Geerard Kuzee en Sinah waren niet gehuwd, zij was zijn ‘njai’ oftwel inheemse vrouw met wie hij ongehuwd samenwoonde. Nadat Jacoba Hendrika een paar jaar oud was moet haar vader met haar zijn vertrokken naar Nederland.

    Een tijdje later huwde Geerard Kuzee, geboorteplaats Heinkenszand (Zeeland), 44 jaar oud zonder beroep, te Heinkenszand op 26 mei 1904 met Johanna Schaalje, werkvrouw, 30 jaar oud. Mogelijk besloot hij tot dit huwelijk om zijn erkende dochter een moeder te geven.

    Groet, Rob

    • This reply was modified 5 years, 10 months ago by robdumasRob Dumas. Reason: correction
    #8481
    robdumasRob Dumas
    Participant

    In de Indische krant Het Nieuws van de Dag voor Nederlandsch-Indië van 4 augustus 1903 is gepubliceerd de passagierslijst van het stoomschip “Oranje” dat op 5 augustus 1903 van Tandjoeng Priok naar Nederland vertrok. Hierop staat vermeld: G.Kuzee en kind. [Bron: http://www.delpher.nl]
    Na aankomst in Nederland zal Geerard Kuzee naar zijn geboorteplaats Heinkenszand (Zeeland) zijn vertrokken om onderdak te vinden bij zijn ouders of andere familieleden die daar woonachtig waren. Indien mijn vermoeden juist is dat Geerard Kuzee een soldaat was in het Koninklijk Nederlandsch-Indisch leger, dan kan het zo zijn geweest dat hij de Javaanse vrouw Sinah had ‘overgedaan’ aan een andere soldaat, een kameraad van hem, zoals dat meer gebeurde onder Nederlandse KNIL soldaten die terug naar Nederland gingen en dan hun njai met soms ook hun kinderen bij deze inheemse vrouw overdeden aan een kameraad van hen. Het kan dus zijn dat de Javaanse vrouw Sinah ook nog kinderen had gekregen uit latere relaties met Nederlandse KNIL soldaten. Indien hij haar niet heeft ‘overgedaan’aan een andere soldaat, dan moet zij zijn teruggekeerd naar haar familie.

    • This reply was modified 5 years, 10 months ago by robdumasRob Dumas.
    #8483
    EefEef
    Participant

    Beste Rob Dumas, ( sorry voor de tik fout)

    Heel erg bedankt voor alle info, hoe weet u dit allemaal ?
    Het klopt dat hij en zijn broer in het leger zaten.
    Hoe weet u dit ; Geerard Kuzee en Sinah waren niet gehuwd, zij was zijn ‘njai’ oftwel inheemse vrouw met wie hij ongehuwd samenwoonde. ?
    Wat een naar idee dat ze overgedaan zou kunnen zijn naar een ander.
    Ik ga zeker bij zo’n Family History Centra kijken.

    #8484
    EefEef
    Participant

    Ik vond wel deze info , gaat over de dochter van de broer van Geeraard. Ik weet niet meer wat het was maar ze kwamen er in ieder geval met een soort regelmaat volgens mij.
    NEELTJE KUZEE (v)
    G: 13.3.1903 (Ouwerkerk), H1: 19.8.1926 met Johannes hermanus Wilhelmus Houthuijs (Amsterdam), Sch: 26.10.1934 (Amsterdam), H2: 28.8.1935 met Pieter van der Leelie, In 1937 vertrokken naar Indonesie, in 1946 naar Amsterdam, woonde later in Vlissingen.

    #8485
    robdumasRob Dumas
    Participant

    Ik weet dat Geerard Kuzee en Sinah niet gehuwd waren, zoals blijkt uit het gegeven dat hun dochter Jacoba Hendrika door hem was erkend en dat dat deed je in die tijd wanneer je niet was gehuwd met de moeder van het kind en ik heb in de gegevens van de Burgerlijke Stand van Nederlands-Indië geen registratie van een huwelijk tussen hen aangetroffen. Het zogenaamde in ‘concubinaat’ leven van soldaten met inheemse vrouwen was destijds wijd verspreid, zelfs officieren en ambtenaren van hoog tot laag leefden samen met inheemse of Indo-Chinese vrouwen. In die tijd was er een tekort aan Europese vrouwen, vandaar dat vrijgezellen zich wenden tot inheemse vrouwen.

    Ik raad u aan om de volgende boeken te lezen:
    – over het samenleven van KNIL soldaten en inheemse vrouwen, lees het mooie en zeer goed geschreven boek ‘anak kompenie’door Lin Scholten, gepubliceerd in 1965 bij Moesson, u kunt het vast en zeker lenen bij de openbare bibliotheek.
    – een goede, zorgvuldige uitleg over de ‘njai’ , lees het boek ‘De njai : Het concubinaat in Nederlands-Indië’ door Reggy Baay.
    – ‘Portret van een oermoeder’ door Reggy Baay, foto’s van njai’s en hun levensgeschiedenissen.
    – ‘De ogen van Solo’ door Reggy Baay

    Het overdoen van de inheemse partner door de ene KNIL soldaat aan de ander gebeurde vaak in die tijd wanneer de eerstgenoemde soldaat terugging naar Nederland. Voor de vrouw betekende het toch financiële en sociale zekerheid dat zij weer een man had die de zorg overnam voor haar en mogelijk de kinderen die zij bij zich had.

    Indien Geerard Kuzee Sinah had overgedaan aan een kameraad soldaat van hem, is het in dat geval goed mogelijk dat Jacoba Hendrika Kuzee nog halfbroers en halfzusters had uit latere relaties van haar moeder.

    Is een DNA test van uzelf geen idee ! Zie de informatie over DNA onderzoek op de IGV website.

    Succes.
    Vriendelijke groet, Rob

    • This reply was modified 5 years, 10 months ago by robdumasRob Dumas.
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.