Aangifte van geboorte in Ned Indië rond 1850

Forum Forums Restricted content Algemeen Aangifte van geboorte in Ned Indië rond 1850

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author
    Posts
  • #3584
    Anonymous
    Guest

    In de regeringsalmanak 1858: A499 staat een lijst met namen van geborenen in Samarang.

    Op deze pagina lopen de geboortejaren uiteen van 1841 tot 1857.
    Achter geen der namen staat erkenning.
    Indien ik een geboorteakte wil zoeken in welk jaar kan ik dat dan verwachten? Allen in 1857?

    Kan het zijn dat al deze kinderen geadopteerd zijn? Hoe weet men op welke datum een kind geboren is na zovele jaren? Of bestond er nog een soort registratie in een dorp?

    mvg-Ben

    #3585
    robdumasRob Dumas
    Participant

    Hallo Ben,

    Betreffende de geborenen met uiteenlopende geboortejaren in Semarang die staan vermeld in de Regeringsalmanak 1858: A499, kan het gaan om wettiging van kinderen door, bij/na het huwelijk van de ouders of late opgaven van geboorten van kinderen die waren geboren uit een legitiem huwelijk die nog eerder waren geregistreerd. Dit ben ik eerder tegengekomen in mijn familie onderzoek(en).

    Met vriendelijke groet,
    Rob

    #3586
    Anonymous
    Guest

    Maar wanneer/waar te zoeken naar de aktes? Toevallig vind ik op de bewuste pagina in de regeringsalmanak 5 personen die geadopteerd zijn/worden.

    Deze personen worden ook genoemd in de bronnenpublicatie BRP4: pagina 161-162.

    Het betreft :
    Henry Bingsik (Beingsik)
    Wilhelmina Bingsik (Beingsik)
    Ferdinand Bingsik (Beingsik)
    Frederik Brunner
    Francina Blom (Bloem?)
    Louise Blom (Bloem?)

    En van hen zou ik graag de geboorteaktes willen inzien (mits FS ze heeft) resp adoptiepapieren.

    mvg-Ben

    #3588
    Anonymous
    Guest

    Deze vraag hangt samen met een vraag eerder aan dit forum gesteld

    Inmiddels heb ik het daar genoemde staatsblad gelezen en moet concluderen dat vermoedelijk de geboorteactes van genoemde kinderen niet meer informatie zullen bevatten dan de extracten. Mocht ik het mis hebben dan gaarne jullie commentaar of aanvullende informatie. Mogelijk kunnen dan de overlijdensinschrijvingen me verder helpen.

    Staatsblad (relevante pagina 175 over extracten opgesteld bij de doop)

    mvg-Ben

    #3589
    Anonymous
    Guest

    Hierbij de link naar de pagina van het staatsblad met extract.

    mvg-Ben

    #3590
    robdumasRob Dumas
    Participant

    De geboorte-, evenals de huwelijks- en overlijdensregisters uit het jaar 1857 dat het jaar is waarin de geboorten van de hierboven genoemde kinderen zijn ingeschreven in het geboorteregister van de Burgerlijke Stand van Semarang zijn helaas niet verfilmd door de Mormonen, zoals dat blijkt uit de gegevens op de website familysearch.org. omtrent de door de Mormonen verfilmde registers van de B.S. van Semarang. In mijn eigen familieonderzoek ben ik dit al tegengekomen.

    De reden kan zijn dat de registers van de Burgerlijke Stand van het jaar 1857 niet meer voor handen waren toen de Mormonen de registers van de BS van Semarang aan het verfilmen waren.
    Het kan ook zijn dat de registers v.d. BS van Semarang van het jaar 1857 zich toen bevonden in het Arsip Nasional in Zuid-Jakarta òf zich bevinden in de archieven van het Bureau van de Burgerlijke Stand in Semarang.

    Mvg,
    Rob Dumas

    #3593
    Anonymous
    Guest

    Rob,

    Bedankt voor je snelle reactie. IK had inderdaad al naar 1857 gezocht bij FS; met de hulp van de door Leo opgestelde handleiding werkt dat uitsteken.

    mvg-Ben

    #3978
    Anonymous
    Guest

    Vanaf ongeveer 1840 gebruikte men geen papier meer dat van lompen was gemaakt en ging men over op papier waarin gekapte bomen waren verwerkt. Dat was het begin van het einde. Volgens mij dateren de eerste Mormonenfilms van Nederlandse registers van eind jaren ’30. Wanneer die Mormonen in het Arsip Nasional hun nuttige bezigheden hebben verricht is vaak op de film te zien. Toen zullen die papieren uit 1857 al bij het omslaan van de bladzijden zijn verkruimeld. Zo is gaat dat ook bij de vooroorlogse Pinguin Books die ik op de plank heb staan. Jammer maar helaas. Leefden we nog maar in de lompentijd.

    Met vriendelijke groet,

    Frank Soetermeer

    #4015
    DennisWeb master
    Participant

    Beste Ben,

    een nogal late reactie, maar m.i. niet onbelangrijk.

    De kinderen die jij noemde, waren erkende kinderen (erkenningen vonden altijd plaats als onderdeel van de geboorteaagifte), dus geen:
    – geadopteerde kinderen; adopteren van kinderen van inlandse vrouwen teneinde die kinderen de status van Europeaan te bezorgen (gebeurde altijd bij notariële akte) was na 1848 niet meer mogelijk;
    – kinderen die werden gewettigd (zoals eerder in dit topic werd beweerd); ik weet niet beter dan dat als kinderen door het huwelijk van hun ouders werden gewettigd, daarvan in de huwelijksakte aantekening werd gehouden, onder vermelding van hun namen en geboortedata. Maar als ik het mis heb, hoor ik dat natuurlijk graag.
    – kinderen uit een wettig Europees huwelijk (zoals eveneens eerder in dit topic werd beweerd); die kinderen werden, behoudens uitzonderingen, in principe tot enkele dagen na de geboorte aangegeven.

    Een ander, wellicht bekend, aspect dat ik hier terzijde aanstip, is het volgende.
    Geboorten en overlijdens in de opgaven burgerlijke stand in de Indische almanakken, naamlijsten en adresboeken (-1923) staan in feite vermeld onder de plaats waar die gebeurtenissen werden aangegeven en dus in de registers van de bs werden ingeschreven. Het betreft dus de aangifteplaatsen. In de Indische genealogieën die al “sinds mensenheugenis” in druk of op internet verschijnen, worden die plaatsen echter gehanteerd als zijnde de daadwerkelijke geboorte- of overlijdensplaatsen. Dat dit laatste niet altijd juist is, blijkt uit persoonskaarten, waarop met enige regelmaat een andere geboorteplaats staat, dan in de opgaven bs.
    Feitelijk zouden we bv. alleen mogen schrijven: geb. Kediri 14 sept. 1873, als we zeker weten dat het desbetreffende kind daadwerkelijk in de plaats Kediri werd geboren. Weten we dit niet met zekerheid, dan zouden we eigenlijk moeten schrijven: geb. (aangeg. Kediri) 24 sept. 1873.

    Vriendelijke groet,
    Roel de Neve.

    #4061
    Anonymous
    Guest

    @ Roel,

    Hartelijk dank voor je uitgebreide en verhelderende uiteenzetting. Excuses voor deze late respons, maar ik had geen aanvullingen op mijn vraag meer verwacht. Jammer dat waarschijnlijk de aktes niet meer beschikbaar zijn. Blijft de mogelijke vader toch in nevelen gehuld.

    Het tweede onderdeel van jouw reactie is ook heel interessant. Ik ben zeer regelmatig gestuit op de “discrepantie” tussen vermelde geboorteplaats en daadwerkelijke geboorteplaats. Wat mij betreft een zeer goede suggestie om i.p.v. geboorte/overlijdensplaats de aangifteplaats te vermelden indien het resultaat niet komt uit aktes maar bv uit de regeringsalmanak. Bedankt voor deze aanwijzing.

    mvg-Ben

    #4064
    DennisWeb master
    Participant

    Dag Ben,

    Bedankt voor je instemmende reactie. Ik zal dit punt ook binnen de redactie van De Indische Navorscher bespreken.
    Intussen hoop ik dat meerdere bezoekers van dit forum hierover hun mening zullen geven.

    Vgr., Roel.

    #4065
    dmdecalonneDennis de Calonne
    Participant

    Wat betreft Roels tweede punt, vind ik de voorgestelde oplossing duidelijk.
    Om inkt te besparen :lol:, kan de afkorting van ‘aangegeven’ volgens mij net zo goed ‘aang.’ zijn.
    Dan kan het zowel ‘aangegeven te’ als ‘aangifte te’ betekenen, hetgeen beide een prima is in dit verband. Waarbij de betekenis ‘aangifte’ zelfs wat vriendelijker klinkt dan ‘aangeven’/verklikken 😛

    #43673
    davina.ipenburgDavina Ipenburg
    Participant

    Kunt u misschien zien of Johan hendrik kneefel of zijn erkenning een adoptie was of niet?

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.