Achternaam Nettur

Forum Forums Restricted content Ik zoek informatie over… Achternaam Nettur

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author
    Posts
  • #10208
    pgooskensP. Gooskens
    Participant

    Voor een kennis van mij ben ik op zoek naar informatie over haar overgrootmoeder Maria Nettur. Ik heb zo’n donkerbruin vermoeden dat de achternaam Nettur vroeger Rutten was geweest. Een zogenaamd Rhemrev-gevalletje dus. Het enige dat ik kan vinden over haar is dat ze in 1832 in Rembang is geboren, in 1853 is getrouwd met een Jonkheer G.A.L. de Rivecourt en daarmee een paar kinderen heeft gekregen. In 1865 is ze getrouwd met Friedrich August Fischer, de overgrootvader van mijn kennis. De vader van Maria Nettur heette Hendrik Nettur, haar moeder Bok Kertwidjaja. Verder nergens een vermelding van de achternaam Nettur. Iemand van jullie die meer weet over de naam Nettur?

    #10270
    mfornerodMaarten Fornerod
    Participant

    BRP 10 pagina 26: Begraafplaats Peneleh Soerabaja, straat 3 oost staat Maria Fischer, geb. Nettar, begr. 23 feb. 1922. Nettar is in BRP 12 p.157 verbetert in Nettur. In hetzelfde graf worden genoemd Augusta Arnoldina Maria Fischer, begr. 3 okt. 1935 en Rosalia Adelheid Ritter, geb. Fischer, begr. 7 april 1948.

    Verder nog BRP 22
    25 okt. 1876. Andreas Francis van Helvoort, geboren te Heusden, provo Noord-Brabant, oud 32 jr., wagenmaker en kuiper bij de artillerieconstructie- winkel te Soerabaja, aldaar wonende, zoon van Hendrikus van Helvoort, overleden, en van Maria Clara van Boxtel, wonende te Heusden; met Adolphina Arnoldina Maria de Rivecourt, geboren te Batavia, oud 22 jr., wonende te Soerabaja, dochter van Gerhardus Adolph Louis de Rivecourt, overleden, en van Maria Nettur, wonende te Soerabaja. Getuigen: Petrus Thomas, oud 45 jr., gepensioneerd militair ambtenaar, wonende te Soerabaja, en Johannes Pieter Jacobus Eschweiler, oud 51 jr., magazijnmeester der vierde klasse der artillerie, in garnizoen te Soerabaja.

    BRP 21
    5 april 1890. August Friedrich Oswalt Emil Fischer, geboren te Makassar, oud 34 jr., handelsemployé, wonende te Soerabaja, zoon van Friedrich August Fischer, overleden, en van Maria Nettur, wonende te Soerabaja; met Henriette Albertine Reijneke, geboren te Soerabaja, oud 21 jr., wonende te Soerabaja, dochter van Robert Horatio Reijneke, gepensioneerd ambtenaar, wonende te Soerabaja, en van Maria Louisa Koot, overleden. Getuigen: Alexander Wilhelm Koot, oud 54 jr., gepensioneerd ambtenaar en oom der bruid, en Hendricus Stenebome, oud 32 jr., handelsemployé en zwager van de bruidegom, beiden wonende te Soerabaja.

    Verder nog 3 vermeldingen in de RA via roosjeroos.nl, wellicht zijn de trouwaktes te achterhalen via de LDS.

    #10281
    pgooskensP. Gooskens
    Participant

    Dank voor de uitgebreide info! Sommige dingen wist ik nog niet. Toch ook interessant die namen van de getuigen. Maar het blijft vreemd dat ik maar twee personen tegen kom met de achternaam Nettur: Maria Nettur en haar vader Hendrik Nettur.

    #10922
    DennisWeb master
    Participant

    Beste P. Gooskens,

    Dit is inderdaad een lastig geval. Je komt de naam nergens tegen (CBG, wiewaswie, militaire stamboeken (suppletiefolio’s, Oostindisch boek), VOC-opvarenden, Oost-Indische testamenten).

    Het heeft er i.d.d alle schijn van dat hier sprake is van naamsomkering en dat de ouders van Hendrik Nettur een heer Rutten is en een Aziatische vrouw. Hendrik is mogelijk rond 1790-1810 geboren. Zijn vader zal wellicht in VOC-dienst naar Indië zijn gekomen.

    Het enige dat ik nog kan bijdragen is een bericht in de Javasche Courant van 9 maart 1842 waarin M[aria] Nettur een weeskind wordt genoemd.

    Vriendelijke groet,
    Roel de Neve.

    Bericht Javasche Courant van 09-03-1842 betreffende Maria Nettur

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.