Adriaan de Waal Malefijt

Forum Forums Restricted content Algemeen Adriaan de Waal Malefijt

Tagged: 

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author
    Posts
  • #10903
    d.de waal malefijtD de Waal Malefijt
    Participant

    Goedemiddag, Mijn naam is Dick de Waal Malefijt en zoek de stamboom uit van de Waal Malefijt. Mijn familie heeft een lang verleden in Ned. Indië, van ca. 125 jaar, van een minister van koloniën, KNIL tot en met emigratie naar Indië. Misschien kunt u mij helpen, ik ben opzoek naar Adriaan de Waal Malefijt geb, 19-05-1896 in Blitar. Hij was een zoon van Karel dWM en een Indische vrouw, Karel was niet getrouwd met deze vrouw maar heeft Adriaan wel erkend. Ik heb aardig wat van Adriaan weten terug te vinden via Delpher een fantastische oude kranten site waar je ook veel over Indië kan terug vinden. Ik heb ook weten terug te vinden dat Adriaan tussen 1942 en eind 1945 in een Jappenkamp heeft gezeten met name op Sumatra, waar hij heeft gewerkt aan de spoorlijn. Op 10 augustus 1945 was de spoorlijn klaar, 5 dagen later was de oorlog in Azië afgelopen. Adriaan heeft tussen November 1941 t/m 15 maart 1948 gediend in het KNIL. Deze laatste gegevens heb ik van het SAIP gekregen. Dan volgt er een verzoek van de N.V. Cultuur Maatschappij “Tjimarene” te Tjihaoek waar Adriaan voordat hij in dienst kwam bij de KNIL werkte. Het verzoek van de maatschappij werd ingewilligd en Adriaan verlaat de KNIL op 15 maart 1948 om te gaan werken bij “Tjimareme”. Mijn vraag is zijn er gegevens te vinden van “Tjimareme” dat ik kan achterhalen dat Adriaan er is gaan werken en eventueel ontslag heeft genomen en wanneer hij is overleden en waar.

    #10926
    mfornerodMaarten Fornerod
    Participant

    Goedemorgen. In Brinkman’s cultuur-adresboek voor Nederlandsch-Indië, 1939 (aanwezig op de IGV USB stick “Bronnen”) staat A. de Waal Malefijt inderdaad genoemd als administrateur. “Gelegen: 6 km v/ Tjibadak a/ grooteweg n/ Plaboeanratoe.” Wellicht bestaat de maatschappij nog onder Indonesisch bestuur?

    #42224
    robdumasRob Dumas
    Participant

    A. de Waal Malefijt werd Javasche Courant 1920 – 71 belast met de tijdelijke waarneming van de betrekking van ambtenaar der 3e klasse bij de landelijke inkomsten; bij Jav. Courant 1922 – 67 werd hij benoemd tot ambtenaar der 3e klasse bij de landelijke inkomsten. Jav. Cour. 1924 – 84 – Eervol uit land’s dienst ontslagen op verzoek, m.i.v. 20 okt. 1924.

    Bron: Nationaal Archief, Stamkaart van A. de Waal Malefijt.

    In het Nieuw-Adresboek van Ned.Indie 1921-22, p. 1185: wordt hij vermeld als ambtenaar landelijke inkomsten te Garoet (West-Java).

    Met vriendelijke groet,
    Rob Dumas

    • This reply was modified 2 years, 8 months ago by robdumasRob Dumas.
    #42229
    d.de waal malefijtD de Waal Malefijt
    Participant

    Goedemiddag

    Hartelijk voor het meezoeken, bovenstaande had ik al gevonden. Ik ben ook verder gaan zoeken en met hulp ben ik er achter gekomen dat Adriaan in 1951 de Indonesische nationaliteit heeft aangevraagd. Hij werkte sinds 2 jaar als magazijnmeester in Hotel Peanger in Bandung, ik heb daar nog een brief naar toegeschreven, het Hotel bestaat nog steeds, in het Indonesisch via Google translate of zij nog gegevens van hem hadden. Helaas nooit meer iets gehoord van het Hotel. Misschien heeft iemand kennissen of ingangen bij de gemeente Bandung, zodat ik navraag kan doen.

    met vriendelijke groet Dick de Waal Malefijt

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.