Anthonij Donkers

Forum Forums Restricted content Anthonij Donkers

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author
    Posts
  • #42907
    DeKeetDeKeet
    Participant

    Volgens overlevering is Johan Ferdinand Donkers geboren 10 apr 1839 (Regeerings Almanak bevestigd dit) een zoon van Anthonij Donkers.
    Anthonij trouwde op 07 okt 1835 met Anna Margaretha Smith, Anthonij overleed te Soerakarta op 7 mrt 1839 te Soerakarta. Anna is mogelijk niet de moeder van Johan Ferdinand, dat zou volgens overlevering een inlandse vrouw zijn.

    Wij zijn op zoek naar de vader (en moeder) van Anthonij Donkers. Er is een verteld verhaal over ene van Ruhlhof (spelling onbekend) die vanuit Afrika naar Ned. Indië zou zijn gekomen. Ik heb me suf gezocht en vond twee slaven die zich in Elmina in Ghana vrijkochten om dienst te nemen bij de KNIL, zij namen of kregen de achternaam Donkers toen zij daar aankwamen. Ook vond ik dat Rhule een bekende naam in Elmina Ghana was. Echter de twee kwamen te laat aan om de vader te kunnen zijn. Meer vond ik er niet. Kochten ze zich soms vrij van het hof van Ruhle ??? Bestond dat. Helaas liggen de vrijkoop brieven niet in Nederland.

    Het toeval is dat ik bij de KNIL wel een Roelof Anthonij Donkers vond (geb 28 aug 1807 Schiedam, getrouwd met Johanna van Gogh), deze verliet de KNIL in 1835 en bleef in Ned. Indië met een Nederlands paspoort. Dat kan toch geen toeval zijn. Zijn de verhalen over Afrika, slaven die de naam Donkers kregen, Ruhle die in Afrika bekend was en deze Roelof Anthonij wellicht in de loop der tijd samengevoegd. 1835 uit dienst en in 1835 trouwen is zo gek nog niet.

    Hoe zou ik kunnen vinden wie nu echt de vader van Anthonij Donkers is, via zijn trouwakte met Anna Margaretha Smith ? Zijn overlijden? Zijn die nog ergens? In de regeerings almanak staan de ouders er niet bij.

    Gaarne advies.

    Hans

    • This topic was modified 2 years, 3 months ago by DeKeetDeKeet.
    #42911
    DeKeetDeKeet
    Participant

    NB de genoemde jaartallen komen niet voor in de indexen van de Mormoonsekerk bij het IGV

    #44315
    DeKeetDeKeet
    Participant

    Hoi inmiddels kregen we met behulp van Roosjeroos een kopie van de huwelijksaankondiging van Johan Ferdinand Donkers waarin bevestigd wordt dat hij inderdaad de zoon is van Anthonij Donkers en (officieel) van Anna Margaretha Smith.

    Anthonij was militair tot 1935 en kwam voor het eerst voor in de Almanak van 1936 met de inwonerslijst 1935 Soerakarta. Militairen kwamen in die lijst niet voor, daar hij de dienst in 1935 verliet klopt dat dus.

    Er is geen andere Anthonij (Antonij) Donkers te vinden. Er is geen rede om aan te nemen dat Anthonij (Roelof) Donkers geboren te Schiedam in 1807, zoon van Roelof Donkers, niet de vader van Ferdinand is. Deze Anthonij nam dienst in 1826, en kwam in 1830 in Batavia aan.

    De burgerlijke stand van Soerakarta uit de 19e eeuw is niet bewaard gebleven.

    We laten het hierbij.

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.