Begraafplaats in Purworejo met foto’s van 2 graven

Forum Forums Restricted content Algemeen Begraafplaats in Purworejo met foto’s van 2 graven

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author
    Posts
  • #3595
    robdumasRob Dumas
    Participant

    Begraafplaats in Purworejo met foto’s van 2 graven (dit artikel is een 2e keer geplaatst, omdat ik de eerdere versie van dit bericht per ongeluk heb gewist)

    Op donderdagmorgen 19 mei 2005 vertrok ik met een gehuurd busje inclusief chauffeur en gids van mijn hotel in Yogya naar de oude Europese en christelijke (katholieke en protestantse) begraafplaats in Purworejo (nieuwe spelling)/Poerworedjo (oude spelling) dat plaatselijk in de volksmond Kerkob was geheten. In het oude Poerworedjo waren personen uit de 2e, 3e en 4e generatie uit mijn Dumas voorgeslacht overleden, geboren en opgegroeid. Het oude kerkhof bevond zich op niet al te grote afstand van de hedendaagse kazerne in Purworejo. Op de stenen poort van het kerkhof stond bovenaan “Memento Mori” uitgebeiteld in steen. Helaas waren de graven van mijn Dumas voorouders en andere zeer oude Europese graven al geruimd. Het oudste graf dat er nog stond was dat van Wilhelm Graf von Taubenheim, geb. Stuttgart (Duitsland) 4 april 1845, overl. Poerworedjo 13 september 1887, luitenant in het Koninklijk Nederlands Indisch leger.

    Tijdens de Indonesisische vrijheidsstrijd waren veel graven op het kerkhof in Purworejo moedwillig vernield of de grafopschriften zodanig beschadigd dat ze onleesbaar waren geworden.

    Ik ben blij dat ik in Purworejo ben geweest en nu weet hoe het er uitziet. In Purworejo staan nog veel oude huizen uit de vooroorlogse tijd van Nederlands-Indië die je een idee geven hoe het leven toen was. Destijds moet Poerworedjo een rustige plaats zijn geweest en dat is het nu nog steeds! 🙂

    Onder dit bericht heb ik foto’s geplaatst die ik had gemaakt van 2 graven op het kerkhof in Purworejo op 19 mei 2005.

    De eerdere versie van dit bericht zonder foto’s was geplaatst in deze rubriek op zondag 12 oktober 2014. De tweede en laatste versie van dit bericht met foto’s werd geplaatst in deze rubriek op zondag 19 oktober 2014.

    #3760
    Anonymous
    Guest

    hai ,ik had een vraagje.Mijn moeders familie komt ook uit purworejo.Mijn opa heet Hypolite Dumasy.Zeg jou dat wat omdat jij Dumas heet ?

    #3761
    robdumasRob Dumas
    Participant

    Hai, helaas moet ik nee zeggen op jouw vraag. Dumasy in Nederlands-Indië is geen familie van Dumas, ondanks dat deze 2 namen op elkaar lijken. In de families Dumas afkomstig uit Ned.Indië komen geen personen met de familienaam Dumasy voor zover ik weet!

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.