Bestaat het graf van Otto Kunhardt (1867) in Tengeragoeng nog?

Forum Forums Restricted content Ik zoek informatie over… Bestaat het graf van Otto Kunhardt (1867) in Tengeragoeng nog?

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author
    Posts
  • #9099
    ericaflorericaflor
    Participant

    Mijn betovergrootvader Otto Kunhardt sleet na een militair en medisch leven zijn laatste jaren in Tengeragoeng, tegenwoordig onderdeel van Segalaherang (West-Java). Graag zouden we achterhalen waar Otto samen met zijn inlandse vrouw Saoesso heeft gewoond en of het huis er nog staat.
    Volgens het Landsarchief Batavia is Otto in 1867 in Tengeragoeng (6, district Soebang) begraven. Saoesso zou er ook begraven liggen samen met één of meer (klein)kinderen. Wij zouden graag weten of deze graven er nog zijn of dat deze inmiddels geruimd zijn dan wel de resten naar elders zijn overgebracht.

    Tengeragoeng wordt op verschillende manieren geschreven, b.v. Tengerragoeng, Tenggeragoeng, Tenger Agoeng of in plaats van oe een u.

    #9103
    ericaflorericaflor
    Participant
    #9358
    ericaflorericaflor
    Participant

    In september ga ik naar Indonesië. Waar zou ik voor geboorte aangifte in Padang moeten kijken: bij het archief (Arsip) of de Burgerlijke Stand (Catatan Sipil)? We praten over 1842 en later. Het zal in het BS begonnen zijn, maar de gegevens zullen later overgebracht zijn naar het archief, vermoed ik.
    Voor overlijdensgegevens en Tengeragoeng ligt het ingewikkelder. Verwacht dat de administratie in Segalaherang of Soebang zal zijn ondergebracht.

    Voor doopgegevens ga ik naar de kerk (o.a. Padang). In het geval van Tengeragoeng ook weer lastig, omdat ik geen protestantse kerk in die plaats of directe omgeving kon vinden.

    #9360
    leojanssenLeo Janssen
    Participant

    Beste Erica,

    Registers van de Burgerlijke Stand vind je (als ze bewaard zijn gebleven) bij het kantoor van de BS (Catatan Sipil) in de betreffende plaats en dus niet in het Arsip Nasional.
    Wat de BS van Padang betreft, kun je ook bij de Mormonen terecht. De geboorteregisters van Padang 1829-1908 zijn te vinden op film 1474369 en zijn digitaal beschikbaar in een LDS Centrum voor familiegeschiedenis. Of het (bij)register van 1846 bewaard is gebleven en op de film aanwezig is, weet ik niet. Maar indien wel, vind je daar de erkenning (16 jan. 1846 te Padang) van de te Singkei op 20 nov. 1842 geboren dochter, Emma Carolina, van Otto Künhardt (uit Lübeck) en de Niasse vrouw Saoesso.

    Leo.

    #9470
    ericaflorericaflor
    Participant

    Beste Leo,

    Bedankt voor de waardevolle aanwijzingen en de informatie over Emma. Inmiddels heb ik een afspraak gemaakt met het dichtstbijzijnde LDS Centrum om deze en andere informatie op te halen. Emma had een zus, Anna geboren in 1844; het zou een beetje vreemd zijn als Otto die niet ook had erkend.

    Met vriendelijke groet,
    Alex Postema

    #9594
    ericaflorericaflor
    Participant

    Inmiddels ben ik bij een LDS Centrum geweest en heb na enig zoeken de akte van erkenning van zowel Emma als Anna gevonden. Wat opvalt is dat beide dochters ten huize van Otto zijn geboren, maar dat deze huizen naar ik vermoed ergens anders stonden dan waar Otto verondersteld werd te wonen. Zo is Anna geboren in de kampong Sabla (tegenwoordig Sebelah), terwijl naar ik vermoed Otto als waarnemend dirigerend officier van gezondheid in een officierswoning bij het militair hospitaal in Padang woonde. Blijkbaar was het not done om als officier met je inlandse vrouw samen onder één dak te wonen. Een tweede vraag die bij me opkomt is waarom de akten van erkenning zo lang op zich hebben laten wachten. Emma is van 1842 en Anna van 1844. Mogelijk heeft u voor beide zaken (niet samenwonen en late akte van erkenning) een verklaring.

    Met vriendelijke groet,
    Alex Postema

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.