Betekenis van een inlandse naam

Forum Forums Restricted content Ik zoek informatie over… Betekenis van een inlandse naam

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author
    Posts
  • #3700
    Anonymous
    Guest

    De over-overgrootmoeder van mijn kinderen stond in de familie bekend als “oma Ninta”. Ze werd op 31-8-1895 geboren te Bandung als dochter van Kasban en Knot en huwde later (datum onbekend) met Henricus Cornelis Josephus Teillers (1873-1936), officier in het KNIL.

    Op haar grafsteen te Zeist, waar ze op 7-6-1990 overleed, staat ze als “Siti Soehari Teillers-Ninta.”
    Niemnand in de familie kon mij helderheid verschaffen over de naam.
    Als je de naam op de grafsteen leest, krijg je het idee dat haar achternaam Ninta was en Siti Soehari een soort voornaam. Volgens oudere familieleden had ze een soort lagere adellijke titel en was ze een Soendanese.

    Kan iemand mij helpen met deze combinatie van namen ? Is Siti een voornaam of een titel ? En waar staat
    Soehari voor ? In haar Nederlandse paspoort stond alleen dat ze “Ninta” heet, dus zonder verdere toevoegingen.
    In haar in Nederland in 1977 gemaakte testament staat ze als “Nji Ninta (of Nenta)” zonder Siti Soehari,dat ik verder nergens ben tegengekomen, ook niet op haar persoonskaart (daar heet ze alleen “Ninta”). Het staat alleen op de grafsteen.

    #3702
    robdumasRob Dumas
    Participant

    Haar naam zal zijn geweest Nji Ninta. Nyai of afgekort Nji is in het Soendaas een aanspreekterm tot vrouwen en meisjes (ook in verbinding met eigennamen), Ninta was dus haar eigenlijke naam. De betekenis van Ninta is (mij) onbekend.

    Siti wordt in het Maleis gebruikt als aanspreekterm tot een vrouw of meisje (en wordt geplaatst voor eigennamen). Vergelijk het met het gebruik van “Mejuffrouw” in het Nederlands. In het ouder Maleis werd Siti gebruikt voor meisjes/jonge vrouwen van aanzien. Soehari (in de moderne spelling “Suhari”) is afkomstig uit het Islamitisch taalgebruik van het Arabisch en duidt aan het einde van de avond vlak vóór de dageraad. De naam Soehari / Suhari wordt gewoonlijk gegeven aan een baby jongetje.

    Ik heb het sterke vermoeden dat de sierlijke benamingen van Siti en Soehari aan Nji Ninta werden gegeven door haar nazaten om haar in een iets maatschappelijk hogere positie te plaatsen en van haar een bijzondere vrouw te maken dan “slechts” dat zij een vrouw uit het gewone volk was.

    In andere Nederlands-Indische families gaat het verhaal de ronde dat hun Indonesische voormoeder een inheemse/Javaanse prinses was geweest. Vermoedelijk had in veel gevallen zo’n verhaal over een inheemse voormoeder in de genoemde families dezelfde achtergrond zoals hierboven is geschetst. Natuurlijk moet de inheemse (ik houd niet van het woord ‘inlandse’) voormoeder veelal voor haar nakomelingen een speciale vrouw zijn geweest, maar dit hoeft niet in te houden dat zij van (laag) adellijke afkomst moet zijn geweest.

    Wat wel van Nji Ninta gezegd kan worden op grond van de aanspreekterm “Nji” in het Soendaas voor haar (eigen)naam, dat zij een Soendanese moet zijn geweest.

    N.B. Personen van Soendanese of Javaanse adellijke afkomst hebben een familienaam. Bij Nji Ninta ontbreekt een familienaam.

    #3703
    Anonymous
    Guest

    Rob, bedankt voor je uitleg. Het maakt het weer wat duidelijker voor mij.
    Helaas zijn er geen oudere familieleden meer in leven, zodat de informatie uit de derde of vierde hand komt en dan wordt het er allemaal niet duidelijker op. Wel ging het verhaal dat haar familie uitgestrekte landerijen bezat, maar dat heb ik uiteraard niet kunnen vaststellen.

    Wat je over de latere toevoeging “Siti Soehari” zegt kan zeker kloppen, want ik kom deze twee namen afgezien van de grafsteen nergens tegen. Ook op haar persoonskaart heet ze alleen “Ninta” en haar ouders Kasban en Knot, zonder familienaam.

    #3720
    robdumasRob Dumas
    Participant

    Beste André,

    Je kunt van de voormoeder van jouw kinderen genaamd Ninta een persoonskaart aanvragen bij het Centraal Bureau voor Genealogie te Den Haag, hoe je dit kunt doen wordt uitgelegd op de website: http://www.cbg.nl Op die persoonskaart zou informatie moeten staan over haar huwelijk met H.C.J. Teillers, waar en wanneer dat heeft plaatsgevonden.

    Nog even een opmerking over de landerijen die de familie van Nji Ninta zouden hebben gehad volgens de familielegende. Het is mogelijk dat die legende een kern van waarheid bezit.

    In Nederlands-Indië mochten Europeanen geen land in bezit hebben, de inheemse mensen mochten dat wel. Een verklaring voor de familielegende kan zijn dat de Europese levenspartner van Ninta, genaamd H.C.J. Teillers, land had gekocht en de eigendomspapieren daarvan op naam van Ninta had laten zetten.

    Europeanen konden wel land in erfpacht krijgen. Mijn grootmoeder J.G.A. Dumas-Hulscher had land in erfpacht in Tjibadak (West-Java), ook was zij de eigenaresse van huizen die op land stonden die zij in erfpacht had. Zij had dat alles geërfd van familieleden.

    #4420
    Anonymous
    Guest

    welcome you Lord are pleased to inform you that at last there was the official club for adults, where people are looking for partners to fulfill their innermost desires in intimate life
    Our Club rules allow you to keep maximum privacy as this concerned all the members of our club before you will want to become a member of our Club, you will be asked some questions to which you will have to answer and then you on the website to be allowed to full functionality where You can, find a partner to chat sex, to arrange meetings without obligation this is one of the main rules of our Club.
    Join our huge family…

    • In our Club, gathered people with the same interests, all members of our club and is interested in the result.
    • You can easily imagine the Club to communicate without boundaries, as our club is not in the public domain on the Internet.
    • All members of our club are the people who come to us is by invitation, so that there is no public access is not present, only members of the Club for adults.
    • We provide maximum privacy and with all FREE.

    ritalena.ru/?u=kay8wwl&o=ccfmafn&t=

    http://s8.hostingkartinok.com/uploads/thumbs/2016/10/c09ca49e3c185af2d73eb588215a23b6.png

    #4439
    Anonymous
    Guest

    welcome you Lord are pleased to inform you that at last there was the official club for adults, where people are looking for partners to fulfill their innermost desires in intimate life
    Our Club rules allow you to keep maximum privacy as this concerned all the members of our club before you will want to become a member of our Club, you will be asked some questions to which you will have to answer and then you on the website to be allowed to full functionality where You can, find a partner to chat sex, to arrange meetings without obligation this is one of the main rules of our Club.
    Join our huge family…

    • In our Club, gathered people with the same interests, all members of our club and is interested in the result.
    • You can easily imagine the Club to communicate without boundaries, as our club is not in the public domain on the Internet.
    • All members of our club are the people who come to us is by invitation, so that there is no public access is not present, only members of the Club for adults.
    • We provide maximum privacy and with all FREE.

    ritalena.ru/?u=kay8wwl&o=ccfmafn&t=

    http://s8.hostingkartinok.com/uploads/thumbs/2016/10/c09ca49e3c185af2d73eb588215a23b6.png

    #4441
    Anonymous
    Guest

    Free registration only to day
    http://totalgirl.ru/?u=kay8wwl&o=ccfmafn&t# – Show more!

    #4839
    Anonymous
    Guest

    This message is posted here using XRumer + XEvil 4.0

    XEvil 4.0 is a revolutionary application that can solve any antibot protection.
    Captcha Solution Google (ReCaptcha-1, ReCaptcha-2), Facebook, BING, Hotmail, Yahoo,
    Yandex, VKontakte, Captcha Com – and over 8400 other types!

    You read this – it means it works! 😉
    Details on the official website of XEvil, there is a free demo version.

    Check YouTube video “XEvil ReCaptcha2”

    #5680
    Anonymous
    Guest

    This message is posted here using XRumer + XEvil 4.0

    XEvil 4.0 is a revolutionary application that can break almost any anti-bot captcha.
    Captcha Solution Google (ReCaptcha-1, ReCaptcha-2), Facebook, BING, Hotmail, Yahoo,
    Yandex, VKontakte, Captcha Com – and over 8400 other types!

    You read this – it means it works! 😉
    Details on the official website of XEvil, there is a free demo version.

    Check YouTube video “XEvil ReCaptcha2”

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.