BRP 4: Doopregister Semarang- betekenis van extr.

Forum Forums Restricted content Algemeen BRP 4: Doopregister Semarang- betekenis van extr.

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author
    Posts
  • #3260
    Anonymous
    Guest

    In een van de bronnenpublicaties van IGV (BRP6) betreffende het hervormde doopregister van Semarang 1849-1864 kom ik de volgende inschrijving tegen op pagina 161:

    En iets verder deze twee:


    Weet iemand wat het doel van het opmaken van het extract was? Diende het om als Europeaan erkend te worden, als mogelijkheid om ondersteuning te verkrijgen of alleen ter voldoening aan een ambtelijk voorschrift?

    mvg-Ben

    Ik hoop dat de plaatsing van de doopinschrijvingen in dit bericht lukt.

    #3261
    Anonymous
    Guest

    In mijn bericht staat bronnenpublicatie 6 terwijl dit gelezen dient te worden 4. Sorry voor deze slordigheid.

    mvg-Ben

    #3407
    Anonymous
    Guest

    Ik geef de vraag maar een zetje naar boven. Wellicht dat inmiddels iemand een antwoord weet op mijn vraag.

    mvg-Ben

    #3409
    dmdecalonneDennis de Calonne
    Participant

    Dag Ben,

    Zelf heb ik nu even geen tijd om het door te nemen, maar een snelle lezing van het Reglement op het houden van Registers van den Burgerlijke Stand voor Christenen en Joden in Nederlandsch Indië (Ind.Stb 1828, nr. 50) leert dat er modellen waren voor extracten (opgenomen achteraan in die regeling). Ik las daarbij heel snel ook mogelijke redenen voor het verstrekken van een extract. Misschien staan in de artikelen zelf ook wel redenen.
    Zie http://babel.hathitrust.org/cgi/pt?id=mdp.35112105251955#view=1up;seq=423 vanaf pagina 129. Let op: het is nogal een lange regeling, dus voor de modellen van akten moet je flink scrollen.

    Eigenlijk voor alle geïnteresseerden in Indische genealogie wel interessante kost! Moet het zelf ook nog eens goed doornemen.

    #3410
    Anonymous
    Guest

    @ Dennis,

    Hartelijk dank voor je snelle antwoord. Ik kan weer even aan de slag.

    mvg-Ben

    #3587
    Anonymous
    Guest

    @ Dennis,

    Het heeft een beetje lang geduurd voor ik het betreffende artikel helemaal had doorgenomen (zware kost). Maar na mijn lezing is er veel duidelijk geworden omtrent het item extr.

    Dat houdt ook in dat de geboorteregisters in zulke gevallen veelal geen andere registratie zullen geven dan die op het extract is vermeld. Als het extract gebruikt werd voor de burgerlijke stand registratie.

    Nogmaals bedankt,
    mvg-Ben

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.