Chinees dna

Forum Forums Restricted content Indisch DNA Chinees dna

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author
    Posts
  • #8559
    hverbaarschottH.J. Verbaarschott
    Participant

    Vraagje:
    Kennis van mij is van een Indische moeder en van een Chinese vader met 2 Chinese ouders uit Bangka.
    Kan dna-onderzoek van haar dna bepalen uit welke regio in China haar vaders voorouders komen.

    #8560
    mfornerodMaarten Fornerod
    Participant

    China is groot dus de verschillen tussen de verschillende regio’s van China zullen zeker te zien zijn. Verwacht geen hele hoge resolutie. De meeste migratie vanuit China vond plaats uit de regio Fujian, Zuid China, tegenover Taiwan. Dit zal aangegeven worden met een regio Zuid-China. De nauwkeurigheid zal in de komende tijd groter worden, heb ik mij laten vertellen. Ook geeft bijvoorbeeld Gedmatch met de Admixture/Harappaworld tool een mooi overzicht van welke delen van het DNA uit welke regio’s van de wereld afkomstig zijn.

    Daarnaast is Y chromosoom analyse interessant, als de mannelijke lijn uit China komt. Aan Y chromosoom migratie zijn veel studies gedaan en is duizenden jaren terug te volgen.

    Autosomaal DNA kan bij verschillende aanbieders, Y chromosoom alleen bij familytreedna. Alle aanbieders hebben behoorlijke vaderdagskorting.

    #8562
    hverbaarschottH.J. Verbaarschott
    Participant

    Ok merci, Maarten

    #9055
    hverbaarschottH.J. Verbaarschott
    Participant

    Ik vermoed een Chinese herkomst via een overgrootmoeder.
    Kan dat meer uitgespit worden met een mitochondriale DNA test ?
    Een nicht van mij is de dochter van de dochter van de dochter van die overgrootmoeder
    Haar moeder is de zus van mijn vader, terwijl haar vader de broer is van mijn moeder
    Dus we hebben dezelfde 4 grootouders.

    #9083
    mfornerodMaarten Fornerod
    Participant

    Ik moest het even uittekenen, maar ik snap ‘m. Zeker! Zowel je vader als zijn zus zouden “Chinese” mitochondriën moeten hebben, en het is erg interessant hoe die eruit zien; dat kan gegevens opleveren over de regio waar de stammoeder vandaan kwam. Je vader kon dit MT-DNA niet aan jou doorgeven, maar zijn zuster wel aan haar dochters/zoons. Dus zowel je nicht als eventueel haar broers of andere zusters zullen dit MT-DNA met zich meedragen.

    #9085
    hverbaarschottH.J. Verbaarschott
    Participant

    Maar als ik 5% Chinees dna heb volgens myheritage, dan kan zo’n MT-test bewijzen dat onze oma 20% heeft en haar moeder (overgrootmoeder) dus 40 %?
    Ik vertaal dat altijd als 40% Chinese voorouders.
    Zie ik het ongeveer goed zo ?

    Maar mijn overgrootmoeder kan dus chinese MT-dna niet ontvangen hebben van haar vader. Wel van haar moeder… Moet ik dan haar moeder beschouwen als 80% chinese voorouders hebbend of 2x zoveel MT-dna als mijn overgrootmoeder ?

    Ik denk dat veel mensen deze vragen hebben

    #9087
    hverbaarschottH.J. Verbaarschott
    Participant

    Over die Y-chromosoon test.
    Het familieverhaal is dat mijn vaders vader van Indonesische ouders was en als baby vanuit het weeshuis geadopteerd werd.
    Laat ik mij testen op Y-chromosoom , kan die test uitwijzen dat mijn grootvader geen Europese afkomst heeft ?

    #9089
    mfornerodMaarten Fornerod
    Participant

    5% Chinees DNA via MyHeritage is autosomaal (+X) DNA. Autosomaal DNA wordt elke generatie 1:1 verdund.

    MT-DNA is anders want dit wordt niet verdund per generatie. Je krijgt (bijna) 100% identiek van je moeder en (bijna) niets van je vader.

    Je bewijst met een MT-DNA test dus niet hoe Chinees je voormoeder is, alleen dat ze waarschijnlijk uit een Chinese regio komt. Als je daarbij weet via autosomal DNA en documenten / overlevering dat er een Chinese voormoeder is kan je met deze gegevens een sterke hypothese maken over de Chinese afkomt van de voormoeder. Bewijzen is een zwaar woord. Aanwijzingen is beter en als die allemaal in de zelfde richting wijzen is het een sterke hypothese.

    #9090
    mfornerodMaarten Fornerod
    Participant

    Ja.

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.