DNA match maar op papier niet

Forum Forums Restricted content Indisch DNA DNA match maar op papier niet

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author
    Posts
  • #4837

    Ik heb een puzzel op te lossen. Mijn over grootvader Hendrik Philip Fickel geeft aan bij zijn huwelijk dat zijn vader onbekend is. Hij heeft dan ook de achternaam van zijn moeder gekregen. Met DNA onderzoek ben ik aan het zoeken naar de onbekende vader van Hendrik Philip.

    Sinds kort heb ik een autosomaal DNA match met voldoende cM van 28,1 cM om een match te hebben.

    Op papier ziet het er zo uit:

    Mijn match Astrid –>Sophie Pauline Rast- 1921-2003–>Maria Rast 1896-? –>Sophia Triebel 1855-1933-> Philip David Triebel ?-1864

    Ik –> Rudolf Fickel 1920-1981–> Johannes Ahrend Fickel 1884-1967 –> Hendrik Phiilp Fickel 1857-1914–> unknown father. (Mother Johanna Fickel 1831-1900).

    Philip David Triebel is overleden in 1864 in Soerakarta, Hendrik Philip is geboren in 1857 in Soerakarta.

    Hendrik Philip huwde een Johanna Triebel (1857-1907) (haar vader Johannes (Jan) Triebel 1817-1878). Zijn grootmoeder was Elisabeth Triebel.

    Op papier matchen mij match en ik niet. Alleen de naam Triebel komt in beide stambomen voor. Maar er is een atDMA match van totaal 28,1 cM

    Iemand een suggestie?

    #7602
    mfornerodMaarten Fornerod
    Participant

    Hallo Arthur,

    Een match van 28,1 cM betekent dat je met deze Astrid een gezamenlijke voorouder hebt, maar hoeveel generaties deze voorouder wegligt is niet met zekerheid te zeggen. Het kan een “third cousin” (gezamenlijke bedovergrootouders) zijn maar ook “4th cousins”, “5th cousins” etc. Zie de genetische afstandtabel in de DNA info op onze website.

    Daarnaast weet je ook niet of de match via je vaders of je moeders kant komt, en van welke grootouder, overgrootouder, etc.

    Dus met autosomaal DNA is deze puzzel niet makkelijk op te lossen, en de kans is klein dat Astrid en je onbekende voorvader directe familie zijn.

    In jouw geval zou ik zeker Y chromosomale analyse proberen. Die erft namelijk direct van vader op zoon over, en met een beetje (veel?) geluk vind je een match.

    Hartelijke groet,
    Maarten

    #7604

    Hallo Maarten,

    Bedankt voor je reaktie en het meedenken.
    Ik ben bekend met de genetische afstandstabel maar weet ook uit de postings die ik op FB lees dat dit niet bepaald een gouden standaard is. Nog afgezien van de “sticky segments” theorie. Dus ik denk dat Astrid wel in aanmerking komt als match. 28 cM en 31,7 cM in totaal is zeker geen IBS. Dus de grote vraag is wie is onze MCRA… Toevallig of niet komt de naan Triebel zowel in mijn familie en haar familie voor.

    Ik weet vrijwel zeker dat dit een match is van mijn vaders kant omdat Astrid haar hertitage als volgt is:
    59,1% Oost-Azië waarvan 57,5% Filipijns, Indonesisch en Maleisisch. Dat kan alleen maar een match zijn van mijn vaders kant omdat de matches van mijn moeder kant 0 % Azie hebben.

    Y chromosoom heeft in dit geval geen zin omdat we praten over eerst 4 generaties vrouwen en dan pas een mogelijke link naar een gezamenlijke over over grootvader.

    Als Philip David Triebel de vader zou zijn van Hendrik Philip dan zou ik mannelijke nakomelingen van Philip David Triebel moeten vinden of zijn vader/ooms om een Y-match te vinden. Maar die heb ik nog niet kunnen vinden…. Wel een atDNA match met een nakomeling van zijn dochter…

    We kunnen het er de 17e over hebben als er tijd is….

    Groet
    Arthhur

    #7605
    mfornerodMaarten Fornerod
    Participant

    Als Philip David Triebel en Johanna Triebel directe familie waren (vader/dochter, oom/nichtje bijvoorbeeld) zou dat die 28 cM goed kunnen verklaren. Dat vertelt je niets over de onbekende bedovergrootvader, maar daar zou je Y chromosoomonderzoek voor kunnen doen… We spreken elkaar de 17e!

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.