Doornik

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author
    Posts
  • #4523
    Anonymous
    Guest

    Omdat ik, net als velen met mij, heel weinig afweet van mijn Nederlands-Indische familiegeschiedenis, ben ik op zoek naar meer informatie over de Indische jeugd van mijn vader en zijn moeder -mijn oma.
    Mijn oma heet Carolina Johanna Isabella Doornik (roepnaam: Lien). Zij is op 03-02-1910 geboren te Batavia (Java) maar bracht het grootste deel van haar jeugd door op Sumatra. Zij had 5 oudere broers en zussen (Paul, Zus, Lotte, Doris, Mieltje) en een jongere broer (Jan).

    Op 19-05-1936 trouwde mijn oma in Medan (Sumatra) met mijn Groningse opa, Wouter Mesker, die als jonge man bij de Koninklijke Paket Maatschappij in dienst trad. Mijn opa en oma hebben, voor zover ik weet, toen zij eenmaal getrouwd waren, voornamelijk in Soerabaja gewoond. Woonadressen in Soerabaja die ik in de schaars aanwezige documenten kon terugvinden zijn allemaal in de omgeving van de Darmo-wijk, o.a.: Setailstraat 52, Daendelsstraat 116, Reinierszboulevard 39 en Koeteistraat 1b (zou ook huisnummer 16 kunnen zijn).

    Mijn opa en oma kregen twee kinderen:
    1) mijn vader – Harm Wouter Boudewijn Mesker (ook wel ‘Hampie’ of ‘Harry’) geboren te Groningen op 05-02-1938; en
    2) mijn tante – Marijke Isabella Carolina Mesker, geboren te Soerabaja op 04-01-1940.

    Ten tijde van de Japanse bezetting werd mijn opa als reservist door de Nederlandse Marine opgeroepen; hij is door de Japanners als krijgsgevangene geïnterneerd, in eerste instantie in Bangkalan (Madura). Tijdens de Japanse bezetting is hij in meerdere interneringskampen verbleven (waaronder waarschijnlijk ook het interneringskamp op het Marine-etablisssement te Soerabaja).
    Mijn oma en haar twee kinderen hebben tijdens de Japanse bezetting in één of meerdere Japanse burgerkampen gezeten, maar welke dat is/zijn geweest is mij onbekend. Tijdens één van de spaarzame keren dat zij over de oorlog in Nederlands-Indië sprak met mijn moeder, heeft zij de naam ‘kamp De Wijk’ genoemd. Dit zou mijne inziens het Darmo-kamp in Soerabaja moeten zijn geweest.

    Via het online-archief van het tijdschrift Moesson weet ik inmiddels dat mijn tante (Marijke) in 1948 op de Simpangschool in Soerabaja zat en dat zij met haar familie toen in Hotel Pension Klopper woonde, bij het Goebeng station in Soerabaja.

    In 1950 is het gezin wegens de toenmalige netelige situatie in Indonesië naar Singapore verhuisd, waar ze nog 3 à 4 jaar hebben gewoond alvorens naar Nederland (Den Haag) te verhuizen.

    Met het overlijden van mijn vader en mijn tante enkele jaren geleden, is er helaas niemand meer van mijn directe familie aan wie ik kan vragen over de familieverhalen, avonturen en herinneringen aan voormalig Nederlands-Indië.
    Indien er ook maar iemand is die enige aanvullende informatie kan bieden over mijn familie, dan zou ik dat héél graag horen!

    Hartelijke groet,
    Joanne

    #4524
    Anonymous
    Guest

    Voor evt informatie betreffende het verblijf van jouw oma in de kampen in Ned Indie kun je contact pnemen met het Rode Kruis afdelings oorlogsnazorg. Verwerkingstijd van een verzoek 8-12 weken.
    http://www.rodekruis.nl/dit-zijn-we/oorlogsarchief/een-verzoek-indienen

    mvg-Ben

    #4525
    hverbaarschottH.J. Verbaarschott
    Participant
    #4526
    Anonymous
    Guest

    Geachte heer Wegman,

    Hartelijk dank voor uw tip; ik ga het Rode Kruis zeker benaderen.

    Er schiet mij ineens nog iets te binnen: mijn oma heeft ooit verteld dat ze in hetzelfde burgerkamp hebben gezeten als Edgar Vos, de bekende Nederlandse couturier. Een zoektocht op internet naar de naam/plaats van dat kamp heeft me echter (nog) niks opgeleverd.
    Mocht er iemand zijn die daar meer over weet: ik houd mij van harte aanbevolen!

    Hartelijke groet,
    Joanne

    #4527
    Anonymous
    Guest
    #4528
    Anonymous
    Guest

    Geachte heer Verbaarschott,

    Wat fijn dat u de moeite heeft willen nemen het internet op te duiken. De links die u stuurde betreffen inderdaad mijn familie.

    Hoewel een pijnlijk aandenken, ben ik toch heel blij/dankbaar dat ik de originele interneringskaart van mijn opa in mijn bezit heb. Omdat ik de Japanse taal niet machtig ben, ben ik vastbesloten de kaart te laten vertalen door iemand met gedegen kennis van de Japanse taal, zodat ik meer te weten kan komen over de interneringstijd van mijn opa. In een oud KPM-personeelstijdschrift ‘De Uitlaat’ uit augustus 1953 wordt namelijk verteld dat mijn opa tijdens de Japanse bezetting ‘door verschillende interneringskampen zwierf’.

    De foto’s van Paul, de oudste broer van mijn oma, had ik ook al op Flickr gevonden. Omdat het contact tussen oudste broer Paul met mijn oma, haar zussen en haar jongere broer al op vrij jonge leeftijd werd verbroken (waarom dat gebeurd is, is mij overigens een raadsel), weet ik eigenlijk helemaal niks over deze tak van mijn familie. Wel vind ik het mooi en bijzonder om op de foto’s te zien hoe het dagelijks leven in voormalig Nederlands-Indië van deze tak van mijn familie er destijds zo ongeveer uitzag.

    Dat de ouders van mijn oma -J.A.P. Doornik en I.M. Zeekaf- in 1910 in Weltevreden woonden wist ik nog niet. Daarmee heeft u mij weer een klein puzzelstukje aangereikt van die grote, incomplete Doornik-puzzel, waarvoor mijn hartelijke dank!

    Vriendelijke groet,
    Joanne

    #4529
    hverbaarschottH.J. Verbaarschott
    Participant

    Constantijn Huygens was gehuwd met Susanna van Baerle.
    Haar ouders waren Jan Hendricksz van Baerle en Jacomina Hoon
    Die vind je terug op nr 1056 in de kwartierstaat.

    #4530
    hverbaarschottH.J. Verbaarschott
    Participant

    De stammoeder van deze familie Doornik was Johanna Wilhelmina van Doorninck

    Bijlage is:
    Een ‘vergeten’ tak van de familie Doorninck
    P.A. Christiaans.Indische Navorscher 2004, nr 2, pagina 47

    Attachments:
    #4531
    Anonymous
    Guest

    Wederom hartelijk dank voor een lijst met interessante gegevens mijnheer Wegman!

    De interneringskaart van Paul Doornik was ik ook al tegengekomen op de site van het Nationale Archief, net als het overlijdensbericht van Isabella Zeekaf.

    Wat leuk dat u de verlovingsaankondiging van mijn overgrootouders op Delpher hebt gevonden. Ik heb ook al een aantal keren op Delpher gezocht en ben daar, in de Nederlands-Indische kranten, aardig wat interessante info over mijn familie tegengekomen (geboortes, overlijdens, adreswijzigingen, passagierslijsten en reisgegevens). De door u toegezonden verlovingsaankondiging ben ik echter nooit tegengekomen. Wel vond ik op Delpher in de Sumatra Courant van 23-09-1899 een aankondiging dat zij in ondertrouw waren gegaan.
    Met deze verlovingsaankondiging heb ik alwéér een passend puzzelstukje van u gekregen; wat fijn!

    Mag ik tot slot vragen waar u de laatste 2 gegevens (geboorte J.A.P. Doornik en huwelijk met I.M. Zeekaf) heeft gevonden? En zijn die codes achter deze gegevens toevallig de toegangsnummers tot het desbetreffende archief waar ik die gegevens zou kunnen inzien?
    Ik wil namelijk, indien mogelijk, graag een afdruk van deze gegevens maken om in een grote verzamelmap te kunnen doen. Tegen de tijd dat ik flink wat gegevens in mijn map heb wil ik bij de diverse archieven/instanties/organisaties langs gaan om hopelijk nóg meer ontbrekende puzzelstukjes te kunnen vinden (met als ultieme droom ooit Indonesië te bezoeken en nog enkele voetsporen van mijn voorouders terug te kunnen vinden).

    Hartelijke groet,
    Joanne

    #4532
    Anonymous
    Guest

    Goed dat je naar bronnen informeert. Bronweergave gebeurt vaak nog te weinig en dan ontbreekt een echte basis.
    31-05-1876 te Soerabaja geboorte John Antoine Pierre Doornik (RA1877:239)

    27-09-1899 te Padang huwelijk John Antoine Pierre Doornik met Isabella Maria Zeekap (RA1901:360)

    RA= regeringsalmanak voor Ned Indië 1815-1942. (beschikbaar CBG/Nationaa archief, grote bibliotheken evt op CD). Onderdeel hiervan waren adresboeken, vermelding functionarissen, burgerlijke standgegevens. Wat dat laatste betreft: de vermelding is niet meer dan de naam het geboren kind (geen vermelding van ouders), plaats van aangifte en datum. Bij huwelijken hetzelfde. Dus vermelding ouders, leeftijd etc. Overlijden idem dito. Een deel van de burgerlijke stand gegevens uit de RA is door “Roosje Roos” is het genealogisch onderzoeksbureau van Maarten en Willy Etmans (www.roosjeroos.nl) al op internet gezet. Alleen de geboortes ontbreken nog. Je kunt de originele burgerlijke stand aktes soms wel opzoeken indien deze verfilmd zijn door de Mormonen. Een deel van de films uit Ned Indië ligt in het familycentrum van de Mormonen in Amsterdam. Op de site van IGV kun je zien of er een film mogelijk aanwezig is in Amsterdam of dat een film evt te bestellen is. Ga daarvoor op de site van IGV naar: publicaties-digitale bronnen-burgerlijke stand films. De rest wijst zich vanzelf. Films zijn in Amsterdam te bekijken op vrijdagmiddagen (na afspraak).
    mvg-Ben

    #4533
    Anonymous
    Guest

    Mijn bericht was toch nog niet volledig: RA1877:239 wil zeggen de regeringsalmanak van 1877 op pagina 239.
    RA1901:360 regeringsalmanak 1901 pagina 360.

    mvg-Ben

    #43256
    henribikhenribik
    Participant

    Beste Joanne C. Mesker,
    Uw grootmoeder Carolina I.H. Doornik (1910-1991)heeft een bet-overgrootmoeder
    Jacoba Bremer (1796-1865) tevens bet-overgrootmoeder van mijn vader Henri
    Theodorus Bik (1900-1945). Jacoba is uw oud-grootmoeder en mijn oud-moeder.
    De afstamming van u en uw grootmoeder is opgenomen in onze genealogie:

    https://www.genealogieonline.nl/indische-bikken/I192358922335.php

    Met vriendelijke groeten, Henri Th. Bik

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.