Dopen en huwelijken te Batavia in de 18e eeuw

Forum Forums Restricted content Algemeen Dopen en huwelijken te Batavia in de 18e eeuw

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author
    Posts
  • #4570
    Anonymous
    Guest

    Beste lezers,

    In 1750 overlijdt de predikant Willem Abbenbroek te Batavia. Al enige tijd ben ik op zoek naar de doop van zijn twee kinderen uit Willems huwelijk met Susanna Henriëtta Versluijs. Zonder enige ervaring met onderzoek in Indische bronnen kom ik er nu achter dat de DTB bronnen van Batavia niet zo eenvoudig te vinden zijn. Kan iemand mij zeggen of de doop- en trouwboeken van Batavia uit de 18e eeuw ooit bewerkt zijn? Of de enige mogelijkheid deze bronnen zelf in Jakarta in te gaan zien of ze te raadplegen via de Mormonen?

    Alvast vriendelijk dank voor de hulp.

    Met vriendelijke groet,
    Johan Waterborg

    #4571
    Anonymous
    Guest

    Ik neem aan dat het wel heel lastig zal worden.
    https://familysearch.org/search/catalog/results?count=20&placeId=167605&query=%2Bplace%3A%22Indonesia%2C%20Jakarta%22&subjectsOpen=343930-14
    Hopelijk zoek je dus de Nerderlands hervormde kerk of Lutherse kerk, katholiek wordt heel moeilijk denk ik.

    Huren films via FS centra van de Mormonen. Kijk op deze site ook nog even bij publicaties, digitale naslagwerken, burgerlijke stand met wat meer info (niet over deze specifieke film).

    . P.A. Christiaans, ‘Het doopregister van de Portugese Buitenkerk te Batavia 1784-1817’ (2005) Uit de reeks bronnenpublicaties van IGV

    Overzicht van beschikbare data bij Arsip Nacional databases.tanap.nl/ead/html/Jakarta_Kerken/pdf/Jakarta_Kerken.pdf
    en databases.tanap.nl/ead/html/Jakarta_Burgerlijkestand/…/Jakarta_Burgerlijkestand.pdf

    mvg-Ben

    #4572
    hverbaarschottH.J. Verbaarschott
    Participant

    Willem van Abbenbroek was van de nederduitsche kerk. (naamboekjes VOC)
    Na zijn overlijden ging de weduwe terug naar Nederland en vestigde zich in Coevorden.

    #4581
    Anonymous
    Guest

    Hallo Ben,

    Vriendelijk dank voor je reactie. Ik zal me in het Mormonengebeuren verdiepen. Dat lijkt een eenvoudigere weg dan die naar het archief in Jakarta. Nu weet ik in ieder geval zeker dat ik niet een al gepubliceerde bron over het hoofd gezien heb.

    Met vriendelijke groet,
    Johan Waterborg

    #4582
    Anonymous
    Guest

    Beste heer Verbaarschott,

    Vriendelijk dank voor uw reactie. De weduwe van dominee Abbenbroek eindige haar leven inderdaad in Coevorden. Maar niet voordat ze voor korte en langere tijd in diverse plaatsen gewoond had en nog twee maal getrouwd is geweest. De gegevens over haar tijd in Batavia zijn de laatste puzzelstukjes uit haar turbulente leven die nog ontbreken.

    Met vriendelijke groet,
    Johan Waterborg

    #4679
    Anonymous
    Guest

    Er is een goede kans dat de doop van 2 twee kinderen, een eventueel huwelijk in Batavia en begraven in -waarschijnlijk- de Hollandse Kerk, allen in de index Bloys van Treslong Prins te vinden zijn. Die index is voorlopig nog in te zien op microfiche in de bronnenzaal van het CBG, in het gebouw van het Nationaal archief in Den Haag.

    #4817
    Anonymous
    Guest
    #4818
    Anonymous
    Guest

    lahontan,france can you give me your email? all the best emmanuel

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.