Europese begraafplaats in Semarang is er niet meer

Forum Forums Restricted content Algemeen Europese begraafplaats in Semarang is er niet meer

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author
    Posts
  • #3579
    robdumasRob Dumas
    Participant

    Bij de goed bezochte stand van de Indische Genealogische Vereniging bij het genealogische evenement Famillement te Leiden op woensdagmiddag 8 oktober 2014 kwam een vraag binnen òf de Europese begraafplaats van Semarang nog bestaat.

    Uit online artikelen in plaatselijke kranten van Semarang uit 2013 en 2014 is informatie aangetroffen dat de oude Europese begraafplaats, in Semarang plaatselijk bekend als Kerkof/Kerkop Kobong, aan Jalan Pengapon te Semarang, nog heeft bestaan tot 29 okt. 2013 toen met de ontruiming van het christelijke kerkhof werd begonnen. Op 3 november 2013 werd de ontruiming beëindigd.
    Volgens dezelfde berichten waren er zo’n 1400 personen begraven op de begraafplaats, uiteindelijk zouden 810 stoffelijke resten naar een andere christelijke begraafplaats in Semarang worden overgebracht. In de praktijk zijn 751 kisten met stoffelijke resten overgebracht naar de christelijke begraafplaats Kedungmundu in Semarang. De reden hiervoor zou kunnen zijn dat een aantal stoffelijke resten niet meer compleet waren, zoals dat kon worden opgemaakt uit de online krantenberichten.

    Nu las ik net in een online bericht van een Semarangse krant gedateerd op 7 juni 2014 dat graven die zich bevinden op de begraafplaats Kedungmundu (waar ca. 70.000 personen begraven liggen) te Semarang waarvoor geen belasting is betaald worden geruimd.

    De vroegere Europese begraafplaats is inmiddels overdekt met aarde en daarop zou een Hygiënische Vismarkt worden of inmiddels zijn gebouwd.

    Dus de oude Europese begraafplaats te Semarang bestaat niet meer. Op internet vond ik een foto van dit zwaar verwaarloosde kerkhof waar behalve Nederlanders ook christen-Chinezen waren begraven die u vindt onderaan dit bericht.

    In Semarang zijn naar ik heb begrepen twee Nederlandse erevelden, namelijk het ereveld Kalibanteng en op een heuvel het ereveld Candi waar behalve gesneuvelde Nederlandse soldaten In W.O. II ook burgerslachtoffers die waren omgekomen in de oorlog zijn begraven.

    Zondagmiddag

    12 oktober 2014 Rob Dumas

    #3781
    leojanssenLeo Janssen
    Participant

    Rob,

    In 1990 was ik in Semarang (heb daar o.a. bij de St.Jozefkerk het oudste doopregister afgefotografeerd). Heb ook gekeken of er nog zerken af te fotograferen waren op Kobong. Was toen echter al helemaal geruimd; een grote kale vlakte. Volgens de toenmalige pater Mulder werd de begraafplaats al in de jaren 70 geruimd.

    #3782
    robdumasRob Dumas
    Participant

    Leo,

    Hoe het precies in elkaar zit, weet ik niet, Leo. Zoals ik in mijn eerder bericht heb gezegd, heb ik het nieuws over de ontruiming van het Kerkhof Kobong ontleend aan de nieuwsberichten van locale kranten in Semarang uit 2013 en 2014.

    Wat nu in ieder geval duidelijk is ook uit jouw bericht en de hierboven genoemde krantenberichten is dat het Kerkhof Kobong niet meer bestaat en de kans om stoffelijke overblijfselen van personen die daar waren begraven terug te vinden nihil is!

    Dank je voor jouw reactie!

    Groet,
    Rob

    #3785
    leojanssenLeo Janssen
    Participant
    #3787
    leojanssenLeo Janssen
    Participant

    Rob,

    Mocht de link in mijn bericht niet werken, vind je het artikel in Tong Tong (niet Moesson zoals ik abusievelijk vermeld heb)van 1977 blz. 13.
    Het archief staat doorzoekbaar op internet.

    Leo.

    #3883
    Anonymous
    Guest

    Naar aanleiding van bovenstaand artikel hebben wij een brief van de oorlogsgraven stichting waarin staat dat onze overgrootmoeder herbegraven is en ik den dat zij eerst ook op bovengenoemde begraafplaats heeft gelegen, deze brief dateert van februari 1975 …

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.