Europese begraafplaats Medan

Forum Forums Restricted content Ik zoek informatie over… Europese begraafplaats Medan

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author
    Posts
  • #44152
    sammy19765sammy19765
    Participant

    Ik ben op zoek naar informatie over een Europese begraafplaats aan de Paleisweg in Medan.
    Mijn betovergrootvader Johannes Hubertus Baams sr. (Overleden 20 maart 1939) lag daar namelijk begraven, tenminste dat haal ik uit de krantenartikels die over hem zijn geschreven. Maar ik wil dus graag weten of die begraafplaats nog bestaat of wanneer hij is ontruimd. Alle info is welkom. Ik kan namelijk nergens iets er over vinden.

    Groetjes
    Samantha

    #44162
    apintveldAdriaan Intveld
    Participant

    Hallo Samantha,

    Er is wel iets over de geschiedenis van die begraafplaats gepubliceerd: als je deze link volgt kom je (als het goed is) uit bij een artikel wat in de Moesson van 15 maart 1979 gepubliceerd is: https://moesson.pictura-dp.nl/issue/MOESSON/1979-03-15/edition/0/page/4?query=paleis-weg&period=1979&sort=relevance

    Maar in dat artikel worden geen namen genoemd. Het toeval wil echter dat ik ooit via via een stapel papieren over de begraafplaats aan de Paleisweg (tegenwoordig Jalan Brigjend Katamso) heb gekregen. Jouw betovergrootvader lag naar alle waarschijnlijkheid begraven in graf D 24. Bij de ruiming in 1977 heeft dat graf op de nieuwe locatie in Sidomulyo het nummer (D) 40 gekregen.

    #44163
    sammy19765sammy19765
    Participant

    Jeetje wat goed zeg! Ja het klopt dat zijn nummer 24 was, want ik heb een foto van het graf waar dat op staat. Maar wat toevallig zeg dat u die papieren heeft. Maar jeetje, dat ze die hele begraafplaats hebben verhuisd. Maar weet u of de begraafplaats nog bestaat?

    #44164
    apintveldAdriaan Intveld
    Participant

    Ik vrees dat die tweede begraafplaats ook niet meer bestaat. In 2003 was deze al totaal overwoekerd met struiken en eigenlijk niet meer als zodaning te herkennen. Nu zijn we bijna twintig jaar later, dus…

    #44165
    sammy19765sammy19765
    Participant

    Nou wat u zegt, we zijn alweer 20 jaar later. Maar in het krantenartikel stond natuurlijk ook al dat het na overplaatsing al verwaarloosd werd. Het zal er ergens nog wel zijn want het is niet ontruimd, toch? Weet u misschien het adres, misschien kan ik het op Google Maps opzoeken. Nogmaals dank u voor uw informatie

    #44167
    apintveldAdriaan Intveld
    Participant

    Er is mij geen adres bekend. Je kan misschien zoeken op ‘Sidomulyo Kuburan Eropa’.

    #44358
    ekrolEvert Krol
    Participant

    Onderweg naar een andere vraag zag ik deze posts. Mijn grootvader – Hermanus Everhardus Krol, geb. Groningen 1 juli 1872 en overleden te Medan op 20 oktober 1923 – werd ook op deze begraafplaats te ruste gelegd. Mijn vader – zijn zoon – verbleef in Nederland en heeft zijn vader nimmer gezien. Naar verluidt is mijn grootvader overleden in Hotel de Boer te Medan. Staat er in de aan de heer Intveld destijds ter beschikking gestelde papieren over de Europese begraafplaats eventueel ook iets over hem te vinden? Ik hou mij daar graag voor aanbevolen!! Evert Krol

    #44361
    apintveldAdriaan Intveld
    Participant

    Geachte heer Krol,

    Ik heb e.e.a. nagezocht en ik denk dat ik hem heb gevonden:
    – Krol, H.E., graf E 92

    Met vriendelijke groet,

    Adriaan Intveld

    #44364
    ekrolEvert Krol
    Participant

    Wat bijzonder! Alleen al het feit, dat er “iets” gevonden is betreffende mijn grootvader is – na ommekomst van bijna precies 100 jaar! – een bijzonder feit. Gelijk door Samantha in haar post werd aangegeven, beschik ik ook over een foto van het graf met daarop het nummer 92 aangegeven. Als gezegd, overleed hij, na een kort ziekbed, vermoedelijk aan een longontsteking in Hotel de Boer te Medan. Hij werkte bij de Handelsvereniging Amsterdam en was ook raadslid. Vanuit die functie schreef hij – zo begrijp ik uit overgeleverde stukken [o.a. Delpher] – over de waterleiding ter plaatse. Toen hij overleed was hij alleen in Indie. Zijn vrouw – C.M. de Jongh – en de vier kinderen, w.o. mijn vader “Broer Krol” verbleven in Nederland. In 1919 vertrok H.E. Krol (voor de laatste keer) naar Sumatra; hij zou zijn vrouw en kinderen niet weerzien. Zijn zoon, geboren eind 1919, heeft zijn vader niet mogen ontmoeten.
    Ik beschik ook over een foto van het graf, genomen kort na de begrafenis; er is nog geen grafsteen en het graf is bedekt met een ware bloemenzee. Na afhandeling van de boedel is – ik meen ook mede door toedoen van de HVA – zorg gedragen voor een grafsteen met opschrift. Een foto werd kennelijk aan de familie gezonden en uiteindelijk heb ik deze “doorgekregen”. Op deze foto is dan ook het eerder genoemde nummer 92 te zien.
    Ik ben blij met elk stukje informatie en ben dus blij, dat de heer Intveld er in geslaagd is zijn naam in de bescheiden aan te treffen. Ik probeer nog een additionele vraag: weet u of mijn grootvader ook daadwerkelijk herbegraven is op de “nieuwe” begraaplaats na de ontruiming van de begraafplaats aan de Paleisstraat en is daar ook een grafnummer van bekend? Op voorhand weer dank voor de reeds gedane moeite en mogelijke aanvullende moeite.
    Evert Krol

    #44368
    apintveldAdriaan Intveld
    Participant

    Op de nieuwe locatie was het grafnummer (E) 113.

    #44370
    ekrolEvert Krol
    Participant

    Nu; hier ben ik blij mee. Dit is toch weer een toevoeging van een gegeven, waarmee ik goed geholpen ben. Na bijna 100 jaar is deze cirkel ⭕️ voor mij rond. Mijnheer Intveld, heel erg bedankt 🙏 voor uw snelle reacties en – indien op enig moment gewenst – graag toch wederdienst bereid. Nog een goed vervolg van het weekend, Hgr. Evert Krol 👍

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.