Familie geschiedenis Java.

Forum Forums Restricted content Ik zoek informatie over… Familie geschiedenis Java.

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author
    Posts
  • #3511
    Anonymous
    Guest

    Geachte forumleden,

    Mijn grootvader Franciscus Lodewijk Dee is, na krijgsgevangenschap op Ceylon tijdens de Tweede Boerenoorlog, naar Java vertrokken waar hij heeft gewerkt voor de Semarang-Joana Stoomtram Maatschappijvan van 1902 tot 1907. In 1907 was hij Stationschef 2e klasse te Blora. Hij was toen begin 30 jaar oud.
    Uit overlevering van mijn vader weet ik dat hij nooit over deze periode heeft gesproken. Informatie als hiervoor omschreven heb ik opgediept uit het archief van voornoemde spoorweg maatschappij in het Nationaal Archief te Den Haag.
    Na terugkomst in Nederland is hij na enige tijd met mijn grootmoeder getrouwd.
    Er bestaat echter een vermoeden dat hij mogelijk te Blora een relatie heeft gehad. In het DTB-register van Java van het Centraal Bureau voor Genealogie is onder de naam Dee niets te vinden.
    Is het mogelijk om nog op een andere manier na te gaan of hij op Java een relatie/huwelijk heeft gehad met mogelijk nakomelingen?

    Uw reacties worden zeer gewaardeerd.

    J. Dee

    #3513
    DennisWeb master
    Participant

    Geachte J. Dee,

    Het is inderdaad lastig om uit te zoeken of uw vermoeden juist is. Via uw grootvader lukte het kennelijk niet, zodat u feitelijk voor de opgave staat buiten uw familie om personen te vinden die eventueel van uw grootvader afstammen. U zou daarom bv. bij het CBG de persoonskaarten op de familienaam Dee kunnen opvragen. Als dit er veel zijn, kunnen de kosten echter wel oplopen.

    Als eventuele nazaten van uw grootvader na de soevereiniteitsoverdracht naar Nederland zijn gekomen, hebben zij een Nederlands paspoort aangevraagd. Die pasportaanvragen berusten bij het CBG (Oud-paspoortarchief) en bevatten o.a. de namen van de ouders van de aanvragers. U kunt het CBG verzoeken om informatie over alle personen met de familienaam Dee die een paspoort hebben aangevraagd. Ook hieraan zijn kosten verbonden.

    Houdt u er rekening mee dat eventuele “voor”kinderen van uw grootvader alleen via hun familienaam kunnen worden opgespoord als zij erkend zijn. Ik neem aan dat u met het DTB-register van Java doelt op de opgaven van de burgerlijke stand voor Europeanen in de Indische almanakken. Als u daar geen erkenningen op de naam Dee heeft aangetroffen, kan dit een aanwijzing zijn dat uw grootvader geen buitenechtelijk nageslacht heeft geproduceerd, wat overigens onverlet laat dat hij wel met ‘een inlandse’ kan hebben samengeleefd.

    Een andere mogelijkheid is dat uw grootavder wel kinderen heeft gehad, maar die bij terugkeer naar Nederland in Indië heeft achtergelaten, hetzij bij hun inlandse moeder, hetzij bij een Europese familie. In dat laatste geval kunnen zij de naam van die familie dragen. In het eerste geval is de kans zeer groot dat zij een met de Indonesiërs zijn geworden.

    Hopelijk helpt het bovenstaande u een stapje verder.

    Vriendelijke groet,
    Roel de Neve.

    #3525
    Anonymous
    Guest

    Geachte heer de Neve,

    Hartelijk dank voor uw reactie.
    Ik ben bang (en zoals ik zelf ook vermoed) dat uw laatst geschetste scenario mogelijk het meest voor de hand licht.
    Als ik uit de verhalen van mijn vader het karakter van mijn grootvader inschat dan is het zeer onwaarschijnlijk dat hij als 30 jarige te Blora geen relatie heeft gehad.
    Bij een inspectie op het station te Blora bleek hij niet aanwezig te zijn.
    N.a.v. dit voorval werd hij overgeplaatst naar station Lasem hetgeen hij, blijkens de rapportage van zijn superieur, met veel verbaal geweld heeft geweigerd waarop hij is ontslagen. Ik kan voor zijn weigering wel een reden bedenken 🙂
    Daarna is hij teruggekeerd naar Nederland.

    Met vriendelijke groet,
    Jaap Dee

    #3526
    Anonymous
    Guest

    Jammer dat verzonden antwoorden niet gecorrigeerd kunnen worden want licht moet natuurlijk ligt zijn.

    #3527
    leojanssenLeo Janssen
    Participant

    Beste Jaap,

    Het enige wat ik over een Dee-tje heb kunnen vinden is het navolgende grafschrift op de begraafplaats “Laanhof” te Batavia (gepubiceerd in “Bronnenpublikaties van de IGV”, deel 5, blz. 137):

    De Heer heeft tot Zich genomen / onzen lieven jongen / Willy Karel Eduard Dee / geb. te Malang 23 juni 1914 / overl. te Batavia 12 juni 1933.

    Maar of dit iets met jouw familie te maken heeft, weet ik uiteraard niet.

    Overigens kun je, volgens mij, je tekst nog corrigeren nadat je ‘m verstuurd hebt zolang je niet uitlogt. Je moet dan op de paarse “edit”-knop klikken

    #3545
    Anonymous
    Guest

    Beste Leo,

    Mijn grootvader is de enige Dee van onze tak die gewoond/gewerkt heeft op Java.
    Omdat hij daar is gearriveerd in 1902 en vertrokken in 1907 kan de door jou gevonden Dee geen nazaat van mijn grootvader zijn.
    Bedankt voor je moeite.

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.