familie Schardijn

Forum Forums Restricted content Ik zoek informatie over… familie Schardijn

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author
    Posts
  • #43969
    django.schardijnDjango Schardijn
    Participant

    Hallo allemaal,
    Zojuist lid geworden van de IGV en al jaren op zoek naar mijn familiegeschiedenis.
    Mijn onderzoek richt zich op de familie Schardijn. Binnenkort ga ik de USB-stick van de IGV bestellen (zodra deze weer te bestellen is) om in die documenten mijn onderzoek voort te zetten.

    Tot die tijd dacht ik: ik kan hier alvast een vraag stellen of iemand meer weet over de Schardijnen, wie weet wat er uit komt..

    Hieronder de lijn van Schardijn die ik tot nu toe heb gevonden:

    Andries Schardijn, geboren 19 juli 1833 in Djocjacarta(geen idee of ik dat zo goed schrijf?), overleden 29 juni 1879
    Zijn zoon: Jan Carel Josephus Schardijn, geboren 9 mei 1855 in Malang, overleden 23 mei 1903 in Modjokerto
    Zijn zoon: Wilhelmus Fransiscus Wijnandus Schardijn, geboren 12 juli 1896 in Modjokerto, overleden 21 mei 1979.
    De laatst genoemde is mijn overgrootvader.

    Waar zoek ik naar?
    – De broers/zussen/ouders van Andries Schardijn
    – De broers/zussen van Jan Carel Josephus Schardijn
    – Welke Schardijn is wanneer naar Nederlands-Indië vertrokken. De familielegende zegt dat de Schardijnen rond 1600-1700 naar Nederlands Indië zijn vertrokken, maar daar verschillen de verhalen nogal in.

    #43970
    Sehatku53Sehatku53
    Participant

    Goedemorgen,

    Op open archieven kom ik de stamboek tegen van Andries Schardijn , 18 julij 1833 geboren
    https://hdl.handle.net/10648/6ffb358a-459f-659d-f406-6a823aa9715f

    Zijn vader is Joseph Schardijn en moeder Antoinet Heiniger
    25-10-1848 meldt Andries zich vrijwillig voor het leger.

    Veel succes met je verdere zoektocht,

    groetjes Dewi

    #43971
    django.schardijnDjango Schardijn
    Participant

    Dankjewel Dewi!

    #43976
    sopiccm1sopiccm1
    Participant

    Goedemiddag,
    In vervolg op wat Dewi al meldde: Roosjeroos vermeldt het overlijden in Djokjakarta van Anthonetta Heiniger dd 31-1-1849. Dat zou wel eens gezien tijd en plaats de moeder van Andries kunnen zijn. En verder vermeldt Roosjeroos het overlijden van Joseph Schardijn (militair) in Djokjakarta dd 4-1-1850. Zou de vader kunnen zijn. Of broer? Officieren zijn redelijk eenvoudig op te zoeken op site Nationaal Archief, maar ik weet helaas niet hoe je (stamboeken van) onderofficieren en soldaten zou kunnen opzoeken die voor 1832 in Indie zijn aangenomen. In elk geval is bij de diverse Schardijnen op Roosjeroos Djokjakarta een veel voorkomende plaats, dus wellicht dat de USB-stick meer aanknopingspunten biedt. Veel succes!
    Vriendelijke groet,
    Monique

    #43980
    django.schardijnDjango Schardijn
    Participant

    Dankjewel Monique! Deze informatie had ik inderdaad ook gevonden, ik krijg het nu alleen nog niet bevestigd en het blijven vermoedens.. Ik hoop dat binnenkort de USB stick weer beschikbaar is zodat ik mijn zoektocht in deze documenten kan voortzetten!

    #44130
    henribikhenribik
    Participant

    In 1833 is het enige Schardijn huishouden in Nederlands Indië dat van Joseph Schardijn overleden op 04/01-1850 in Djokjakarta. Het is inderdaad aannemelijk dat hij de vader van Andries Schardijn is. Verdere kinderen van Joseph zouden kunnen zijn:
    15/01-1832 Djokjakarta Anna Theresia
    29/08-1835 Djokjakarta Josina

    In 1863 wordt van drie kinderen Schardijn de geboorte genoteerd in Regerings Almanak 1864 op pagina 52 van de burgerlijke stand.: Het is aannemelijk dat zij alle drie kinderen van Andries Schardijn zijn.
    09/05-1855 Pasoeroean Jan Carel Josephus
    01/05-1857 Pasoeroean Susana
    01/08/1861 Pasoeroean Jeanette, die op 07/07-1863 sterft (RA 1864 Pag 105)
    04/08-1865 Pasoeroean Maria Constantina (RA 1867 Pag 51) is waarschijnlijk ook van Andries
    Andries wordt vanaf RA 1860 ook als Andreas in de Regerings Almanak genoteerd.

    #44313
    django.schardijnDjango Schardijn
    Participant

    Sorry voor de late reactie, op de een of andere manier werkte de website bij mij niet in de afgelopen weken.
    Bovenstaande informatie heb ik inmiddels ook teruggevonden op de USB stick en kunnen verifieren via oude documenten die mijn opa in zijn nalatenschap heeft achtergelaten.
    Ook ben ik onderstaande “Familielegende” tegengekomen. Ben benieuwd wat jullie visie hierop is! En ook of er iemand is die aanslaat op de genoemde namen/scheepswerven etc. Heb er online naar proberen te zoeken, maar kom nog niet echt verder..

    De legende luidt dat de naam Schardijn zijn oorsprong had in de Franse familienaam Chardin, welke echter door de ambtenaar van de burgerlijke stand op fonetische wijze werd beschreven. In Indie komt deze naam slechts bij 1 familie voor, andere gelijkluidende namen zoals Sardijn en Sjardijn zijn er wel te vinden maar er is geen familieverhouding.

    Oorspronkelijk dacht men dat de Schardijn’s van Zeeuws-Vlaamse afkomst zijn. Maar te oordelen naar de geloofsovertuiging (Rooms-Katholiek) van deze familie, is het welhaast onmogelijk dat deze stelling te handhaven gezien de protestantse geloofsbelijding der Zeeuwen. Daarom wordt de oorspronkelijke lezing van het ontstaan dier naam aangehouden, die luidt als volgt:Tijdens de regering van de Perzische Sjhah “Abas de Grote”, was als Frans gezant aan diens hof geacrediteerd een (Chevalier) Chardin, die na Frans-Revolutie als zodanig werd ontslagen om plaats te maken voor een andere revolutionaire functionaris. Chardin vluchtte naar Goa en kwam aldaar in Portugese dienst, waar hij contacten moest leggen met de andere kolonisatoren, de Engelsen en de Hollanders.Zo kwam hij na Colombo en Malaka in Japara terecht, waar hij een scheepstimmerbedrijf oprichtte. Die kon worden voortgezet door zijn zoon, totdat de monding van de Japara-rivier was dichtgeslibd, waarna de werf naar Semarang werd overgebracht.

    Een zoon van deze scheepsbouwer, Andries geheten, vestigde zich in Ngawi bij de samenvloeiing van de Bengawan of Solo-rivier en de Madiur-rivier. Hier had hij een “Factory” voor de verscheping van de inheemse producten zoals rijst, suiker en Djatihout naar de havenplaats Sedajoe aan de noordkust van Soerabaja. Daarom is het verklaarbaar dat 1 zijner zonen te Karang-Binangoen werd geboren in een laadprauw tijdens transport van rijst naar Sedajoe, vroeger de zeehaven bij uitstek van Oost-Java.Andries had een zuster Antoinette, die te Semarang een slagerij had, ongetrouwd is gebleven en door de kinderen Tante-Antje genoemd werd.

    #44316
    DolfSmith58DolfSmith58
    Participant

    Beste Django,
    Dat we elkaar nu hier ook weer tegenkomen, nu dan vanwege de families van onze vaders…
    Je schrijft: ‘Oorspronkelijk dacht men dat de Schardijn’s van Zeeuws-Vlaamse afkomst zijn. Maar te oordelen naar de geloofsovertuiging (Rooms-Katholiek) van deze familie, is het welhaast onmogelijk dat deze stelling te handhaven gezien de protestantse geloofsbelijding der Zeeuwen’. Toch is dat niet helemaal waar, want er zijn weldegelijk Rooms-Katholieken in Zeeland, zeker in Zuid-Beveland! Ik zou de veronderstelling dus niet helemaal ter zijde schuiven.

    Hartelijke groet,
    (Ru)Dolf Smith

    #44317
    django.schardijnDjango Schardijn
    Participant

    Hi Rudolf,
    Leuk om je ook hier weer te treffen 🙂

    De tekst die je aanhaalt is een tekst die ik in het archief van mijn opa heb aangetroffen.
    Je aanvulling is zeker waardevol, de hypothese over de afkomst vanuit Zeeland is namelijk wel de meest logische.

    Als ik kijk naar die hypothese, dan zijn de Schardijnen in Zeeland oorspronkelijk afkomstig uit Vlaanderen. En die waren inderdaad overwegend Katholiek!
    mvg,
    Django

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.