Familie Van As

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author
    Posts
  • #10074
    andresijnesaelandresijnesael
    Participant

    Ik ben al vele jaren op zoek naar de herkomst van Johannes van As.
    Hij was vrijwel zeker de vader van Theresia Wilhelmina van As, geboren Poerworedjo 18-1-1855, overleden Semarang 26-9-1885, trouwt Semarang 31-10-1877 Willem Frederik Vodegel (1855-1936).
    Een Johannes van As laat in Kedonkebo in 1853 en Gombong in 1853 kinderen dopen van de Javaanse vrouw keeting. Hij overlijdt te Poerworedjo 14-8-1881.
    Helaas heb ik noch de geboorteakte van Theresia, noch de overlijdensakte van Johannes.
    Wie kan mij meer informatie geven over zijn herkomst?

    #10084
    EllemEllem
    Participant

    Johannes van As overlijdt in het Militair Hospitaal van Kedong Kebo op 14 aug. 1881. Hij is gegageerd Europees korporaal, oud 31 jaar en geboren te Kedong Kebo (Bagelen). Hij is ongehuwd en zijn ouders waren Johannes van As en de inlandse vrouw Kelling, woonplaats onbekend.
    Bron: BS Poerworedjo, overl.reg. 1881, aktenr. 10.

    #10114
    hverbaarschottH.J. Verbaarschott
    Participant

    Dit is een extract van stamboek Johannes van As , geboren 1850. Wat Ellem bedoelde:
    http://proxy.handle.net/10648/2c7af243-c41b-ab33-0c05-d12cd667ee3a
    Volgens zijn stamboek heette zijn vader ook Johannes van As.
    Hij moet van het korps Cleerens zijn geweest, die in 1835 naar Indië ging
    Kijk hier, met namen van zijn ouders uit Antwerpen: https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1942-25184-37339-27

    #10119
    andresijnesaelandresijnesael
    Participant

    Op dat spoor was ik al eerder gekomen. Deze Johannes, die Johannes van Asche heet, is in 1863 in Antwerpen overleden. Het is dus niet heel waarschijnlijk dat hij de vader is van Johannes en Theresia Wilhelmina, tenzij hij zijn gezin achterliet en naar Antwerpen is gegaan.

    #10120
    andresijnesaelandresijnesael
    Participant
    #10141
    hverbaarschottH.J. Verbaarschott
    Participant

    Terugrekenend moet deze Joannes Baptista van Assche, overleden te Antwerpen, aldaar geboren zijn juni/juli 1813
    Terwijl Johannes van As van het korps Cleerens genoteerd is als geboren juni 1815.
    De namen van de ouders zijn dezelfde, dus moeten het twee broers zijn. Die naar Indië ging was 2 jaar jonger .

    Het gebeurde wel dat iemand terug ging naar Europa en vrouw en kinderen achterliet.
    Een voorvader Bamberg van Marion Bloem deed het en Snouck Hurgronje is een welbekend voorbeeld.

    #10147
    andresijnesaelandresijnesael
    Participant

    Dat is goed mogelijk ja. Ik zie wel in de Indische militaire pensioenen dat het pensioen van Johannes van As wordt uitgekeerd aan hem door het Nederlandse consulaat in Antwerpen. De in 1864 overleden Johannes was dus inderdaad de Indië-ganger. En liet dus zijn vrouw en kinderen achter.
    Er is maar één zoon Johannes bekend van het echtpaar Van Assche-Janssen. Omdat de maand wél juist is, kan het goed zijn dat er een vergissing is gemaakt in de leeftijd, iets wat destijds met grote regelmaat gebeurde.
    Definitief uitsluitsel geeft wellicht de huwelijksakte van Theresia Wilhelmina van As, maar helaas is die online nog niet beschikbaar.

    #10151
    EllemEllem
    Participant

    Zelfs al zouden de LDS-films met BS-gegevens van Indie online komen (wat, naar mijn stellige overtuiging nooit gaat gebeuren), zou dat geen definitief uitsluitsel geven omdat blijkens de informatie over Semarang op hun website het huwelijksregister van 1877 niet verfilmd is.

    • This reply was modified 4 years, 10 months ago by EllemEllem.
    #10153
    andresijnesaelandresijnesael
    Participant

    Dan zal ik het met haar overlijdensakte moeten doen. die akten zijn gelukkig wel verfilmd.

    De akten komen zeker online. Ik heb zelf jaren geleden de aanzet gegeven tot de onderhandelingen met het Arsip Nasional via mijn contact met LSD-medewerker Jean Huysmans (inmiddels met pensioen). Deze onderhandelingen hebben geleid tot het digitaliseren van de films, die momenteel alleen nog in de FS-centra te raadplegen zijn op de computer. Onlangs vernam ik dat de onderhandelingen met het Arsip nog steeds gaande zijn, om de films volledig online beschikbaar te stellen.

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.