Familiewapens gezocht

Forum Forums Restricted content Algemeen Familiewapens gezocht

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author
    Posts
  • #3607
    DennisWeb master
    Participant

    In De Indische Navorscher (eerste reeks, verschenen 1934-1941) werd een groot aantal familiewapens gepubliceerd van in Nederlandsch-Indië verblijvende families. Het betrof wapens die (meestal in de vorm van een lakafdruk) waren aangetroffen op archivalia in het Landsarchief te Batavia. Het ging dus niet om alle familiewapens die destijds door Indische families werden of mochten worden gevoerd. Er waren in Nederlandsch-Indië meer families die gerechtigd waren een (historisch) familiewapen te voeren (o.a. Bergamin, De Chauvigny de Blot, Boutmy, Burgemeestre, Van Delden, Van Erp Taalman Kip, Lapré, Von Liebenstein, De Neve, Von Oerthel, Pechler, Von Schauroth, Van Stralendorff, Canter Visscher).

    Daarnaast lieten recentelijk enkele Indische families een nieuw familiewapen ontwerpen en registreren (o.a. Bodoux, De Calonne, Pufkus).

    IGV-leden en andere lezers van dit bericht zouden mij een plezier doen als zij kunnen aangeven:
    – of hun (Indische) familie een familiewapen heeft;
    – wie de eerste wapenvoerder was;
    – hoe de beschrijving van het familiewapen luidt;
    – wat de bron voor hun mededeling is.

    Bij voorbaat hartelijk dank.

    #3610
    apintveldAdriaan Intveld
    Participant

    Hallo Roel,

    Geen antwoord op je vraag, maar in dit verband misschien toch wel aardig om te memoreren zijn de vier publicaties van L.J. Barkey, Familiewapens van Europeanen uit het voormalige Nederlands Oost-Indië, Rijswijk 1986-1996.

    Groeten,

    Adriaan

    #3612
    DennisWeb master
    Participant

    Dag Adriaan,

    Terecht dat je het noemt. Die publicatie is in dit verband zeker van belang. Als ik het me goed herinner zijn veel van de wapens uit DIN (eerste reeks) ook in de boeken van Barkey terecht gekomen. Maar ik zal dit binnenkort nakijken.

    Hartelijke groet,
    Roel.

    #3614
    apintveldAdriaan Intveld
    Participant

    Hallo Roel,

    De familiewapens in de publicaties van Barkey zijn (voor zover ik me kan herinneren) allemaal uitgevoerd in zwart/wit. Wat zou het mooi zijn als er een nieuw wapenboek zou komen met Indische familiewapens in kleur…

    Groeten,

    Adriaan

    #3615
    DennisWeb master
    Participant

    Adriaan, ben het helemaal met je eens. Ik ben op iets aan het broeden en hoop daarom dat dit topic veel reacties los maakt. Ik houd je via de mail op de hoogte van eventuele ontwikkelingen.
    Hgr., Roel.

    #3616
    dmdecalonneDennis de Calonne
    Participant

    Je noemt de recente registratie van het De Calonne-wapen zelf al, maar voor de volledigheid hier een link naar achtergrond, beschrijving etc.

    #3631
    apintveldAdriaan Intveld
    Participant

    Hallo Roel,

    Hier nog een link naar “Familiewapens in Nederlands-Indië te Semarang”, zie http://www.semarang.nl/heraldiek/familie-wapen-semarang.html

    Weet niet hoe betrouwbaar dit allemaal is, maar goed, je weet maar nooit.

    Groeten,

    Adriaan

    #3640
    hverbaarschottH.J. Verbaarschott
    Participant

    .

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.