Foto-album van een plantersfamilie

Forum Forums Restricted content Ik zoek informatie over… Foto-album van een plantersfamilie

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author
    Posts
  • #3865
    Anonymous
    Guest

    Ik heb sinds kort een foto-album – gemakshalve genoemd het leven van een tabaksplanter en familie in Nederlands-Indië – 1914/1929 – in mijn bezit van een familie waarvan de heer des huizes George werkzaam was op de tabaksplantage Mandjoeng. Zijn vrouw heet Else en ze hebben twee kinderen: Loes en Jan. Het album is 30×23 cm met 22 bladen, elk tweezijdig beplakt met foto’s. In totaal 46 bladzijden met foto’s en bijschrift. Slechts een foto ontbreekt, die is eruit geknipt…

    Plaatsen waar de familie woonde/zich begaf:

    Tempel (res. Djokjakarta)
    Deventer (op vakantie naar het vaderland)
    Mandjoeng ( res. Soerakarta)
    Bandoeng
    Moenggoep (met zwembad)
    Singapore
    Apeldoorn
    Gorssel
    Deventer

    Weet iemand wie deze familie is?

    #3866
    hverbaarschottH.J. Verbaarschott
    Participant
    #3867
    dmdecalonneDennis de Calonne
    Participant

    Wat een mooie puzzel.
    Ik denk dat ik de oplossing al heb gevonden.
    Blijkens het telefoonboek van Solo (1930) was ene G.J. Rijken administrateur van tabaksonderneming Mandjoeng.
    Via Delpher kwam ik op het volgende artikel over…George Rijken. Ook Deventer wordt er in genoemd.
    Lijkt mij dus dat het om een album van de familie Rijken gaat.
    De overige gegevens (kinderen en echtgenote) zullen wel snel geverifieerd kunnen worden.

    #3868
    dmdecalonneDennis de Calonne
    Participant

    Ah, ik zie dat Henk via een andere weg de puzzel ook al had opgelost, leuk!

    #3872
    DennisWeb master
    Participant

    Is er van de Indische tak ooit een genealogie gemaakt? Zo ja, is het dan wellicht het overwegen waard deze met foto’s ter publicatie in De Indische Navorscher aan te bieden?

    #4295
    Anonymous
    Guest

    Bei der Suche nach Bildern aus der Zeit meiner Großeltern in Niederländisch Indien (NL) fand ich heute ihre Anfrage.
    Sie besitzen ein Album einer bedeutenden Administrateuen Familie in NI.

    Ich gehöre zu den Nachkommen von Anna Elisabeth (Else) Rijken-Hagen, sie ist meine Großmutter.
    In 1. Ehe war
    Else Rijken – Hagen, geb. am 20.04.1879 in Eberfeld (Deutschland)- gest. 14.07.1969 in Den Haag,
    mit dem deutschen Administrateur im Bereich Djember (NI)
    Wilhelm Johannes Daniel Münster geb. am 13.03.1866 auf Schloss Bellinghofen (Deutschland) verheiratet
    und hatte 3 Kinder Käthe Elise (Kitty), Friedrich Karl und Hans Ernst.
    In 2. Ehe mit dem
    Administrateur von Cultuurmaatschappij Mandjoong westlich von Surakarta zu Delanggoe
    George John Rijken geb 14.01.1886 in Deventer – gest. 1938 in Solo.
    Meine Tante Caroline Louise Else (Loes), geboren 1913 in Yogyakarta (NI) und
    mein Onkel Jan Hendrik Laurens (Jan), geboren 1918 sind in Yogyakarta (NI)
    sind beide kinderlos in Den Haag verstorben.

    #4346
    Anonymous
    Guest

    L.S.,

    Mogelijke antwoorden:

    A. Uit familie overlevering (enkele in bezit zijnde groepsfoto’s die later door mijn eigen oma zijn gedateerd op juni 1933 en waar ik enkele jaren geleden een persoon op de foto heb geïnterviewd), weet ik dat de familie Hemmes hier tenminste in 1933 zou hebben gewoond. Foto’s met namen voorzien kunnen eventueel worden uitgewisseld om te vergelijken of het om dezelfde personen gaat

    B. Het nieuw Adresboek van Nederlandsch Indië 1914 geeft dat er in Mandjoeng woonde: J. Th. Schrijvers van Zenden

    C. Het nieuw Adresboek van Nederlandsch Indië 1918 geeft dat er in Mandjoeng woonde: J.A. Dias

    Ben erg benieuwd over het vervolg.

    Hartelijke Groet,

    Hans Kusters

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.