Fredrica Sophia Carels

Forum Forums Restricted content Ik zoek informatie over… Fredrica Sophia Carels

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author
    Posts
  • #39466
    Sehatku53Sehatku53
    Participant

    Ik zoek informatie over de ouders van Fredrica Sophia Carels geb. 7-4-1846-overleden in 1931 te Solo. Zij huwde met Huibert Gerard Portier geb 1-1-1845.
    De moeder van Fredrica is de inlandse vrouw Karsiah, vader zou Salmon A. Carels zijn.
    Over hem kan ik niets vinden. Wie kan mij helpen?
    gr Dewi

    #39482
    robdumasRob Dumas
    Participant

    Hi Dewi, de volledige naam van haar vader was Salmon Abraham Carels. De naam van haar moeder werd ook wel gespeld als Karsijag alias Karsia. Fredrica Sophia Carels had nog 2 volle broers namelijk Johan Martinus Carels, geb. Soerakarta 20 maart 1844 die in het huwelijk trad in 1874 (zie http://www.roosjeroos.nl), hij was KNIL soldaat en zijn stamboeknr. is 54381, en Willem Hendrik Carels, geb. Soerakarta 25 aug. 1855, fuselier in het KNIL, zijn stamboeknrs. 21519, 29677.
    Met vriendelijke groet,
    Rob Dumas

    • This reply was modified 3 years, 2 months ago by robdumasRob Dumas.
    #39487
    Sehatku53Sehatku53
    Participant

    Dank u wel voor het zoeken vinden van de gegevens over mijn overgrootmoeder Fredrica Sophia Carels geb 7-4-1846
    Helaas verder maar weinig over haar vader te vinden Salomon Abraham Carels, is het toeval of klinkt/is deze naam joods? Wanneer is hij geboren?
    Wat ik tegenkom in Roosje~Roos is het volgende:
    Carels Kind 14-9-1821 Semarang overleden: Kind van Salomon Carels :(roosjeroos)
    Carels Kind 8-5-1826: Semarang overleden Kind van S.A. Carels (roosjeroos)
    Zou dit dezelfde Salomon Abraham Carels kunnen zijn?
    met vriendelijke groet Dewi Smith

    #39488
    robdumasRob Dumas
    Participant

    Dag Dewi, op de website van Roosjeroos vind ik dat Salomon Abraham Carels was overleden te Soerakarta 29 juli 1863 (Regerings-Almanak v Ned. Indie 1864, p. 109). Daarbij wordt vermeld dat hij militair was. In dat geval moet er een Stamboekinschrijving zijn van hem als soldaat in het Oost-Indisch leger. Ik vermoed dat hij was geboren in Semarang omstreeks 1804. Volgens de gegevens van de Volkstelling van personen van het mannelijk geslacht vanaf 16 jaar op Java en Madoera die werd gehouden in 1819 woonden er in dat jaar drie mannen met de familienaam Carels in Semarang namelijk Martinus Nicolaas Carels, oud 41 jaar geboren te Semarang, burger; Nicolaas Carels oud 25 jaar geboren te Semarang, burger; Johannes Bernardes Carels, oud 58 jaar, geboren te Semarang, burger. Mijn sterke vermoeden is dat de laatstgenoemde de vader is van de twee eerder genoemden met de damilienaam Carels en mogelijk is hij ook de vader van Salomon Abraham Carels. Wanneer je de Stamboekinschrijving van S.A. Carels als soldaat in het Oost-Indische leger in het Nationaal Archief te Den Haag vindt [wanneer de studiezaal weer open is] dan vindt je in zijn inschrijving vermeldt de namen van de ouders van Salomon Abraham Carels. ‘Salomon Abraham Carels’ klinkt joods, maar ik denk dat hij dat niet is aangezien zijn kinderen allen Christelijke namen dragen. Mogelijk was hij Ned.Hervormd, dit omdat ik in de doopregisters van de R.K. kerk te Semarang van 1808-1836 geen inschrijving van de doop van 1 van zijn kinderen heb aangetroffen. Vermoedelijk was Salomon Abraham Carels ook de vader van de kinderen Carels overl. te Semarang in 1821 en 1826. Of Karsia(h) ook hun moeder was dat weten we niet op grond van deze gegevens. Groet, Rob

    • This reply was modified 3 years, 2 months ago by robdumasRob Dumas.
    #39492
    Sehatku53Sehatku53
    Participant

    Heel fijn dat u e.e.a. voor mij hebt uitgezocht. Helaas kan ik de stamboekkaart van Salomon Abraham Carels digitaal niet vinden.
    Een reis naar Den Haag zit er voorlopig niet in. Maar ik ben al weer een heel eind in de goede richting, waarvoor dank. Met vriendelijke groet Dewi Smith

    #39496
    robdumasRob Dumas
    Participant

    Hieronder nog enkele toevoegingen:

    Op de website van Roosjeroos.nl vind ik een oudere zuster van Fredrica Sophia Carels. Haar naam is Johanna Carolina Carels, geb. Soerakarta 19 sept. 1839, zij huwde te Karang-Pandan (residentie Soerakarta) 30 juni 1874 Abraham Portier, geb. Soerakarta 15 mrt. 1842, overl. Ngawi (Madioen) 19 sept. 1902; Johanna Carolina Carels was overl. Ngawi (res. Madioen) 1 jan. 1920. Uit dit huwelijk werd in ieder geval 1 dochter geboren. Haar naam was Anna Portier, geb. Karang-Pandan 7 okt. 1873 (Regeringsch-Almanak 1875, p. 253), overl. Soerakarta 13 mei 1942.

    Fredrica Sophia’s broer Johan Martinus Carels had uit zijn huwelijk van 1874 in ieder geval 1 dochter genaamd Louisa Martina Carels, overl. Soerakarta 1 nov. 1875.

    Haar andere, jongere broer Willem Hendrik Carels, was afgegaan bij het KNIL te Soerakarta op 24 febr. 1902 (ná 12 jaar militaire dienst te hebben volbracht) en hij was overl. te Soerakarta 6 febr. 1917.

    Dit zijn de laatste gegevens die ik heb gevonden over de familie Carels te Soerarkarta. Uit deze gegevens wordt duidelijk dat Salomon Abraham Carels de stamvader is van de familietak Carels te Soerakarta.

    Succes!
    Groet,
    Rob Dumas

    • This reply was modified 3 years, 2 months ago by robdumasRob Dumas.
    #39498
    Sehatku53Sehatku53
    Participant

    Het plaatje wordt nu steeds completer dankzij uw zoekhulp.!!!
    Het blijkt nu ook wel dat de broer van mijn grootvader met de zus van mijn grootmoeder zijn getrouwd. Ik heb het even samengevat:
    Abraham Portier 1842 – 1902 huwelijk Johanna Carolina Carels
    geb. 19-9-1839 Soerakarta, overl. Ngawi(res. Madioen) 1 jan. 1920
    Kinderen:
    Maria Wilhelmina Portier geb. ???? te Kakoom/ Sragen,
    overleden 30-12-1938 Soerakarta
    Anna Portier, geb. Karang-Pandan 7 okt. 1873, overleden
    13-5-1942 Soerakarta

    HUIBERT GERARD PORTIER 1-1-1845 Solo – 09-09-1918
    huwelijk Fredrica Sophia Carels (7-4-1846-1931 Solo)
    (moeder: inlandse vrouw Karsiah, vader Salomon Abraham Carels)
    dochter:
    Victorine Portier geb 16-12-1884 huwt met Willem Alexander Paul SMITH
    (Fictorine Carels?? 17-12-1883 geb. Klaten)
    zoon:  
    Rudolph (Rodolf) Reinier Portier /Carels geb 10-8-1878
    Klaten, overleden 27-10-1934
    Wat trouwens heel opvallend is dat de eerste kinderen van Huibert Gerard Portier en Fredrica Carels de naam van de moeder nl Carels dragen. Met name bij Rudolph is dit terug te vinden in RoosjeRoos. Bij mijn grootmoeder Victorine krijg ik een afwijkende geb. datum.

    Heel heel erg bedankt voor al uw moeite en uw hulp.
    Met vriendelijke groet Dewi Smith

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.