Friedrich Albert Wolfgang von Grumbkow

Forum Forums Restricted content Ik zoek informatie over… Friedrich Albert Wolfgang von Grumbkow

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author
    Posts
  • #3984
    bendankmeyerBen Dankmeyer
    Participant

    Ik ben op zoek naar informatie over Friedrich Albert Wolfgang von Grumbkow.
    Het enige dat ik weet is dat hij geboren is op 28 Mar 1844 te Wolfenbuttel en op 23 Jan 1864 is overleden (vermoord) te Saleyer/Molukken. Deze informatie is afkomstig uit Jahrbuch des Deutchen Adels, Erster Band, 1896, 736-756, bldz.740. Terwijl zijn broers Heinrich Julius Ottomar Erhard (mijn overgrootvader) en (Karl) Friedrich Ludwig Wilhelm via Harderwijk naar Indie kwamenen en zijn terug te vinden in de almanac, stamboeken en kranten, is hierin Van Friedrich Albert Wolfgang geen spoor te vinden. Weet iemand een alternatieve bron?

    #3988
    robdumasRob Dumas
    Participant

    Ben,

    Waar bevonden zijn 2 broers zich toen Friedrich Albert Wolfgang von Grumbkow overleed in Saleyer (Zuid-Celebes)?

    Mvg,

    Rob

    #3994
    bendankmeyerBen Dankmeyer
    Participant

    Rob,

    volgens de stamboeken hebben zij beiden in april 1860 zich aangemeld in Harderwijk en voor zes jaar getekend. Waar zij in Indie hebben gediend kon ik niet achterhalen. Op latere leeftijd krijgt (Karl) Friedrich Ludwig Wilhelm een kind in 1867 en woont dan in Hajatoe/Ceram, later verhuist hij naar Batavia. Mijn overgrootvader Heinrich Julius Ottomar Erhard krijgt in 1880 een eerste kind en bevindt zich dan in Soerabaya. Later kinderen worden in de Preanger, voornamelijk Bandoeng, geboren.

    #3995
    robdumasRob Dumas
    Participant

    Ben,

    Heb je de Stamboekinschrijvingen als ambtenaar van zijn 2 broers bekeken? Sinds wanneer zijn zij gaan werken als ambtenaar voor het gouvernement?

    Rob

    #3996
    bendankmeyerBen Dankmeyer
    Participant

    Maart 1862 vertrekken zij beiden met het schip Maarten van Rossem vanuit Rotterdam

    #4005
    DennisWeb master
    Participant

    Dag Ben,

    de door jou gezochte Von Grumbkow was – zoals je wellicht al weet – een zoon van Wilhem Cristoph Erdmann von Grumbkow en Sophie Wilhelmine Dorothea Hingst (zie: Handbuch des Preussischen Adels. Band II (Berlijn 1893) 298-299. Verdere gegevens over hem zul je denk ik niet zo gemakkelijk vinden (in de Indische kranten kom je zijn naam i.d.d. niet tegen), vermoedelijk ook omdat hij zo jong gestorven is. Ik begrijp dat zijn twee broers als militair in Ned.-Indië zijn gekomen en dan ligt het voor de hand te veronderstellen dat dit ook in zijn geval zo was. Vreemd dat je dan van hem geen stamboek kon vinden.

    Heb je al de collectie Bloys van Treslong Prins geraadpleegd?

    #4068
    bendankmeyerBen Dankmeyer
    Participant

    Roel bedankt voor je tips maar die wegen had ik al bewandeld, echter zonder resultaat.
    Weet jij of het mogelijk is dat hij zich pas in Indie heeft aangemeld en of dan in “ander soortige” stamboeken terecht kwam?

    mvg
    Ben

    #4077
    DennisWeb master
    Participant

    Ben, ik zou je graag verder helpen, maar of er “andersoortig” stamboek is weet ik niet. Jammer dat “we” op dit punt dus niet verder lijken te komen.
    Hgr., Roel.

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.