George Severing (ca 1806-175), mil. apotheker, later part. apotheker te Semarang

Forum Forums Restricted content Ik zoek informatie over… George Severing (ca 1806-175), mil. apotheker, later part. apotheker te Semarang

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author
    Posts
  • #10965
    cpbrietC.P. Briët
    Participant

    Willem Regard Severing, geb. Semarang 29 april 1829, apotheker te Semarang, overl. ald. 1 april 1872, was waarschijnlijk een zoon van George Severing, eveneens apotheker te Semarang.
    George Severing overleed op 9 aug. 1875 te Semarang, oud 69 jaar, en was dus geboren ca. 1806. Bij overlijden was George Severing getrouwd met Engelina Wilhelmina van Raadshoven met wie hij op 13 nov. 1869 te Semarang was gehuwd. Eerder was hij getrouwd met Johanna Elisabeth Meijer. Dat huwelijk was op 18 juli 1846 te Semarang gesloten.
    Gezien de genoemde huwelijksdata kunnen Johanna Elisabeth Meijer en Engeline Wilhelmina van Raadshoven niet de moeder van Willem Regard Severing zijn geweest.
    De vraag is dus wie de moeder van Willem Regard Severing wel was of, anders gesteld, met wie George Severing in 1829 gehuwd was.
    Weet iemand het antwoord op deze vraag?
    George Severing was in 1829 militair apotheker 3e klas in Semarang. Hij moet als militair officier voor een huwelijk toestemming van de gouverneur-generaal hebben gekregen. Is daar ooit onderzoek naar gedaan?
    Tot slot zij nog opgemerkt dat Willem Regard Severing op 3 juni 1863 te Semarang trouwde met Maria Emilia Josephina Briët (1835-1905).
    Bronnen voor het voorgaande: Regeringsalmanakken, krantenberichten gevonden via Delpher.

    #10979
    mfornerodMaarten Fornerod
    Participant

    In een manuscript van Peter Christiaans over Apothekers in Nederlands-Indië, dat gepubliceerd zal worden in de Indische Navorscher van 2021 wordt George Severing genoemd, geb. Semarang 24 sept. 1806, zoon van Rijk Severing en Wilhelmina Regia Diepen. De twee huwelijken komen overeen met wat Christiaans schrijft. Het was niet ongebruikelijk in Ned. Indië dat bij een relate huwelijken pas werden gesloten jaren nadat een kind (of meerdere) werd geboren. De moeder zou dus best Johanna Elisabeth Meijer kunnen zijn geweest. Vriendelijke groet, Maarten Fornerod

    #10986
    cpbrietC.P. Briët
    Participant

    Hartelijk dank, Maarten, voor je reactie. Ik vond inmiddels nog dat Johanna Elisabeth Meijer in 1821 in Semarang trouwde met Simon de Souza. Deze was in Pondicherij geboren en in 1811 als leerling in de apotheek in Semarang geplaatst. Hij overleed al in 1823 en was toen militair apotheker 3e klas.
    Het is inderdaad niet onmogelijk dat George Severing een relatie met de weduwe De Souza heeft gekregen en dat zij de ouders van Willem Rgard Severing zijn geweest, maar ik zal toch eens kijken of in de besluiten van de GG een toestemmingsbesluit voor een huwelijk van George Severing te vinden is.

    #11140
    rvdwalR. van der Wal
    Participant

    IN de filmmrol 1357799 het huwelijk van Johan George Severijn met Neeltje van Oostron, hierut blijkt dat de vader inderdaad Gerge Severing is en de moeder Johanna Elisabeth meijer [Burgerlijke stand Samarang huwelijksregister 1868, acte 20 (LDS film nr 1357799)]
    Ron

    #11141
    rvdwalR. van der Wal
    Participant

    Film rol 1357800. Burgerlijke stand samarang huwelijksregister 1863, acte 21 (LDS film nr 1357800)
    Dit betreft de huwelijksacte van Willem Regard Severing met Maria Emilia Josephina Briet. De ouders van de bruidegom George Severing en Johanna Elisabeth Meijer.

    Ron

    #11142
    cpbrietC.P. Briët
    Participant

    Zeer bedankt, Ron. Ik heb nog de volgende vraag. Ik noteerde dat Johan George Severing op 27 mei 1868 trouwde met Neeltje WIJNSTROOM. Hij overleed Ambarawa (res. Semarang) 27 febr. 1875 en Neeltje Wijnstroom hertrouwde op 6 dec. 1883 in Leiden met Barend Scholting. De achternaam Van Oostron moet onjuist zijn. Zou er misschien een mogelijkheid zijn om een foto/scan van de door jou gevonden akte aan mij te sturen? Zou fantastisch zijn.

    #11143
    cpbrietC.P. Briët
    Participant

    Ron, we waren gelijktijdig berichten te schrijven! Wat een coïncidentie. Graag ook dank voor het bericht van 16:50 uur. Ik ben daar blij mee.

    #12002
    rvdwalR. van der Wal
    Participant

    Ha je had helemaal gelijk, ik heb de foto van mijn gedownloade acte kunnen verbeteren en het is inderdaad Neeltje Wijnstroom uit Leijden, vader is notaris. Ik zoek je mail adres in de Ledenlijst

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.