Henri Frederik Otto van Cattenburch (geboren Ledok Bagelen 3 juni 1847)

Forum Forums Restricted content Ik zoek informatie over… Henri Frederik Otto van Cattenburch (geboren Ledok Bagelen 3 juni 1847)

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author
    Posts
  • #39499
    sopiccm1sopiccm1
    Participant

    Is er iemand die mij wellicht op weg kan helpen om een van mijn laatste Indische puzzelstukjes uit mijn stamboom op te lossen?
    Mijn betovergrootvader Henri Frederik Otto van Cattenburch (geboren 3 juni 1847, Ledok Bagelen, Regeringsalmanak 1848, bladzijde 354, Roosjeroos)is de oudste zoon van Frederik Marie Gerard van Cattenburch (1817-1874), maar zijn vader was op dat moment nog niet getrouwd. Ik denk dat alleen uit een huwelijksakte van zijn vader en/of een akte van erkenning echt duidelijk kan worden wie de moeder is van Henri… Is hij inderdaad ook een zoon van Johanna Henriette Gerardina Servatius (1825-1867, zelf een pas in 1843 erkende dochter van Gerard Pieter Servatius) … Zij trouwde hoogzwanger op 27-9-1848 in Ledok Bagelen (RA 1849/350, Roosjeroos) met Frederik Marie Gerard van Cattenburch. Frederik was tot augustus 1848 nog een luitenant in het Oost-Indisch Leger (misschien dat je dan nog niet kon trouwen?) Twee maanden na het huwelijk later werd een 2e zoon van vader geboren. In het blauwe patriciaatsboekje uit 1972 wordt Johanna Henriette Gerardina Servatius ook aangemerkt als moeder van mijn betovergrootvader Henri, maar is dat ook zo? Of is hij toch een voorkind wiens moeder op papier is “weggepoetst”?
    Voor mij is opvallend dat in het legerstamboek van betovergrootvader Henri geen moeder wordt vermeld… In alle legerstamboeken van mannelijke familieleden (en dat zijn er nogal wat) worden beide ouders genoemd.
    Weet iemand of er nog een mogelijkheid is om deze puzzel op te lossen? Zou een geboorteakte of de huwelijksakte met een eventuele wettiging nog achterhaald kunnen worden? Zijn aktes uit Ledok Bagelen (Kedoe) bijvoorbeeld bewaard gebleven bij de Mormonen? Mocht iemand iets weten of een suggestie hebben hoor ik het graag!
    Met vriendelijke groet, Monique Piccardt

    #39511
    robdumasRob Dumas
    Participant

    Henri Frederik Otto van Cattenburch was overleden Soerabaja 1 mei 1913.

    Probeer zijn overlijdensakte op te zoeken in de films van de Mormonen van de Burgerlijke Stand van Soerabaja van het jaar 1913, mogelijk staan de namen van zijn ouders vermeld in zijn overlijdensakte.

    Bijregister (incompleet) van de Burgerlijke Stand van Soerabaja van het jaar 1913 is verfilmd en staat op LDS (= the Church of Jesus Christ of Latter-day Saints = Mormonen) filmnr. 1357837 item 2.

    Dan kun je nog proberen:
    De overlijdens gegevens (akten?) van Europeanen te Soerabaja bij de Raad van Justitie te Soerabaja van de periode 1913-1914 die zijn verfilmd en staan op LDS filmnr 1474356 item 4 en LDS film 1931120 item 4.

    De LDS films kun je bekijken in 1 van de familiecentra van de Mormonen / the Church of Jesus Christ of Latter-day Saints in Nederland.
    Vermoedelijk zijn die nu dicht vanwege de Lockdown, maar wanneer ze weer open gaan dien je vooraf voordat je een bezoek brengt aan het familiecentrum eerst telefonisch een afspraak te maken. Zie voor informatie over de familiecentra van the Church of Jesus Christ of Latter-day Saints hierboven de rubriek op de IGV website: Bronnen en click op the Church of Jesus Christ of Latter-day Saints.
    Met vriendelijke groet,
    Rob Dumas

    #39512
    sopiccm1sopiccm1
    Participant

    Heel hartelijk dank voor het advies en de details over de films! Ik ga daar zeker gevolg aan geven, en een bezoek aan het familiecentrum brengen zodra dit weer mogelijk is. Goed ook om gewezen te worden op het overlijden, omdat ik zelf alleen aan geboorte, huwelijk en stamboek had gedacht.
    Met vriendelijke groet,
    Monique Piccardt

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.