Het vroegere Europese kerkhof in Purworejo in 2005

Forum Forums Restricted content Algemeen Het vroegere Europese kerkhof in Purworejo in 2005

Viewing 1 post (of 1 total)
  • Author
    Posts
  • #3580
    robdumasRob Dumas
    Participant

    Op een doordeweekse dag namelijk donderdag morgen 19 mei 2005 op rondreis door Java bezocht ik de oude Europese, christelijke (katholieke en protestantse) begraafplaats in Purworejo (huidige spelling)/Poerworedjo (oude spelling) dat in Purworejo in de volksmond “Kerkop” was geheten. Het oude kerkhof bevond zich op niet al te grote afstand van de militaire kazerne in Purworejo. Op de stenen poort van het kerkhof stond bovenaan “Memento Mori” uitgebeiteld in steen. Helaas waren de graven van mijn voorouders Dumas en andere oude Europese graven al geruimd. Het oudste graf dat er nog stond was die van Wilhelm Graf von Taubenheim, geb. Stuttgart (Duitsland) 4 apr.1845, overl. Poerworedjo 13 sept. 1887, luitenant in het Koninklijk Nederlands Indisch leger.

    Tijdens de Indonesische vrijheidsstrijd waren veel Europese graven moedwillig vernield en de grafopschriften daarvan verwijderd of zodanig beschadigd dat ze onleesbaar waren geworden.
    Op het kerkhof vinden nog steeds begrafenissen plaats.

    Ik was en ben heel blij om in Purworejo, waar de 2e en 3e generatie van mijn Dumas voorouders in Ned.Indië waren overleden, geboren en opgegroeid, te zijn geweest. Nu weet ik hoe het er uitziet. In Purworejo staan nog veel oude huizen uit de oude tijd van Nederlands-Indië die een goede indruk geven hoe het leven aldaar voor W.O. II moet zijn geweest.

    Zondag 12 oktober 2014 Rob Dumas
    Op zondag 19 oktober 2014 heb ik foto’s die ik heb gemaakt van 2 graven op het kerkhof te Purworejo in 2005 toegevoegd aan dit bericht.

Viewing 1 post (of 1 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.