Hoe degelijk en nauwkeurig zijn de tests ?

Forum Forums Restricted content Indisch DNA Hoe degelijk en nauwkeurig zijn de tests ?

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author
    Posts
  • #8829
    hverbaarschottH.J. Verbaarschott
    Participant

    Zie de uitzending van Radar:  Onze testpersoon, hier Emily genoemd, weet waar haar voorouders vandaan komen door stamboomonderzoek. Haar vaders familie komt uit Nederland en aan haar moederskant zit Nederlands, Pruisisch, Indonesisch en Chinees bloed. Dat zou uit de testresultaten dan ook moeten blijken.

    De resultaten van MyHeritage laten zien dat de voorouders van Emily voor het grootste deel afkomstig zijn uit West-Europa en Zuid-Oost Azië. Dat zijn ruim genomen de juiste werelddelen. Maar ook zou ze voorouders hebben in Ierland, Schotland, Wales en Finland. Dit is haar niet bekend. Ancestry neemt het nog ruimer, de test wijst heel Azië aan als gebied van herkomst. En ze zou meer dan de helft Brits zijn. Als je goed gaat kijken wordt hier ook Nederland bij betrokken.

    #8873
    hverbaarschottH.J. Verbaarschott
    Participant

    Ik heb een DNA-test gedaan bij myheritage á 59 euro.

    Ik heb dus dezelfde ervaring als Emily in de uitzending van Radar wbt Iers/Schots/Welsch/Fins…. Dat klopt echt niet.

    De verhouding Europees/zo-Aziatisch ( 60-40%) komt wel overeen met eigen voorouderonderzoek .
    Ik heb ook tientallen dna-matches met neven/nichten 3e/5e graad.
    Maar ik vraag me af of deze mensen nou werkelijk familie zijn of dat men matcht op procenten regionale afkomst.

    #8875
    mfornerodMaarten Fornerod
    Participant

    Het schatten van de etniciteit is op het moment het zwakste gedeelte van de autosomale DNA analyse. Wel wordt er door de verschillende “DNA boeren” hard aan gewerkt om dit te verbeteren. Bijvoorbeeld bij Ancestry is deze maand een verbeterde versie van de etniciteitsschatting geïntroduceerd. Als ik de oude en de nieuwe schatting van Ancestry vergelijk, valt bijvoorbeeld bij mij de Scandinavische afkomst af, en klopt mijn afkomst veel beter dan de oude analyse met mijn stamboomkennis. Ik weet dat ook MyHeritage hard bezig is een vernieuwde methode te ontwikkelen. Misschien is het dus interessant om je ruwe data te uploaden bij Ancestry, en hun etniciteitsschatting te bekijken.
    In het rapporteren van individuele DNA matches zijn de verschillende DNA bedrijven wel erg goed en precies. Tientallen 3e tot 5e graads neven en nichten is heel goed mogelijk. Die matches zijn individueel en niet gebaseerd op etniciteit. De meeste matches zullen van je Europese DNA afkomstig zijn, omdat meer Europeanen zich laten testen dan Aziaten. Echter komt er steeds meer Indisch DNA in de databases, dus daarmee ook steeds meer Aziatisch DNA via die weg.

    #8876
    hverbaarschottH.J. Verbaarschott
    Participant

    Dus…. die tientallen matches zijn echte distant cousins? Dwz tussen het jaar 1800 en nu hebben we gemeenschappelijke voorouders ?
    Als ik al die namen zie … dan kan ik die niet plaatsen bij zijtakken via bepaalde voorouders.
    Ik vond één naam die mogelijk een echte distant cousin is van voorouders uit ca 1850 te Sumatra.

    Maar waar kan ik die “ruwe data” vinden op de myheritagelink die ik ontving ?
    Als die persoon deze verwantschap met mij wil uitspitten.
    Waar kunnen we een dna-onderzoek aanvragen om met enige zekerheid die bedoelde voorouders te bevestigen.
    Met grote zekerheid zijn het wel zijn overovergrootouders … Mogelijk kunnen zij mijn overoverovergrootouders zijn.
    Inderijd had ik hun namen opzijgezet, als niet zo waarschijnlijk.
    is deze link te openen?

    #8879
    mfornerodMaarten Fornerod
    Participant

    Hangt een beetje af van de hoeveelheid gemeenschappelijk DNA, de centimorgans (cM). Er wordt meestal een grens getrokken van 7 cM, daaronder kan de overeenkomst “ruis” zijn. Daarboven, hoe meer cM hoe groter de kans is dat er een recente gezamenlijke voorouder is. Over hoeveel cM hebben we het hier? Ik had laatst een match met iemand van 93 cM, dat bleek een derdegraads neef van mijn Indische kant. Zijn zus had met mij echter maar 23 cM. Terwijl zij ook derdegraads is. Dat komt door het toeval dat er in de overerving zit. Je krijgt 50% van je vader en 50% van je moeder maar welke 50% is gebaseerd op toeval (grotendeels).

    #8880
    mfornerodMaarten Fornerod
    Participant
    #8882
    hverbaarschottH.J. Verbaarschott
    Participant

    Veel dank voor je aandacht, Maarten.
    Ik zal de link uitproberen.

    Die ene opvallende match die ik noemde wordt zo aangegeven :
    DNA match kwaliteit
    0,4% (28,6 c m)
    2 gedeelde segmenten
    grootste segment 22,2 cM

    22,2 cM ? Jij zegt…. zou best een echte distant cousin kunnen zijn ?

    #8911

    De tests zijn momenteel in grote lijnen wel nauwkeurig; echter, binnen West-Europa is het vooralsnog lastig bevolkingsgroepen te onderscheiden; Chinees en West-Europees zijn wel goed van elkaar te onderscheiden, maar Engels/Nederlands/Duits is lastig te onderscheiden omdat deze groepen gewoon overlappen. Pas bij zeer grote referentiegroepen zal het beter mogelijk zijn om hen te onderscheiden. Nederlanders komen nu vaak als Engels/NW Europees/Scandinavisch uit de bus. In mijn test bijv. zie je veel Engels, en de 1/16 Joods is volgens mij onder Zuid-Europees geplaatst. Het is heel belangrijk dat men beseft dat er overlap is tussen bevolkingsgroepen, en dus niet de resultaten compleet letterlijk interpreteert.
    De matches die men krijgt zijn op zichzelf wel verwant, maar de bedrijven zijn vaak wel optimistisch over een verwantschap. Sommige matches die ik geverifieerd heb die zij “3-5th cousin” noemen delen in werkelijkheid een voorouder 10 generaties geleden (dit geldt ook voor sommige 20cM matches). Zodra je bij de 10cM komt en daaronder, wordt het lastiger; 10cM betekent dat het stukje 10% kans heeft om “door midden geknipt” te worden in de volgende generatie; zo’n stukje wordt dus in de praktijk meestal ofwel in zijn geheel geërfd ofwel niet geërfd. Met één match moet ik 7 generaties terug voor de gedeelde voorvader van een 10cM stukje, maar bij een ander 13 generaties. In veel gevallen zal de gemeenschappelijke voorvader nog verder terug liggen, dus vrijwel onmogelijk om te traceren. Sommige matches die een groot stuk DNA delen, zitten op zogenaamde “pile up regions”; dit zijn bepaalde stukken op het DNA die door vele mensen gedeeld worden. Matches die op zo’n stuk zitten zijn daarom meestal onzeker.

    Het belangrijkste naar mijn mening waar je zo’n bedrijf voor betaalt is niet hun etniciteitsoverzicht (hoewel het wel prettig is dat zij dit bijleveren), maar het feit dat zij je DNA sequencen. De ruwe data die zij leveren (waarop hun etniciteitsoverzicht bepaald is), daar gaat het eigenlijk om. Je kunt die data zelf ook op meerdere manieren interpreteren (mits je een beetje ermee kunt werken), bijv. op gedmatch, op het statistiek-programma R (zie bijv. mijn pogingen) of het laten doen (bijv. hier; vond ik zelf vrij nauwkeurig, maar het zal iets lastiger zijn voor zeer gemengde personen)

    #8914

    Er zijn overigens wel duidelijke verschillen tussen de “gemiddelde” Engelsman, Duitser, Fries en Limburger aan te wijzen. Op individueel niveau is vaak ook wel verschil aan te wijzen; een Fries zal bijv. waarschijnlijk meer van de categorie “Scandinavisch” krijgen dan een Limburger. Echter, veel individuen van de verschillende groepen zullen overlappen. Ongeveer hetzelfde als bijvoorbeeld verschil in lengte tussen mannen en vrouwen. Gemiddeld gezien is er verschil, maar je zou niet meteen kunnen zeggen of iemand man of vrouw is als je alleen weet dat iemand 1,75m is.

    #8945
    hverbaarschottH.J. Verbaarschott
    Participant

    In mijn resultatenlijst van myheritage:
    De verhouding Europees/ zo-aziatisch klopt ongeveer met eigen stamboomonderzoek.
    Maar binnen die groepen is vooral de groep Europees flutwerk wat betreft de regionale toewijzing.
    Beweer dan niet bij mij dat 41% van mijn voorouders ierse/schots/welsch was.
    Als de referentiepopulatie Nederland niet bestaat in de methodiek, houd het dan vaag met de label ‘noord-west europees’

    Ik kan geen nabije fins/baltische voorouders vinden.
    Er is een overgrootvader die een Duitse grootvader heeft aan moederszijde en een Duitse overgrootvader aan vaderszijde.
    Dit is gedocumenteerd.
    In die 2 lijnen kunnen verre baltische en finse voorouders zitten in theorie
    Als ik het goed begrijp heb ik van deze Duitsers resp 3.125 % DNA en 1, 5625 % DNA Dit samen is 4,6875 % Duits DNA.
    Maar kent myheritage wel de de referentiepopulatie ‘Duits’ ?
    Of hebben ze dit gevonden DNA ingedeeld bij Baltisch ? Dat verklaart die 5.1% Baltisch.
    Maar waar komt die 6.5% Fins vandaan ?
    3.3 Italiaans kan een toewijzing zijn van mogelijke Franse voorouders aan Italië

    #8947

    De “macro-regio’s” die bij u gegeven worden (48,8% NW-Europees, 5,1% Oost-Europees, 3,3% Zuid-Europees) lijken me redelijk. Duitsers in mijn match-lijst lijken veelal een NW-Europees/Oost-Europees mengsel. Binnen die regio’s zijn ze echter wel slordig.En dat is een probleem: het lijkt nu net of ze zeggen: “u bent 41% Iers/Schots/Welsh”. Nauwkeuriger zouden ze zijn als ze zouden zeggen: “Uw DNA toont voor 41% gelijkenis met ons Iers/Schots/Welsh-cluster, mits uw overige DNA (volgens ons algoritme) in al die andere groepen verdeeld wordt”. Wat betekent dit dan? Misschien dat ze het “Duitse element” in het Baltisch/Fins gestopt hebben, en dat ze dan het Iers/Welsh/Schots nodig hebben om het te balanceren (anders zou het wellicht “te ver naar het oosten” doorschieten). Hiernaast is het natuurlijk ook de vraag in hoeverre je een modern individu etnisch kunt uitdrukken in referentiegroepen die uit andere moderne individuen bestaan. Dat is per definitie een beetje vreemd. Zo’n referentiegroep heeft ook een geschiedenis die hen verbindt met andere referentiegroepen. Ieren/Welsh/Schotten hebben wel te maken gehad met Vikingen en Angelsaksen. In de eeuwen voor christus zijn er Kelten/Galliërs naar Groot-Brittanië gegaan die ook wel verwanten in zeg Frankrijk/België en omstreken gehad hebben. Daarom zou het inderdaad beter zijn als ze het in ieder geval voor Noordwest-Europa globaal houden totdat het wel mogelijk is om nauwkeuriger te zijn.
    Ze zouden als bedrijf best mogen zeggen: uw DNA vertoont gelijkenis met die en die groepen, en dat komt door ons algoritme, de keuzes van onze referentiegroepen, gebeurtenissen in de (pre)historie etc., en het betekent niet dat u per definitie van de door ons genoemde groepen afstamt, maar dat doen ze natuurlijk niet, want dat is ingewikkeld en de meeste klanten hebben daar geen zin in.

    Gelukkig is er de ruwe data, daar kun je veel meer mee doen en zelf ook interpreteren.

    #9088
    edeschauxEugène Deschaux
    Participant

    k heb bij MyHeritage een DNA test laten doen voor zowel mijn vader en zijn zuster.

    Zij hebben 4 Europese voorouders, echter bij 2 van hen loop ik vast bij het achterhalen van hun ouders:
    1. Fontaine ROZY was een Franse deserteur die zich in 1821 in Harderwijk had aangemeld met een valse identiteit voor een diensttijd van 8 jaar in Indië.
    2. Peter FRANCIS was een Oostenrijker die als particulier rond 1858 naar Indië is gegaan maar in het besluit staat als geboorteplaats “Harumsek auf Ungarn” . Dat is een gebied ter grootte van de provincie Friesland in het huidige Transsylvanië- Roemenië, begin daar maar eens te zoeken!

    Uit de DNA test was onverwacht een percentage Ashkenazi Joods gekomen. Nadat ik dat in Gedmatch had geupload heb ik daar ter vergelijking de Eurogenes Jtest admixture gebruikt.

    Verder verdeel ik middels een NZ lijn Europa in West en Oost en noem dat de Sub-Regio’s West-Europees en Oost-Europees.

    Het Noord-Afrikaanse, Nigeriaanse en Italiaanse deel van MyHeritage heb ik onder de Sub-Regio Oost-Europees gezet, immers op diverse fora en bronnen wordt vermeld dat die ethniciteiten en Ashkenazi Joods vaak worden verwisseld.

    Dat levert de volgende ethniciteiten tabel op:
    Detail

    Samengevat per Sub-regio is dat:
    Samenvatting

    Uitgaande van onze stamboom-data, 6 generaties terug (dus 64 voorouders), is het “etniciteiten”-plaatje voor mijn vader en tante:
    62,5 % Indonesisch = 62,5 % Zuid-Oost Aziatisch
    12,5 % Frans, 5,47 % Nederlands, 0,78 % Zwitsers = 18,75 % West-Europees
    12,5 % Onbekend FRANCIS, 6,25 % Onbekend ROZY = 18,75 % Onbekend Europees.

    Ik wil dan een voorzichtige conclusie trekken dat onze onbekende voorouders van Oost-Europese c.q. Ashkenazi Joodse origine waren.
    De DNA matches in MyHeritage bevestigen dat, ruim 3/4 van de matches heeft Ashkenazi Joods als een van de etniciteiten en als ik dan in hun stamboom kijk is het overgrote deel gevuld met voorouders uit Polen, Oekraïne, Rusland, Hongarije en Roemenië.

    Helaas is daar nog geen bewezen link naar ons uit voortgekomen.

    Tot slot hieronder het zogeheten PCA plaatje van het K36-report van de betaalde LM-Genetics site.

    PCA

    Er wordt vermeld dat bij “gemengd bloed” (wij dus) de persoon in het midden van de Admixtures word geplaatst. Ik heb er zelf een cirkel om getrokken en dan blijkt het erg betrouwbaar te zijn:

    – Ons Frans deel komt uit Aussois (N-O Frankrijk) en Marseille (Zuid-Frankrijk) —>
    Staat boven in de cirkel.
    – Ons Zwitsers deel komt uit Geneve —> er staat FR_Swiss binnen de cirkel als los item.
    – Roemenië staat links onderin en daarboven staan o.a. Donau_Schwaben en Sathmar_German,
    dat zijn kennelijk etniciteiten van Transsylvanië, de geboorteplaats van de gezochte Peter FRANCIS.
    – Het grote Italiaanse blok is of echt Italiaans of Ashkenazi. Ik ga van het laatste uit.
    – Alleen het Nederlandse deel valt net buiten de cirkel.

    Al met al heel tevreden met de DNA test.

    #9330
    hverbaarschottH.J. Verbaarschott
    Participant

    Twins get some ‘mystifying’ results when they put 5 DNA ancestry kits to the test
    CBC News

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.