Hollandse achternaam inheemse bruid

Forum Forums Restricted content Hollandse achternaam inheemse bruid

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author
    Posts
  • #12043
    TajTaj
    Participant

    Mijn Hollandse voorvader kreeg rond 1820 kinderen met een inheemse vrouw. Hij kreeg met haar verschillende kinderen, waarvan hij in ieder geval de jongens adopteerde via een notariele akte. In deze aktes wordt de moeder Annetta genoemd, “een Javaanse vrije vrouw die niet kan lezen en schrijven”. In 1831 trouwt mijn voorvader mijn voormoeder. Hij laat dit ook publiceren in de krant. Bij het huwelijk heeft Annetta ineens een volledig Hollandse naam gekregen: Jacoba Annetta Cornelisse. Deze naam heeft mijn Javaanse voormoeder tot het einde van haar leven gebruikt, ook na het overlijden van haar man. Ik ben op zoek naar meer informatie over de manier waarop zo’n achternaam tot stand kwam. Werd deze naam verzonnen, of gekocht? En waarom werd in dit geval ook een tweede voornaam toegevoegd? Heeft iemand suggesties hoe ik meer informatie kan vinden over een inheemse voormoeder zonder haar eigen naam en geboortedatum te kennen?

    #12049
    robdumasRob Dumas
    Participant

    In de 18e en 19e eeuw werden inheemse vrouwen eerst gedoopt voordat zij in het huwelijk traden met Europese mannen. Bij de doop ontvingen zij hun nieuwe doopnaam die denk ik was verzonnen door hun echtgenoot. Het krijgen van een nieuwe doopnaam was gratis volgens mij. Door eerst gedoopt te zijn, daarbij een nieuwe doopnaam (en achternaam) te hebben gekregen, vervolgens in een wettig huwelijk te treden met een Europese man, verkreeg de christen inheemse vrouw de status van een Europees geboren vrouw met alle daarbij behorende rechten en verplichtingen. Van daar dat de Javaanse voormoeder haar nieuwe Europese naam tot het einde van haar leven heeft gebruikt. Met die nieuwe naam werd zij als het goed is als een Europese vrouw gezien en behandeld. Inheemse personen werden niet opgenomen in een burgerlijke stand voor inheemse personen. Indien er nog een geboorteakte van haar bestaat, dan zou haar Javaanse naam en heel misschien haar leeftijd daarin staan. Aangezien zij voor het huwelijk met haar Europese man reeds de naam Annetta droeg die haar vermoedelijk werd gegeven door haar Europese partner, vermoed ik dat de naam Annetta in haar geboorteakte staat en niet haar eigenlijke Javaanse naam. Maar je kunt altijd proberen haar doopakte te achterhalen en mogelijk levert die nieuwe gegevens op omtrent de voormoeder. Een geboorteakte van haar bestaat dus niet. Je kunt ook proberen haar huwelijksakte te vinden die kan wellicht ook nieuwe gegevens opleveren, bijvoorbeeld haar leeftijd toen zij trouwde en waar zij was geboren.

    #12050
    TajTaj
    Participant

    Veel dank voor je uitgebreide toelichting. Ik ga trachten de huwelijksakte op te sporen!

    #12055
    hverbaarschottH.J. Verbaarschott
    Participant

    Je hebt het over je voorvader notaris Klaas Heijnis, die woonde te Meester Cornelis ( zie BRP 27)
    Vandaar de naam Cornelissen. ?
    In die jaren rond 1830 mochten christenen alleen huwen met christenen, zo was de wet .
    Vandaar dat die Javaanse vrouwen zich lieten dopen en de gewoonte was een christelijke europese doopnaam aan te nemen.
    Ik dacht dat die andere naam geen wettelijke eis was ?

    #44326
    IlsePeetersilse peeters
    Participant

    Hoi Taj,

    Het item is al eventjes geleden gepost dus ik was benieuwd of je meer gevonden had over de geschiedenis van deze Jacoba Annetta Cornelisse, zij is ook een van mijn voormoeders, en heb ook al geprobeerd meer over haar te vinden maar nog niet gevonden. Dus ik was benieuwd of jij meer hebt ontdekt, en dat eventueel wil delen.

    Groetjes Ilse

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.