Huwelijksakte van Rooijen – de Haan Batavia 1893

Forum Forums Restricted content Ik zoek informatie over… Huwelijksakte van Rooijen – de Haan Batavia 1893

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)
  • Author
    Posts
  • #3736
    Anonymous
    Guest

    We zijn op zoek naar de ouders van Koosje Franciska Johanna de Haan, geboren op 7/7/1878 in Batavia.
    (Bron: persoonskaart van haar dochter Henriette Anthoinette van Rooijen).

    Koosje trouwde op 8/2/1893 te Batavia met L.B.C. van Rooijen.
    (Bron: publicatie echtscheiding in de Sumatra Courant 30/07/1900).

    Mogelijk dat de huwelijksakte van 8/2/1893 uit Batavia uitkomst over haar ouders kan bieden, maar waar kan ik die vinden? De “standaard” websites bieden geen resultaat.

    Alvast dank!

    #3753
    Anonymous
    Guest

    De huwelijksaktes van Batavia zijn verfilmd door de Mormonen.
    Het filmnummer waarop de akte uit 1893 zou moeten staan is 1208808 (item 31)

    De film is in te zien bij een familycentrum van de Mormonen. Als het goed is ligt deze film op de Zaaiersweg in Amsterdam. Aldaar zou je die ‘s middags in kunnen zien.

    In het algemeen voor de aktes Ned Indië:
    zie de uitgebreide handleiding geschreven door Leo Janssen https://igv.nl/en-GB/igv-forum/forum-direct/algemeen/128-handleiding–wat-is-er-door-de-mormonen-verfilmd

    En overzicht van films https://igv.nl/bs/nedbsinl.html

    mvg-Ben

    #3754
    Anonymous
    Guest

    Klopt die leeftijd? Zij was 14 jaar toen zij trouwde?

    mvg-Ben

    #3755
    Anonymous
    Guest

    07-07-1876 Batavia geboorte Koosje Francisca Johanna de Haan (RA1877: 218)

    mvg-Ben

    #3756
    Anonymous
    Guest

    De naam van haar echtgenoot volledig:
    Leonard Bouwe Cornelis van Rooijen. Hij hertrouwde 23-04-1902 met Magdalena Geertruida Schrader te Batavia (RA1903: B4).

    De geboorteakte van Koosje zou ook op film beschikbaar moeten zijn. 1357879 (item 6)

    mvg-Ben

    #3757
    Anonymous
    Guest

    Beste Ben Wegman,

    Dank voor het zoekwerk en advies.

    Het geboortejaar 1878 van Koosje komt van de persoonskaart van haar dochter, mijn oma, Henriette Anthoinette van Rooijen, dank dat u hier duidelijkheid in bracht.

    Ik ga naar Amsterdam om de gegevens boven water te krijgen.

    Met vriendelijke groet,
    Hans

    #3758
    Anonymous
    Guest

    Succes, Ben

    #3762
    leojanssenLeo Janssen
    Participant

    Hans,

    Huwelijksakte Batavia 1893, aktenr. 15:

    8 febr. 1893. Leonard Bouwe Cornelis van Rooijen, geboren te Batavia, oud 20 jaar, klerk bij het Departement van Financiën, wonende te Batavia, zoon van Leonard Bouwe Cornelis van Rooijen, gepensioneerd ambtenaar, en van diens echtgenote Susette Eugenie Thomas, beiden wonende te Batavia; met Koosje Francisca Johanna de Haan, geboren te Batavia, oud 16 jaar, wonende te Batavia, dochter van Pieter Jacobus de Haan, letterzetter bij ‘s Lands Drukkerij te Batavia, en van diens echtgenote Wilhelmina Henriette van Slimming, overleden. Getuigen: Wilhelm Frederik Lodewijk Goose, oud 54 jaar, geëmployeerde bij de Javasche Bank, en Willem Cornelis Klerks, oud 58 jaar, gepensioneerd ambtenaar, beiden wonende te Batavia.

    N.B. Een huwelijk tussen Pieter Jacobus de Haan en Hendrika Wilhelmina van Slimming vond plaats te Batavia op 6 mei 1870. Maar ik heb geen idee of de in bovengenoemde akte vermelde Wilhelmina Henriette identiek is met Hendrika Wilhelmina.

    m.v.g. Leo.

    #3792
    Anonymous
    Guest

    Beste Leo Janssen,

    Geweldig bedankt voor deze informatie!
    Die brengt ons weer een stap verder in het onderzoek naar onze Indische voorouders.

    Mag ik vragen hoe u aan deze informatie gekomen bent?

    Met vriendelijke groet,
    Hans

    #3793
    leojanssenLeo Janssen
    Participant

    Hans,

    De huwelijksakten van dat jaar zijn verfilmd door de Mormonen.
    Zie onder het kopje “Publicaties” de rubriek “Digitale bronnen” en vervolgens “LDS-films BS”.

    #4001
    Anonymous
    Guest

    Hallo,

    Is die echtgenoot van Koosje toevallig Louis Bertinus Cornelis van Rooijen? Das was mijn overgrootvader. Ik weet weinig van hem af, omdat mijn vader met zijn familie geen hechte banden onderhield. Ik zocht hier eigenlijk iets heel anders, maar nu ben ik gewoon nieuwsgierig geworden. Ergens tussen de oude familiefotos liggen ook opnames uit Indonesie. Toen ik als kind eens ooit vroeg wie op die fotos staan, vertelde mijn moeder, dat de grootouders van “pap”, dus mijn vader, lang in Batavia hadden gewoond, waar ze ooit voor de regering hadden gewerkt. Voordien was hij, die Louis van Rooijen, koopvaardijkapitein geweest.
    Op het moment heb ik geen tijd die fotos te zoeken. Ik woon in Berlijn, en hier is vrijwel iedereen in de weer om die oneindige stoet van vluchtelingen op te vangen.
    Met vriendelijke groeten, Hendrika van Rooijen

    #4002
    hverbaarschottH.J. Verbaarschott
    Participant

    Hendrika, weet je zeker dat het Bertinus moet zijn ? Was de naam misschien Bouwe ?
    En in welk jaar ongeveer waren je opa en zijn ouders geboren?

    #4003
    Anonymous
    Guest

    Hendrika,

    Leonard Bouwe Cornelis van Rooijen Sr, geboren 01/05/1831 Pontianak, overl. 12/03/1905 Weltevreden en getrouwd 09/08/1862 met Suzette Eugenie Thomas, was vanaf 1848 (dus al op 17 jarige leeftijd!) gezaghebbende op een aantal schepen en was van 1863 tot 1884 lichtopzichter.
    Leonard en Suzette kregen 8 kinderen, waaronder 3 zonen: Cornelis Johannes Dominicus, Leonard Bouwe Cornelis Jr geboren 15/04/1872 en een onbekende zoon geboren in juli 1874.

    Leonard Bouwe Cornelis Jr, mijn overgrootvader, is op 08/02/1893 getrouwd met Koosje Francisca Johanna de Haan, in april 1902 met Geertruida Magdalena Schrader en na 1910 met Jo Tjian Nio.
    L.B.C. Jr. was van 1893 tot 1911 klerk bij het departement van financiën, de Ned Ind Spoorweg Maatschappij, het departement van Landbouw, het kantoor van de assistent resident te Pekalongan.
    L.B.C. Jr. kreeg 3 zonen: Jules Eugéne (Petjong) geboren 07/09/1894, Karel Pieter Jozeph geboren 16/03/1905 en Hugo Walter geboren 06/09/1917.

    Hier zou dus een van jouw grootvaderen tussen kunnen zitten.
    We zijn inmiddels met een groep bezig om de familiegeschiedenis uit te diepen, dus als je gegevens hebt, dan horen wij die graag!

    #4677
    Anonymous
    Guest

    [quote=”Hans1954″ post=1167]Hendrika,

    Leonard Bouwe Cornelis van Rooijen Sr, geboren 01/05/1831 Pontianak, overl. 12/03/1905 Weltevreden en getrouwd 09/08/1862 met Suzette Eugenie Thomas, was vanaf 1848 (dus al op 17 jarige leeftijd!) gezaghebbende op een aantal schepen en was van 1863 tot 1884 lichtopzichter.
    Leonard en Suzette kregen 8 kinderen, waaronder 3 zonen: Cornelis Johannes Dominicus, Leonard Bouwe Cornelis Jr geboren 15/04/1872 en een onbekende zoon geboren in juli 1874.

    Leonard Bouwe Cornelis Jr, mijn overgrootvader, is op 08/02/1893 getrouwd met Koosje Francisca Johanna de Haan, in april 1902 met Geertruida Magdalena Schrader en na 1910 met Jo Tjian Nio.
    L.B.C. Jr. was van 1893 tot 1911 klerk bij het departement van financiën, de Ned Ind Spoorweg Maatschappij, het departement van Landbouw, het kantoor van de assistent resident te Pekalongan.
    L.B.C. Jr. kreeg 3 zonen: Jules Eugéne (Petjong) geboren 07/09/1894, Karel Pieter Jozeph geboren 16/03/1905 en Hugo Walter geboren 06/09/1917.

    Hier zou dus een van jouw grootvaderen tussen kunnen zitten.
    We zijn inmiddels met een groep bezig om de familiegeschiedenis uit te diepen, dus als je gegevens hebt, dan horen wij die graag![/quote]

    Hans,

    Leonard Bouwe Cornelis van Rooijen en Geertruida Magdalena Schader kregen, naast zoon Karel Pieter Joseph “Oom Karel” van Rooijen ook nog dochter Margot Georgesette Elvira Felesiene van Rooijen. De laatste is mijn overgrootmoeder. Wij zijn dus ook ergens familie van elkaar. Van welke van de kinderen van Leonard Bouwe Cornelis jr. stam jij af?

    Aangezien ik ook nazaat ben, zou ik me graag aansluiten bij de groep waar je over spreekt!

    #7609
    Anonymous
    Guest

    Chantall

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.