Huwelijksgegevens Batavia 1824??

Forum Forums Restricted content Ik zoek informatie over… Huwelijksgegevens Batavia 1824??

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author
    Posts
  • #2831
    Anonymous
    Guest

    Hallo,

    Ik ben op deze site aangekomen via een link op het stamboomforum (punt nl) in de hoop wat meer te weten te komen over een verre verwante.

    In een krantenadvertentie en op roosjeroos (punt nl) heb ik een huwelijk gevonden te Batavia in augustus 1824. Bij het bronnen overzicht alhier staat vermeld dat de LDS (FamilySearch) alle beschikbare registers gefilmd heeft. Ze beginnen voor Batavia tenminste in 1829.

    Betekent dat dan dat de burgerlijke stand cq archiefdienst in Jakarta mij ook niet kan helpen aan gegevens uit 1824?

    #2832
    DennisWeb master
    Participant

    Allereerst welkom op de site!
    Ik ben geen deskundige op dit gebied, maar ik weet dat de Burgerlijke Stand voor Europeanen in Nederlands-Indië in oktober 1828 werd ingevoerd.
    Ik ben dus bang dat er naast de gegevens van roosjeroos (uit de Regeringsalmanakken) en de krant niet veel/geen officiële gegevens te vinden zullen zijn over het gevonden huwelijk.
    Overigens kunt u via deze website ook bekijken welke gegevens door de LDS zijn verfilmd. Klik daarvoor hier (opent buiten de layout van de nieuwe website; het is nog een deel van de oude websie dat niet mee is gegaan in de nieuwe layout).

    Als u de bij u bekende gegevens plaatst is er misschien een andere bezoeker van dit forum die u toch meer informatie kan verstrekken uit andere bronnen.

    Dennis de Calonne

    #2833
    Anonymous
    Guest

    Ik wil best vermelden wat ik al weet, het gaat nl om Maria Johanna Kroegman.

    Volgens Nederlandse bronnen is ze op 19 april 1807 te Amsterdam geboren of gedoopt. Van de doop heb ik helaas nog geen schrijntje bewijs kunnen vinden. Waar ik specifiek naar op zoek ben, dat zijn de namen van haar ouders.

    Ze is op 8 augustus 1824 te Batavia gehuwd met de militair Antonie Donleben, maar al op 26 maart 1823 krijgt ze van hem te Makassar een zoon genaamd Johannes Pieter Antonie Donleben. Op dat moment zou ze nog maar 15 jaar oud zijn. Op 2 mei 1826 wordt te Weltevreden een zoon geboren die op 3 september 1826 al overlijdt. Dan keert het paar (kennelijk met één kind) terug naar Nederland. In ‘s-Gravenhage wordt in 1829 een zoon geboren, in IJsselmuiden nog eens twee dochters. De laatste dochter wordt in december 1835 geboren, slechts 5 dagen nadat Antonie Donleben zelf op 35-jarige leeftijd is overleden.

    Verder blijft Maria Johanna Kroegman in Nederland, ze heeft een relatie (let op: geen huwelijk) met wederom een militair Gerrit Jan Baltus waarmee ze vier (mogelijk vijf) kinderen krijgt. Op 10 augustus 1875 overlijdt ze in Rotterdam, aangetekend dat de ouders onbekend zijn.

    In de tijd dat Maria Johanna in Batavia verblijft, vind ik aldaar ook ene Adrianus Henricus Kroegman (een militair) die in 1782 te Amsterdam is gedoopt en kennelijk gehuwd is met mevrouw A.C. Bredo. Qua leeftijd had hij haar vader kunnen zijn, echter op 8 augustus 1826 staat in de Bataviasche Courant dat hun oudste zoontje op 11-jarige leeftijd is overleden. En een oudste zoon geboren rond 1815 past niet bij een meisje dat zo’n acht jaar eerder is geboren. Dus ik vermoed dat het wel eens haar (oud)oom zou kunnen zijn. Van Adrianus Henricus Kroegman weet ik dat hij een zoon is van Gerrit/Gerardus Kroegman en Johanna Gaalman/Galeman.

    In elk geval, als de administratie pas in 1829 begint, dan zal ik dus heel weinig vinden uit 1824. Want de huwelijksacte uit dat jaar in Batavia is de enige plek waarvan ik nog hoop heb dat daar de namen van haar ouders zijn vermeld.

    #2834
    hverbaarschottH.J. Verbaarschott
    Participant

    Wat achtergrondinformatie, een topic op het stamboomforum:
    http://www.stamboomforum.nl/familienamen/2/44261/0

    Op het eerste gezicht zou je denken dat zo’n jong meisje met haar ouders in Indië was en dan is de officier Adrianus Hendricus Kroegman (1782 geb) de meest mogelijke vader.
    Een oudste zoontje van hen kan overleden zijn, dat zegt niks over de oudste dochter. Misschien niet van Anna Catharina Bredo, die overleed 1 maart 1836 te Batavia.

    Hun katholiek huwelijk te Weltevreden uit de Indische Navorscher 1999, pagina 160 :

    Matrimonio juncti sunt ritu Catholcio die 21 Junii 1828 Adrianus Henricus Kroegman et Anna Catharina Bredo. Testes: Petrus Wagenaar et Franciscus Corner.

    #2837
    hverbaarschottH.J. Verbaarschott
    Participant

    Kroegman hertrouwde na Bredo met van der Lee en stierf kort daarna.
    Toen Elisabeth van der Lee overleed in 1868 werd deze rouwadvertentie ondertekend door Catherine Jeanne van Bredo Huismans, gehuwd met de Roode.
    http://kranten.kb.nl/view/article/id/ddd%3A010528211%3Ampeg21%3Ap003%3Aa0028
    Catherine was een dochter van Jean Rudolph Huismans en Jeanne Catherine Bredo
    https://www.wiewaswie.nl/personen-zoeken/zoeken/document/a2apersonid/62464724/srcid/18113677/oid/33
    Kennelijk was haar moeder Jeanne Catherine Bredo, geboren 1790 na een huwelijk met Huismans gehuwd met Kroegman.
    Het huwelijk Huismans-Bredo was in 1814 en Bredo kwam uit Den Haag
    http://www.digitalestamboom.nl/detail.aspx?ID=6127&book=H&section=5&pk=17932607&lang=nl-nl
    Huismans was militair: http://carry-zijlstra-van-dijk.50plusser.nl/weblog/print.php?warticle_id=5179
    mogelijk te Indië gesneuveld en Bredo bleef daar en hertrouwde met Kroegman, mogelijk kende hij Huismans
    Zo wordt het onwaarschijnlijker dat Maria Kroegman een kind was van Bredo… en dan denk je toch weer eerder dat haar moeder een Indonesische vrouw was.

    #2842
    Anonymous
    Guest

    Even kijken of ik het volgen kan…

    De theorie is dat Johanna Catharina Bredo die op 28-12-1814 te Pijnacker huwt met Johannes Rudolphus Huismans dezelfde is als de Anna Catharina Bredo die op 21-06-1828 te Weltevreden huwt met AH Kroegman en op 01-03-1836 overlijdt. De verbinding gaat dan via Catherine Jeanne Henriette van Bredo Huismans, een dochter van JR Huismans en AC Bredo, die in 1868 een overlijdensadvertentie plaatst voor haar stiefmoeder Elisabeth vd Lee, de tweede vrouw van AH Kroegman.

    Maar dit snap ik nog niet: AH Kroegman en AC Bredo trouwen pas in 1828. Al twee jaar eerder overlijdt zoontje Adolf, die dus rond 1815 is geboren. Juffrouw Bredo is eind 1814 getrouwd met JR Huismans. Dan denk ik dat het de zoon van Huismans is die is overleden, en dat AH Kroegman de stiefvader was.

    Van beide heren zouden we eigenlijk de stamboeken moeten lichten, of ze bij elkaar hebben gediend. Echter nog steeds blijft de vraag wie de ouders van Johanna Maria zijn…

    #2846
    hverbaarschottH.J. Verbaarschott
    Participant

    De stamboeken kunnen ook uitwijzen of Kloegman rond 1807 te Indië was of te Amsterdam….
    Dit ivm mogelijk vader geworden van Maria.
    En waar was hij in die jaren daarna. ? Waar kwam hij Bredo tegen, waar leefde zij in die jaren en hoe kwam zij in Indië terecht?
    Zoontje Adolf kan werkelijk een zoon zijn van Kloegman of hij beschouwde/presenteerde zich als de vader.
    Dat een Hollands meisje en een Hollandse officier een aantal jaren ongehuwd samenleefden rond 1825 te Indië is zeldzaam en eerder onwaarschijnlijk. Doch je weet nooit…

    #2970
    Anonymous
    Guest

    Bert,

    Zelfs als de huwelijksakte van Batavia uit 1824 zou hebben bestaan, zou je niet veel wijzer zijn geworden. Pas ingaande 1849 worden in de huwelijksakten de namen van de ouders der comparanten vermeld. Voor die tijd zou er simpelweg (als ze in Amsterdam geboren is) gestaan hebben “jongedochter van Amsterdam”.

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.