In welk archief zijn de verslagen van de krijgsraad in Nederlands Indie

Forum Forums Restricted content Algemeen In welk archief zijn de verslagen van de krijgsraad in Nederlands Indie

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author
    Posts
  • #43574
    eddie.meijerEddie Meijer
    Participant

    Een voorvader van mij is verhinderd aangifte van de geboorte van zijn zoon te doen omdat “thans opgeroepen voor de krijgsraad, die hem belette de aangifte te doen”. Aangifte van geboorte vond plaats 7 april 1863 in Semarang. Iemand enig idee waar ik de verslagen van de krijgsraad (neem aan van het KNIL in Indie) kan vinden? Heb gekeken of deze in het Nationaal Archief te vinden zijn maar kan ze zo snel niet vinden.

    #43691
    robdumasRob Dumas
    Participant

    Goede middag,

    Omtrent jouw vraag lijkt mij het beste contact op te nemen met het Nederlands Instituut voor Militaire Historie te Den Haag.
    Hun e-mail adres is: nimh@mindef.nl

    Met vriendelijke groet,
    Rob Dumas

    #43693
    eddie.meijerEddie Meijer
    Participant

    Beste Rob,

    Dank voor je tip. Inmiddels heb ik via een andere weg het antwoord gevonden op wat ik wilde weten. De reden van zijn verschijnen voor de krijgsraad was een diefstal uit een magazijn waar hij een jaar detentie voor heeft gekregen. In vond dit als aantekening in zijn volledig stamboek.

    #44457
    Edwin_ButterEdwin Butter
    Participant

    Mijn betovergrootvader heeft in een vergelijkbare aantekening in zijn stamboek:

    – 27 maart 1878 voor den krijgsraad te velde te Piatta Radga. Bij vonnis van dien krijgsraad dd. 27 september 1878, fiat executie verleend door den militaire bevelhebber te Atjeh op den 2 oktober 1878, veroordeeld tot een jaar detentie wegens het ontvreemden door iemand, geemployeerd tot het verrigten van eenigen dienst in een magazijn van goederen aan den lande toebehoorende, onder verzachtende omstandigheden.

    Ik ben wel benieuwd of er buiten het stamboek om nog archiefstukken van de krijgsraad te velde bestaan waaruit blijkt wat er dan precis was ontvreemd en wat de verzachtende omstandigheden dan precies waren…. Ik ga een email naar nimh@mindef.nl schrijven. Bedankt voor de tip!
    Deze voorvader heeft in Nederlands Indié drie dochters verwekt bij een inlandse vrouw die hij vlak voor zijn vertrek naar Nederland heeft erkend.

    #44460
    Edwin_ButterEdwin Butter
    Participant

    Geachte heer, mevrouw,

    Dit is de mailbox van het Bedrijfsbureau van het NIMH. Het Bedrjifsbureau behandelt geen publieksvragen.

    U kunt informatieverzoeken en publieksvragen richten aan:
    informatievragennimh@mindef.nl
    De studiezaal van het NIMH is van dinsdag t/m donderdag te bereiken op: 088-9516622

    Heeft u een vraag over de staat van dienst (Landmacht, Luchtmacht,  Marechaussee, Marine of KNIL) of heeft u een genealogische vraag over een militaire voorouder. Kijk dan op: https://www.nimh.nl/zelf-onderzoek-doen/militaire-voorouders (klik op: overzicht uitklappen).

    Let op: Het NIMH heeft van de Koninklijke Marine alleen de persoonsdossiers van de geboortejaren 1870-1908.

    In verband met de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) is de aanvraagprocedure voor het opvragen van een persoonsdossier of medisch dossier veranderd.

    Voor alle dossiers met geboortejaar na 1922 dient u een aanvraag in te dienen via: Privacyrechten persoonsgegevens | Privacyrechten | Defensie.nl.

    Wilt u zowel het medisch- als het personeelsdossier ontvangen dan moet u hiervoor twee formulieren invullen.

     

    Het beantwoorden van een inhoudelijke militair-historische vraag kan, naar gelang het aanbod van verzoeken, rond de vijf weken in beslag nemen.

    Wenst u nog aanvullende informatie, dan bent u van harte welkom op de studiezaal van het NIMH, Van Alkemadelaan 786 te Den Haag. De studiezaal is op afspraak voor het publiek geopend van dinsdag t/m donderdag van 9.00-16.00 uur. Voor een afspraak kunt u contact opnemen met de studiezaal via 088 9516622. Bij de ingang van het kazernecomplex is er legitimatieplicht.

    LET OP: onze studiezaal is in de maanden juni, juli en augustus alleen op woensdag en donderdag geopend.

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.