Indische voorouders van oma: Carolina Bakker?

Forum Forums Restricted content Ik zoek informatie over… Indische voorouders van oma: Carolina Bakker?

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author
    Posts
  • #3354
    Anonymous
    Guest

    Gezocht: mijn Indische roots:
    Overgrootoma:
    Carolina Bakker, * Djalen bij Ambarawa 15-7-1889.
    Haar ouders:
    Willem Bakker, * Semarang 6-6-1844, huwde: Satiem ????
    (verder niets bekend!)
    Zijn vader:
    Cornelis Alexander Bakker, Wo Semarang (1844), overl. ald. 1857 huwde: ????
    (verder niets bekend!)
    IS ER IEMAND DIE AANVULLENDE INFO HEEFT?
    Graag contacten hierover.

    #3355
    dmdecalonneDennis de Calonne
    Participant

    Op dit moment, voor de paasvisite, even vooral reeds bekende zaken, voor de zekerheid met bronnen erbij.
    Op een later tijdstip en door anderen waarschijnlijk wel meer.

    Erkenning Carolina Bakker, 15 juli 1899 Ambarawa (RA 1892, p. 324). -> Ouders niet getrouwd?
    – C.A. Bakker, overl. 2 nov. 1857 (De Oostpost 19 nov. 1857)
    – Willem Bakker, geb. 6 jun. 1844 Semarang (RA 1848, p. 343). Inderdaad destijds maar 1 Bakker te Semarang, zijn vader Cornelis Alexander (RA 1848, p. A259).
    Let op: er woonde blijkbaar destijds ook een Willem Bakker te Rembang, niet zijnde de zoon van C.A. Bakker. En om het nog ingewikkelder te maken, vanaf rond 1854 ook een Willem Bakker te Batavia. Dat kan ook de zoon van C.A. Bakker niet zijn geweest, want die was toen nog geen 16. Dat is waarschijnlijk de Willem Bakker die op 10 jan. 1874 te Batavia overleed (RA 1875, p. 293), al overleed er op 19 juli 1863 ook al een Willem Bakker te Batavia (RA 1864, p. C81).
    – De overgebleven Willem Bakker (zoon van C.A.) woonde in 1892/1893 te Semarang (RA 1893, p. 77).

    #3356
    dmdecalonneDennis de Calonne
    Participant

    Nog wat puzzelstukjes mbt “vroege” Bakkers, maar nog geen antwoord 🙁 :

    – In het bestand registratie Europeanen op Java en Madoera (1819) komt een Christiaan Bakker voor, leeftijd 1[?], burger te Rembang. Meer staat er niet bij. Die Christiaan Bakker wordt, overigens samen met ene Willem Bakker, vermeld als inwoner van Rembang in o.a. 1818/1819 (RA 1819, p. 142), 1820/1821 (RA 1821, p. 165) en 1823/1824 (RA 1824, A136). Ik vermoed dat die Willem Bakker de zoon was van Christiaan Bakker.
    – Huwelijk tussen Willem Bakker en Petronella Adriana Hornung te Rembang in 1820 (RA 1821, p. 112).
    – Geboorte Johanna Petronella Bakker 20 aug. 1821 te Rembang (RA 1822, p. 126).

    Een geboorte van Cornelis Alexander Bakker kan ik zo niet vinden in de RA, maar ik kan eroverheen kijken.

    #3357

    ook nog geboren Johannes Christiaan Bakker geboren in 1823 Rembang. RA 1824 In 1824 huwde Antonie Bakker in Rembang RA 1825. mvgt Arthur

    #3367
    Anonymous
    Guest

    Bedankt voor jullie reacties; echter, dit alles is mij reeds bekend.

    Heeft niemand tussen de gegevens staan of Willem Bakker, de vader van mijn overgrootoma Carolina Bakker, daadwerkelijk getrouwd is geweest?

    Groet, Erwin

    #3368

    Waar heb je gevonden dat Willem Bakker misschien gehuwd zou zijn met Satiem?

    #3369
    Anonymous
    Guest

    Op de persoonskaart van Oma Carolina Bakker staan als haar ouders Willem Bakker en Satiem.
    Het enige wat ik dan nog in de RA vond is dat Carolina “erkend” is.
    Verder kan ik in de RA niet terugvinden of Willem en Satiem getrouwd zijn geweest.

    #3370

    ik heb een zoekopdracht gegeven op de DVD met de RA en Indische Bronnen maar op Satiem zijn er geen hits. Uit mijn eigen stamboom weet ik dat er bij een huwelijk soms de Indische naam staat en dan iets zoals “Indische Christenvrouw Satiem gedoopt Johanna Catharina”. Dus helaas kan ik je niet helpen. Misschien dat andere forumleden dat kunnen.

    Satiem komt wel voor als Indische naam. Dat zie je bijvoorbeeld als je een zoekopdracht geeft bij het Nationaal Archief op Satiem. Er zijn dan een aantal contractarbeiders te zien die naar Suriname gingen en die geboren zijn in Ned. Indie. Die geven als vaders naam Satiem op.

    Overigens Carolina Bakker erkend in Semarang zie bijlage
    mvgt
    Arthur

    #3371

    Ik heb voor je gezocht op Satiem maar een hits RA en Indische Bronnen. Nationaal Archief alleen Satiem als Indische naam van naar Suriname getransporteerde werkers vanuit Java. Satiem is dus wel een bestaande naam.

    Dus helaas geen huwelijk. Misschien dat iemand anders op dit forum nog een idee heeft.

    In de bijlage de erkenning van Carolina.

    mvgt
    Arthur

    #3445
    DennisWeb master
    Participant

    Beste Erwin,

    W.m.b. kun je er veilig vanuit gaan dat Willem en Satiem ongehuwd samenleefden (in Ned.-Indië heel normaal). Een kind dat uit een wettig huwelijk werd geboren, hoefde bij de aangifte immers niet te worden erkend.

    Te Ambarawa werden meerdere Bakkertjes aangegeven en gelijktijdig erkend:
    Johannes, geb. 29 mei 1879, overl. Ambarawa 18 okt. 1881.
    Frederik Lodewijk, geb. 28 juni 1883.
    Carolina, geb. 15 juli 1889.
    Johannes Eduard, geb. 6 juni 1892.

    Let op: de plaatsnamen in de opgaven van de bs in de Indische almanakken, hebben feitelijk betrekking op de plaats waarin de desbetreffende gebeurtenis werd aangegeven.
    De geboorte van buitenechtelijke kinderen van Europeanen, verwekt bij inlandse vrouwen, werd niet zelden pas na enige tijd aangegeven onder gelijktijdige erkenning van het desbetreffende kind.

    Vriendelijke groet,
    Roel de Neve.

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.