Informatie gezocht over het horlogemerk Pontiac

Forum Forums Restricted content Informatie gezocht over het horlogemerk Pontiac

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author
    Posts
  • #43109
    mivadestmivadest
    Participant

    Beste leden, ik ben pas onlangs in contact gekomen met dit forum en dus nog maar kort lid.
    Ik ben op zoek naar mensen die mij wat meer kunnen vertellen over het horlogemerk Pontiac wat in Indonesië een bekend horlogemerk was.
    Het enige wat ik weet is als volgt;
    de familie Kinsbergen was de importeur van dat merk in Indonesië en de heer Halim Brahim heeft het later overgenomen na de soevereiniteitsoverdracht.
    Het kantoor was toen nog in Jakarta en wel aan de Jalan Pintu Air nr. 1.
    De fam. Brahim heeft toen kantoor gehad aan de Asamlama 15 en filialen geopend in Djokja, Malang en Padang.
    Op mijn vele trips naar Indonesië heb ik niets kunnen ontdekken over dat merk.
    De familie van Kinsbergen was een Nederlandse familie die de manufactuur is gestart en onder de naam Pontiac het horloge in de markt heeft gezet. Ruim voor de oorlog, dus ook in Indonesië is gaan pionieren. Vele Indische Nederlanders zullen ongetwijfeld dit horlogemerk nog herinneren.
    Ik ben benieuwd of er nog mensen zijn die wat info heeft.
    groet,
    Huib van der Stok

    #43275
    henribikhenribik
    Participant

    Ook na de oorlog was Pontiac een bekend Zwitsers horloge van hoge kwaliteit in Nederland:

    http://www.pontiac.watch/about.php Citaat :

    Het horlogemerk Pontiac In 1931 lanceerde Ali Kinsbergen het horlogemerk “Pontiac”. In die tijd waren kwaliteitshorloges zeldzaam. Stabiliteit, precisie en esthetiek waren voorbehouden aan een elite. Het idee van de oprichters van Pontiac was simpel: het beste in uurwerken toegankelijk maken, onberispelijke kwaliteit bieden tegen een betaalbare prijs.

    #43276
    henribikhenribik
    Participant

    Deze nieuwe visie op het horloge zorgt voor een echte revolutie en het succes laat niet lang op zich wachten. Voor zo’n horloge is het absoluut noodzakelijk om een symbolische en tijdloze naam te vinden. Het is in de cultuur van de Amerikaanse Indianen dat de inspiratie ontstaat. Hij koos “PONTIAC”, de naam van een groot Indiaans opperhoofd die dankzij zijn kennis van de natuur de tijd in de sterren kon lezen.

    In 1935 lanceerde Pontiac een echte degelijkheids-uitdaging. Vanaf het dak van het hoogste gebouw van België, de Boerentoren in Antwerpen, gooide Ali Kinsbergen voor het oog van tientallen journalisten en gerechtsdeurwaarders een Pontiac-horloge. Als ze het 100 meter lager ophalen, is het intact en functioneert het nog. De gebeurtenis veroorzaakte destijds veel opschudding. Het was een echt succes voor het merk.

    Na de oorlog vestigde Pontiac zich als het sporthorloge. Pontiac lanceert bijvoorbeeld horloges met de beeltenis van de “Rode Duivels” (Belgische nationale voetbalploeg) en is aanwezig tijdens de Tour de France.

    Verdere informatie : https://nl.wikipedia.org/wiki/Pontiac_(horloge)

    #43277
    henribikhenribik
    Participant

    In de jaren 1950-1980 sponsorde Kinsbergen allerlei sportieve evenementen door het beschikbaar stellen van Pontiac horloges als prijzen, zoals de internationale schaatswedstrijd in Kralingen in februari 1954.

    In 1951 sponsorde Pontiac de Nederlandse wielerploeg. Daarbij Wim van Est die op 16 juli 1951 de etappezege in Dax behaalde plus de gele trui van de Tour de France. Dat plezier duurde voor Van Est echter niet lang. De dag na zijn overwinning viel hij namelijk tijdens de afdaling van de Col d’Aubisque in een ravijn maar overleefde dat. Zijn faam groeide nog meer toen Pontiac, dat de horloges voor het Nederlandse team had gesponsord, een advertentiecampagne op touw zette met de tekst: “Zeventig meter viel ik diep, mijn hart stond stil, maar mijn Pontiac liep … .”

    In 1955 werd Kinsbergen gedwongen om de Pontiac import in Indonesië op te geven.

    Vanaf 1955 ondersteunde Kinsbergen de jaarlijkse Trouw wandeltocht in het Haagse Bos met een geluidswagen. In 1973 stelde van Kinsbegen horloges als prijzen ter beschikking bij een puzzelwedstrijd ten bate van de Nierstichting.

    De Kinsbergen vertegenwoordigers reden in die tijd met auto’s waarop grote Pontiac klokken gemonteerd waren met de slogan ‘Pontiac tijd, juiste tijd.’

    In 1975 is Kinsbergen met 30% marktaandeel de grootste horloge groothandel in Nederland met de merken: Omega, Tissot, Pontiac en Union.

    In 1994 wordt het merk Pontiac overgenomen door de Belgische groothandel TWV-Tapernoux, die in 2009 failliet gaat, maar het merk in 2008 verkocht aan de Belgische groothandel Chrono Euro Diffusion: http://www.pontiac.watch

    Ik hoop dat uw vraag hiermee enigszins beantwoord is.

    #43278
    mivadestmivadest
    Participant

    Beste heer Bik,
    Hartelijk dank voor de gegeven info.
    Jammer dat er zo weinig info is over de Indische achtergrond van dit horlogemerk.
    Ik ken toevallig de zoon van de oprichter, Maurits Kinsbergen en ook hij heeft niet alle info.
    Hopelijk krijg ik nog wel meer gegevens in een later stadium
    groet,
    Huib van der Stok

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.