Informatie gezocht over Josephina Koster, huwelijk Semarang 1861

Forum Forums Restricted content Ik zoek informatie over… Informatie gezocht over Josephina Koster, huwelijk Semarang 1861

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author
    Posts
  • #43450
    sopiccm1sopiccm1
    Participant

    Voor een familielid zoek ik aanvullende informatie over Josephina Koster. Zij trouwt op 24-10-1861 te Semarang Joannes Engelhardus Josephus Jansen, volgens Roosjeroos. Hij komt uit Groningen, Scharmer, gemeente Slochteren, en was als zovelen naar Indie vertrokken voor het leger in 1847. Het huwelijk moet zijn vermeld in regeringsalmanak 1863, welke niet op de sticks van IGV staat (ik heb de sticks). Geboorte of overlijden weten we ook niet van Josephina. Ze wordt bij roosjeroos nog tweemaal genoemd bij overlijden van 2 van haar zonen (die weer zijn terug te vinden in de lijsten van de Oorlogsgravenstichting).Ik vermoed ivm een dna uitslag dat hier bij Josephina een Indische link zit, misschien een niet bekende Inlandse voormoeder. Soms zie je in de almanak dat de vrouw bij het huwelijk en haar doop een Europese naam heeft aangenomen. En dat staat weer niet bij Roosjeroos genoteerd. Ik ben natuurlijk benieuwd of dat bij toeval hier ook het geval is. Als iemand wel in de teksten van de almanak van 1863 kan kijken zouden we dat erg fijn vinden. En natuurlijk, als iemand meer weet over een mogelijke achtergrond, en geboorte, van Josephina , erg welkom. Bij voorbaat hartelijk dank voor meedenken,
    Monique Soetbrood Piccardt

    #43557
    hverbaarschottH.J. Verbaarschott
    Participant

    Ik denk in de richting van een niet erkend kind van een vader Koster.
    Ze werd Josephina Koster genoemd, maar niet genoteerd bij de burgerlijke stand voor Europeanen.
    Dan moet je kijken welke volwassen man Koster woonde in de regio Semarang 1835 -1850 voor de vader.
    En de moeder is dan vaak een Indonesische of indo-europese vrouw

    https://indisch4ever.files.wordpress.com/2022/05/huw-jansen_koster.jpg

    #43602
    rvdwalR. van der Wal
    Participant

    Kijk eens bij de LDS Filmrol 1357799, huwelijksafkondigingen 1861, fiche 476. De foto zal moeten worden “opgeschoond”, maar zij kwam uit Padang oud 24 jaar wonende in het Roomsch Catholiek Weeshuis te Semarang, dochter van Koster, voornaam onbekend en de inlandsche vrouw Samira[?]. beiden overleden.is nog te lezen.
    succes!

    Ron van der Wal

    #43603
    sopiccm1sopiccm1
    Participant

    Heel hartelijk dank voor deze moeite! Wat een bijzonder stuk informatie. Het is precies wat ik voor mijn familielid zocht, een nog niet bekende voormoeder. Het verklaart voor haar veel.
    Verder, bij de Mormonen gaan zoeken voor informatie over mijn eigen betovergrootvader Van Cattenburch staat al langer op mijn lijstje, en dit deze informatie over Josephina Koster toont weer aan hoeveel daar te vinden is. Nu alleen nog die horde nemen 🙂 maar dit inspireert!
    Hartelijke groet,
    Monique Soetbrood Piccardt

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.