Jacoba Grothe *1743 Batavia

Forum Forums Restricted content Ik zoek informatie over… Jacoba Grothe *1743 Batavia

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author
    Posts
  • #4179
    Anonymous
    Guest

    Ik zoek de identiteit van de moeder van Jacoba Grothe,
    volgens overleveringen geboren [te Batavia] op 13 mei 1743.
    Zij huwt met mr. Johannes Christoffel Schultz (waarvan gegevens bekend)

    Zij is naar mijn mening de dochter van mr. Laurens Grothe. Ik vraag mij
    af of de naam van haar moeder bekend is. Zij is niet binnen een huwelijk geboren;
    Laurens Grothe’s eerste vrouw Johanna van Haeften is in 1743 al overleden,
    en na Jacoba’s geboorte keert Laurens terug naar Nederland.

    Volgens IN2007,p89 zou haar moeder … Crul zijn.

    Weet iemand hier toevallig meer van?

    #4186
    DennisWeb master
    Participant

    Laurens Grothe testeerde te Tegal op 31 maart 1740 en noemde toen als zijn schoonouders Nicolaas Crul en Sara Pedel. Het echtpaar Crul-Pedel huwde te Batavia in 1725. Dat Laurens Grothe dit echtpaar als zijn schoonouders aanduidde, kan zijn omdat Sara Pedel zijn schoonmoeder was. Sara Pedel was namelijk eerder gehuwd geweest met Nicolaas van Haeften en een dochter uit dit huwelijk, Johanna van Haeften, was de eerste echtgenote van Laurens Grothe.
    Het echtpaar Grothe-van Haeften huwde te Semarang op 6 juni 1738. Johanna van Haeften overleed in te Semarang bij de geboorte van een dode zoon op 21 okt. 1739. Jacoba Grothe is dus zeker niet een dochter uit het huwelijk Grothe-Van Haeften. Ervan uitgaande dat zij bij haar huwelijk ongeveer 16 jaar oud was (destijds een gebruikelijke leeftijd in Ned.-Indië) is zij misschien omstreeks 1742 geboren (op internet circuleert de datum 13 mei 1743 die in een familieboek zou zijn genoemd). Zij ondertrouwde te Batavia op 2 febr. 1758 met Mr. Johannes Christoffel Schultz. Haar (onbekende) moeder zal misschien omstreeks 1722 zijn geboren.
    Laurens Grothe repatrieerde in 1743. Zijn dochter Jacoba is mogelijk opgevoed door het echtpaar Crul-Pedel. Laurens Grothe huwde, in patria terugkeerd, te Utrecht op 5 april 1746 met Clara Elisabeth van Dam.
    Voor zover mij bekend waren er uit het huwelijk Crul-Pedel geen kinderen. Dit echtpaar had wel drie adoptiekinderen: Abel van Batavia (5 maanden), zoon van de slavin Lijsje van Batavia, Susanna (3 maanden), dochter van de slavin Kandase van Batavia, en Dianira (13 maanden), dochter van de slavin Rosetta van Batavia. De adoptie vond plaats op 12 dec. 1744 ten overstaan van notaris Petrus Dobbelaar te Batavia (bron: CBG, OIB).
    Jacoba Grothe kan dus eigenlijk alleen maar een (geadopteerde; erkenning bestond toen nog niet) dochter van Laurens Grothe zijn, al dan niet door hem zelf verwekt (ik denk overigens niet). Haar moeder is dus geen Crul, zoals in DIN 2007 vermeld staat. Bij zijn vertrek naar patria liet Laurens Grothe haar achter in Indië (wat in die tijd zeker niet ongewoon was). In de collectie CBG-OIB is van haar geen adoptieakte aanwezig.
    Het is denk ik verstandig voor alle zekerheid nog eens de collectie Bloys van Treslong Prins bij het CBG te raadplegen. Bij het CBG bevinden zich ook diverse dossiers Grothe.
    Vooralsnog lijkt mij Jacoba Grothe te moeten worden gezien als de geadopteerde dochter van Laurens Grothe (ex matre een een onbekende Aziatische vrouw).

    #4195
    Anonymous
    Guest

    Dank voor de uiteenzetting!

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.