Jan Carel Wilhelm de Vries

Forum Forums Restricted content Ik zoek informatie over… Jan Carel Wilhelm de Vries

Tagged: 

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author
    Posts
  • #39477

    Ik heb een vraag over een Jan Carel Wilhelm de Vries en het Nieuw Adresboek. In 1901 staat in de Naamlijst / BS een Jan Carl Wilhelm de Vries vermeldt op het eiland Bantam en we zien een J.K.W. de Vries vermeldt in het Nieuwe Adresboek van 1901 te Riouw als “mach.” Bij de Kon. Ned. Petrol. Mij. Waarschijnlijk gaat het hier om dezelfde persoon omdat volgens mij Riouw op het eiland Bantam ligt.

    Maar Jan Carl Willhelm de Vries huwde op 19 dec 1901 te Batavia met Wilhelmina Paulus. In Batavia wordt zijn dochter Paulina Wilhelmina geboren op 13 sept 1904. In het adresboek 1902, 1903, 1904, 1905 woont hij nog in Riouw. In 1906 blijkt hij als “mach” in Batavia te zijn opgenomen. Bij de Bataviasche Olie Fabriek te Batavia. Kennlijk gaat hij van de olie mij op Bantam naar de olie mij in Batavia.

    In 1909 verschijnt er een tweede J.C.W. de Vries in het adresboek. Achter zijn naam staat geschreven “geg. Fusl.” Er is een militair stamboek van hem. Ik zag dat als ouders Carel Louis de Vries en Johanna Paulina Donselaar vermeldt staan. Geboren 6 april 1872 te Koepang op Timor, laatst gewoond te Soerabaja. (hij heeft twee stamboeken omdat hij eerder bij het korps pupillen zat voor een jaar). Maar deze Jan Carel Wilhelm tekent in 1874 voor 6 jaar, dus vermoedelijk is hij in 1900 afgezwaaid en in 1901 gehuwd. Maar ja, zijn er nu twee J.C.W. de Vries? We zien ook een Jan Carel Wilhelm huwen in 1910 te Tegal met Johanna Dorothea Springer. In het Nieuw Adres Boek van 1909 en 1910 staan beide mannen vermeld. Is dat dezelfde of zijn er toch echt twee?

    Als deze mannen niet dezelfde persoon zijn dan zijn Carel Louis de Vries en Johanna Paulina Donselaar niet de ouders van Jan Carel Wilhelm de Vries die in 1901 trouwde met Wilhelmina Paulus. Echter de dochter geboren in 1904, Paulina heeft dezelfde naam als Paulina Donselaar, dat blijkt geen toeval te zijn (of ze is vernoemd naar een tante) en de DNA-match bewijst dat een kleindochter en ik familie van elkaar zijn. Op basis van onze match geloof ik dat onze gemeenschappelijke voorouder Johanna Paulina Donselaar is. Dus misschien is er toch maar één J.C.W. de Vries.

    Om het nog ingewikkelder te maken zien we dat een J.C.W. de Vries is overleden, want in het adresboek staat een J.D. Springer vermeldt als weduwe van J.C.W. de Vries na 1917 wonende te Kendal. In dat jaar zien we 2 mannen en 1 weduwe J.C.W. de Vries vermeld in het Nieuw Adres Boek. En we zien een J.C.W. de Vries die 5 feb 1912 te Kendal is overleden, dat zou dus degene zijn die getrouwd was met J.D. Springer. In 1924 staat de J.C.W. de Vries vermeld als “mach.” niet meer vermeld. Eén C.J.W. en de weduwe blijven over.

    Hoe betrouwbaar is de informatie in het adresboek? Hoeveel J.C.W. de Vries zijn er nu eigenlijk?

    Bedankt, groet, Arthur

    #42590
    steve.lambooSteve Lamboo
    Participant

    Mijn overgrootvader is de Jan Carel Wilhelm de Vries geboren in 1872 te Koepang op Timor en eerst gehuwd met Wilhelmina Paulus, geb. 1872 Soerabaja en overleden 3-6-1905 te Batavia en daarna gehuwd met Dorothea Anna Springer. J.C.W. de Vries en Wilhelmina Paulus hadden een zoon en een dochter: Paulina Wilhelmina de Vries, 13-9-1904 Batavia – 4-2-1985 Maastricht (mijn oma) en Oscar Wilhelm de Vries. Ik heb een kopie van een trouwacte uit 1901 waarop de ouders van deze Jan Carel Wilhelm worden genoemd zijnde Carel Louis de Vries en Johanna Paulina Donselaar. Er wordt geen beroep vermeld op de trouwacte. De ouders van Carel Louis de Vries waren Jan de Vries geb 1812 Broek in Waterland en de Indische vrouw Eda. De ouders van Johanna Paulina Donselaar waren Wilhelm Mathias Donselaar (24-1-1820 Zutphen – 28-3-1883 Kupang Timor) en Capitolina Johanna Catharina Voorneman (30-11-1830 Ternaten – 20-7-1861 Timor)

    #42592

    Hartelijk dank voor uw informatie. Mijn over-grootmoeder was Suzanne Mathilda Donselaar, de zus van Johanna Paulina Donselaar.

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.