Jan jansz Voll

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author
    Posts
  • #3311

    Een hele verre voorvader van mij was Jan Jans Voll [ 10 generaties terug], nu kom ik 2 mannen met dezelfde naam tegen die met de Voc naar de Oost voeren, één zou rond 1678 in NRW Duitsland Coesfeld geboren zijn en de andere ongeveer 1690 te Alphen in Gelderland. Wel hebben ze beide dezelfde sterfdatum 1729!Welke is nu dan de goede? Zou het mischien één en dezelfde persoon zijn die geboren is in Duitsland en later naar Nl kwam? Volgens Treacherous translators een verslag uit 2010 zou het de Jan Jans uit Alphen zijn…..Maar ik kan het verslag nergens vinden. Wat denken jullie?Als ik ga zoeken bij VOC opvarenden komt zijn naam er niet uit dus daar kom ik ook niet verder mee.Zijn er nog andere lijsten met VOV opvarenden misschien? Wie oh wie kan me helpen om dit op te lossen?
    vriendelijke groet,
    Priscilla

    #3312

    Dit zie ik staan:

    VOC: Opvarenden, Voornaam opvarende: Jan

    Voornaam opvarende Jan
    Patroniem opvarende Jansz
    Achternaam opvarende Vol
    Herkomst opvarende Olphen
    Datum indiensttreding 02-05-1698
    Functie bij indiensttreding Soldaat
    Uitleg over functie Militair
    Uitgevaren met het schip Huis te Loo
    Datum uit dienst 1729-07-01
    Waar uit dienst Azie
    Reden uit dienst Overleden
    Schuldbrief Ja
    Maandbrief Ja
    Bronverwijzing Nummer toegang: 1.04.02, inventarisnummer: 5449, folionummer: 175

    Voornaam begunstigde Jannetje
    Achternaam begunstigde Jacobsz
    Rol begunstigde Moeder

    mvgt
    Arthur

    #3313

    Bedankt Arthur

    Dit zou dus gaan om de Duitse Jan Jansz Voll, Olfen ligt in NRW. Wat ik erg vreemd vind is dit artikel uit 2010
    From: “Treacherous Translators” (2010)

    The first Voll to arrive in Makassar was Jan Jansz. Voll, from Alphen, who sailed from Texel as a VOC soldier on May 2, 1698. After more than six months at sea he arrived in Batavia, and then in late 1699 or early 1700 he was transferred to Makassar, where he eventually rose to the rank of corporal. Before his departure he had arranged for the VOC to

    pay part of his wages to a woman in Amsterdam, but in 1715 he requested that the Company suspend these payments, because he had married in Makassar, and needed the money for his new family.

    We do not know who Jan Janz. Voll’s wife was; she could have come from the small mestizo community or, as was more common at that time, she could have been a freed slave or local woman. We can reconstruct a partial genealogy of the Voll family up to the present time, thanks to the records of the VOC, and the painstaking work of the genealogists

    Van Treslong Prins, the CBG (Centraal Bureau voor Genealogie, The Hague), and Mr Albert Voll of Leiden. It is clear that, in the early centuries, the marriage patterns of the Volls were similar to those of other well-established mestizo families: there is a history both of intermarriage between Makassar clans, and also with local Indonesian women, ranging from (ex)slaves to members of regional aristocracies.

    Zou zij Olphen D mischien verward hebben met de Nl Alphen? En zij spreekt over varen vanaf Texel?

    #3314

    Als je bij de namen kijkt VOC opvarenden http://www.gahetna.nl/collectie/index/nt00344/view/NT00344_opvarenden/q/zoekterm/Voll/q/comments/1

    Zijn er aardig wat Voll en Vol en Vols. Dus een verschrijving is al snel gemaakt. Achternamen ware in die tijd ook al niet heel erg gebruikelijk, dus het is best lastig zoeken.

    Maar de Jan Jansz Vol die ik in de posting hiervoor noemde lijkt de man te zijn die je zoekt, naam en geboorte datum komen overheen en de plaats kan een verschrijving van een o met een a zijn. Datum vertrek schip en plaats vertrek kloppen ook.

    mvgt
    Arthur

    #3315

    Overigens weet ik dat Texel de plek was waar schepen die vanuit de Zuiderzee vertrokken hun proviand insloegen op Texel en de laatste bemanning

    https://www.texel.net/nl/over-texel/historie/voc-texel/routes-van-de-voc-schepen/

    02/05/1698 Texel Batavia 06/11/1698 Amsterdam

    via: Kaap de Goede Hoop van 23/08/1698 tot 08/09/1698

    mvgt
    Arthur

    #3316

    Dank je wel Arthur!

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.