Johan Marinus Knaud, zn v. Christoffel? [OPGELOST]

Forum Forums Restricted content Ik zoek informatie over… Johan Marinus Knaud, zn v. Christoffel? [OPGELOST]

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author
    Posts
  • #2870
    dmdecalonneDennis de Calonne
    Participant

    Mijn betovergrootmoeder was Maria Jacoba Cornelia Knaud, getrouwd met Francois Joseph de Calonne.

    De ouders van Maria Jacoba Cornelia waren:
    Johan Marinus Knaud (geb. 15 sept. 1811, overl. Batavia 20 dec. 1880) en Anna Cornelia Christina Fisser (geb. 24 febr. 1821, overl. Batavia 29 okt. 1889).

    Waar ik naar op zoek ben zijn de ouders van Johan Marinus Knaud.

    Een goede kandidaat voor het vaderschap is wat mij betreft Christoffel Knaud. Volgens het excel-bestand registratie Europeanen op Java (1819) werd hij geboren in Amsterdam en kwam hij in 1802 aan in N-I. Tijdens de volkstelling is hij 30 jaar. Dat zou betekenen dat hij rond 1789 geboren zou moeten zijn in Amsterdam.
    Klopt het jaartal van het excelbestand wel? Gaat het wel om 1819 en niet om bijvoorbeeld de lijst Europese inwoners van West-Java in 1813 (waar Christoffel op voorkomt: INN 2, p. 82, zie bijlage).
    Want als het om 1813 gaat, zou hij rond 1783 geboren zijn te Amsterdam.
    En dan zou het kunnen gaan om Christoffel Knaud, zoon van Jan Martin Knaud en Maria Broekman, die op 24 aug. 1783 werd gedoopt in de Evangelisch-Lutherse kerk te Amsterdam (zie andere bijlage).

    Kortom:
    – Was Christoffel Knaud de vader van Johan Marinus Knaud?
    – Was Christoffel Knaud in 1813 of 1819 30 jaar oud en
    – was hij de in de doopregisters van Amsterdam genoemde Christoffel Knaud, gedoopt op 24 aug. 1783?

    #2871
    hverbaarschottH.J. Verbaarschott
    Participant

    Christoffel schrijft zelf :
    “Als absoluut assistent in dienst der Comp. uitgekoomen, ”

    Comp. moet zijn compagnie dus de VOC ?
    In 1803 was die opgeheven of sprak men nog zo over comp. dagelijks ?
    Of hij was als 16-jarige bij de VOC, vlak voordat die opgeheven werd?
    Ik snap dit niet zo

    #2873
    robdumasRob Dumas
    Participant

    Vanmiddag 14 juni 2013 bezocht ik de leeszaal van het Centraal Bureau voor Genealogie te Den Haag om genealogische gegevens uit lopend onderzoek na te gaan. Omdat ik daar nu eenmaal was, besloot ik te kijken of ik gegevens kon vinden over Christoffel Knaud. Ik dacht dat ik mogelijk niets over hem zou vinden, maar niets was minder waar.

    In de Collectie Bloys van Treslong Prins vond ik fiches met belangrijke informatie over Christoffel Knaud zoals: hij werd geb. Amsterdam 20 aug. 1783, was Luthers, zn. van Jan, burger aldaar en Maria Broekman, was 17 Maart 1810 Adj. Secrt. Civ. Rekenkamer, in 1811 was hij ongehuwd.
    In 1802 was hij in Indië aangekomen met het Schip ,,Vrouwe Ester”.

    Tevens op dezelfde microfiche waar ik fiches met de reeds genoemde informatie vond, stond een fiche betreffende de doop van Johan Marinus Knaud in de Bat. Luth. kerk te Batavia op 13 oct. 1811.
    Daar staat verder vermeld dat hij was geadopteerd door Christoffel Knaud en dat zijn Moeder was de Slavin Bientang [mijn opmerking: Bintang betekent ‘Ster’ in het Maleis]
    Register No. B.S. Batavia 43 No. 474

    Hieruit kan denk ik worden opgemaakt dat Christoffel Knaud de zoon die hij had verwekt bij de Slavin Bientang had geadopteerd en hem de naam had gegeven van Johan Marinus Knaud. Dit was een algemene praktijk onder Europeanen in Indië die de kinderen die zij bij vrouwen ‘s lands hadden verwekt wilden adopteren of wettig erkennen.

    Gegevens over de betrekkingen die Christoffel Knaud vervulde in de Rekenkamer van Ned. Indië zijn aangetroffen op internet op de website://databases.tanap.nl/ead/html/Jakarta_AlgemeneRekenkamer/index.html?N100B3

    Op de website Historische Kranten van de KB werd de overlijdensadvertentie van Christoffel Knaud uit 1822 aangetroffen.

    Hiermee zijn de vragen die de vraagsteller heeft gesteld in het eerste bericht hopelijk voldoende beantwoord.
    Met dit voorbeeld hoop ik te hebben aangetoond dat indien je gedegen genealogisch onderzoek wilt verrichten, het raadzaam is de archieven te blijven bezoeken waar veel historisch materiaal over personen en families uit vroegere tijden zijn opgeslagen. De meest prachtige vondsten doe je daar!

    #2874
    hverbaarschottH.J. Verbaarschott
    Participant

    Prachtig Rob,
    Je hebt een bevestiging gevonden wat Dennis al vermoedde.

    #2875
    dmdecalonneDennis de Calonne
    Participant

    Rob,
    Enorm bedankt voor het delen van deze fantastische vondsten! Inderdaad, het bevestigt wat ik al vermoedde. Wat dat betreft is de familie Knaud, ook in de latere generaties vrij overzichtelijk (daar ben ik nu mee bezig).
    De scans van de fiches etc. heb ik inmiddels van je gekregen per e-mail. Je kon ze hier niet toevoegen vanwege een beperking in het aantal MBs. Ik zal de grens iets omhoog gooien.
    Ik kan je niet genoeg bedanken, maar ik doe een poging door nogmaals te zeggen: bedankt!

    #2876
    Anonymous
    Guest

    Graag gedaan, Dennis!

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.