JOHANN GOTTFRIED THEODOR MOHRMANN

Forum Forums Restricted content Ik zoek informatie over… JOHANN GOTTFRIED THEODOR MOHRMANN

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author
    Posts
  • #3521
    apintveldAdriaan Intveld
    Participant

    Beste Indische navorsers,

    Ik ben op zoek naar meer informatie over JOHANN GOTTFRIED THEODOR MOHRMANN. Dit is wat ik tot nu toe heb:

    JOHANN GOTTFRIED THEODOR MOHRMANN, geb. …… 5 sept. 1807, assurantie agent en handelaar/commissionair te Makassar, overl. ….., zn. van ….. en …..
    tr. Batavia 25 febr. 1847
    JOHANNA CORNELIA KATHARINA ADOLPHINE VON SCHMIDT AUF ALTENSTADT, geb. Fort Van der Capellen 6 jan. 1829, overl. Amsterdam 28 aug. 1869, dr. van JOHANN HENRY CARL WILHELM VON SCHMIDT AUF ALTENSTADT en CATHARINA ELISA IN’TVELD.

    #3522
    DennisWeb master
    Participant

    Dag Adriaan,

    Goed te zien dat je nog steeds in business bent.
    Johannes Gottfried Theodor Mohrmann (zijn trouwakte vermeldt inderdaad Johann) kreeg bij GB van 28 maart 1839, nr. 9 toestemming om in Indië te verblijven. Hij had de Duitse nationaliteit, maar dat zal geen verrassing zijn.

    Je zult ongetwijfeld al hebben vastgesteld dat hij op de inwonerslijsten van Batavia (1846-1847) en Makasser (1848-1855) wordt vermeld. Hij zal dus ergens in de 2e helft van de jaren 1830 in Indië zijn aangekomen en mogelijk omstr. 1855 weer naar Europa zijn teruggekeerd. Ik heb geen krantenbericht gevonden waarin hij als passagier a/b van een schip aankomt of vertrekt.
    In wiewaswie komt ik hem niet tegen. Je zult de familieadvertenties van het CBG en via delpher wel bekeken hebben, neem ik aan.
    Overigens heeft hij gezien de overlijdensplaats van zijn vrouw mogelijk in Amsterdam gewoond. Hij zal daar wellicht in het archief sporen hebben nagelaten.

    In het bestand naturalisaties van Dennis komt hij niet voor. Wellicht is dus kort na aankomst in Nederland overleden of naar Duitsland gegaan.

    Hij zal ongetwijfeld verbonden zijn geweest met de firma J. Mohrmann & Co., later handelsvereniging v/h J. Mohrmann & Co. te Makasser. Wellicht dat het archief van die firma ergens bewaard is gebleven.

    Is contact zoeken met nog in Nederland wonende Mohrmannen eem idee?

    Nou, het is allemaal niet spectaculair, maar misschien is er toch iets waar je wat aan hebt.

    Hartelijke groet,
    Roel.

    #3523
    Anonymous
    Guest

    Goedendag,

    http://www.stamboomzoeker.nl/search.php?l=nl&s=100&fn=&sn=mohrmann&bd1=0&bd2=2013&bp=&m=1&np=0&uy=&un=&t=1

    #103 en #105 zijn relevant.

    Zij zal de/een dochter zijn, geboren (04 mei?) 1852 te Makassar die later of in Hamburg of in Oisterwijk is getrouwd. Ook haar overlijdensjaar verschilt van 1913 naar 1930!

    M.i. toch de moeite waard om verder te bezien.

    Cheers

    Marcel

    #3524
    leojanssenLeo Janssen
    Participant

    Hoi Adriaan,

    BS Batavia, huw. 1847, aktenr. 11:

    25 febr. 1847. Johann Gottfried Theodor Mohrmann, oud ruim 29 jaar, geboren te Hamburg, koopman te Batavia, aldaar wonende op Tana-abang; met Johanna Cornelia Catharina Adolphina von Schmidt auf Altenstadt, oud 18 jaar, geboren te [kon ik niet ontcijferen], wonende bij haar [kon ik niet ontcijferen] te Jattie boven Tana-abang. Getuigen: Jhr. Joan Cornelis Reijnst, oud 49 jaar, Commandeur van de Orde van de Nederlandsche Leeuw, vice-president van de Raad van Nederlandsch-Indië, wonende op Molenvliet, en Steven Adriaan Buddingh, theologiae doctor, predikant bij de Protestantse Gemeente te Batavia en aldaar op Molenvliet wonende.

    P.S. In 1847 worden van beide comparanten nog geen ouders vermeld!

    Waar heb jij overigens de geboortedatum van Mohrmann vandaan?

    #3529
    Anonymous
    Guest

    Op de volgende pagina vindt je meer informatie over het geslacht Mohrmann en het lijkt mij dat Jurgen Mohrmann ook het nodige te vertellen weet.

    http://www.stadtmuseum-ibbenbueren.de/stadtmuseum_tag_des_offenen_denkmals_2010.htm

    Ich, der Mohr habe in meiner alten Heimat Sumatra viel gesehen und erlebt

    1789 wurde ich aus Tropenholz auf Sumatra geschnitzt. Auf meinem Kopf trage ich eine Federkrone. Mit meiner rechten Hand umfasse ich den Wanderstab, meine linke Hand ruht auf einer Tabaksrolle. Ich trage ein buntes Baströckchen mit einer Schärpe.
    Hier auf Sumatra besaß die Familie Mohrmann bis 1952, bis zur Selbständigkeit Indonesiens, eigene Tee-, Kaffee-, Kakao- Gewürz- und Tabakplantagen. Inmitten der Kaffeeplantagen lag ein langgestrecktes, weißes Farmerhaus mit zwei Säulen vor der Tür. Das Haus hatte viele Fenster ohne Verglasung, durch die immer ein leichter Wind wehte, denn Fensterscheiben gab es nicht. Bambusstangen waren vor den Fenstern und verhinderten das Eindringen der Sonnenstrahlen. Hinter dem Haus lagen zwei Schuppen, in denen die geerntete Ware lag. Ein herrlicher Duft von den Gewürzen und vom Tabak kam immer durch die Fenster herein. Besonders schön waren die vielen bunten Vögel, die hier leben. Sehr oft gingen schwere Tropengewitter hernieder; danach dampfte die Erde.
    Die ersten Jahre verbrachte ich im Farmerhaus, sah morgens die Kaffeepflücker mit viel Geschrei in die Plantagen gehen, roch die Gewürze. Teeblätter wurden um mich herum getrocknet. Es war sehr heiß, oft verirrten sich bunte Vögel, Papageien, in das Haus. Ja, das war meine Heimat.
    Als 1789 wieder ein Mitglied der Familie Mohrmann aus dem fernen Europa zu Besuch kam, wurde ich diesem weißen Mann zum Geschenk gemacht. Ich fuhr mit Mohrmanns Handelsflotte über das Meer, um das Kap der guten Hoffnung herum bis nach Rotterdam. Im Sockel steht geschrieben: 1789.

    Siehe auch das Buch von Friedrich E. Hunsche
    “Die Geschichte einer westfälischen Kaufmannsfamilie – 250 Jahre Handelshaus Mohrmann
    Ibbenbüren 1732 -1982 – Ibbenbürener Vereinsdruckerei GmbH 1982, 182 Seiten. Gebunden.
    Stadtmuseum Ibbenbüren

    #3566
    apintveldAdriaan Intveld
    Participant

    Best Roel, Leo en Marcel,

    Dank voor al jullie hulp, hier kan ik zeker verder mee.

    Leo, wat betreft jouw vraag waar ik de geboortedatum van Mohrmann vandaan heb: dat is uit De Wapenheraut 1909, pag. 480. Vreemd genoeg sluit het geboortejaar 1807 niet aan bij de vermelding dat hij ten tijde van zijn huwelijk 29 jaar is, dat zou dan 39 jaar moeten zijn…

    Verder heb ik zojuist ontdekt (via BS Amsterdam 1869, overlijdensakte nr. 5053) dat Johanna Cornelia Catharina Adolphina von Schmidt auf Altenstadt bij haar overlijden woonachtig was in Hamburg, dus het ziet er naar uit dat Johann Gottfried Theodor Mohrmann inderdaad – zoals Roel al vermoede – naar zijn vaderland is teruggekeerd.

    Groeten, Adriaan

    P.S. Johann Gottfried Theodor Mohrmann noemde zich in Indië ook John Mohrmann, zie bijlage.

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.