JULIA CONSTANTIA VAN PUT

Forum Forums Restricted content Ik zoek informatie over… JULIA CONSTANTIA VAN PUT

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author
    Posts
  • #39310
    apintveldAdriaan Intveld
    Participant

    Geboren Pattie (Japara) 11 aug. 1863.
    Gevraagd:
    * namen van beide ouders
    * plaats en datum overlijden

    #39329
    robdumasRob Dumas
    Participant

    Hi Adriaan,

    Ouders van Julia Constantia van Put, geb. Pattie 11 aug. 1863, waren Hugo Adrianus van Put [ingeschreven als inwoner van Pattie in 1863 (Almanak van Ned.Indië 1863, p. 60)] en Clara Elisabeth Warnars die waren gehuwd te Rembang op 6 nov. 1862. Clara Elisabeth Warnars had een halfzuster genaamd Julia Constance Warnars.

    Julia C. van Hien-van Put verbleef met haar echtgenoot en hun dochter Anna Paulina van Hien van 30 juni 1897 tot 20 november 1897 te Nijmegen tijdens hun Europees verlof. Zie https://studiezaal.nijmegen.nl/detail.php?id=2311765330

    Julia C. van Put moet zijn overleden te Malang omstr. 1933.

    Vriendelijke groeten,
    Rob

    #39330
    apintveldAdriaan Intveld
    Participant

    Hallo Rob,

    Dank voor je bericht. De conclusie dat Hugo Adrianus van Put en Clara Elisabeth Warnars de ouders waren heb je dat alleen gebaseerd op hun huwelijk in 1862 in de buurt van Pattie en dat Hugo Adrianus van Put ingeschreven was als inwoner van Pattie in 1863 of ook nog op basis van andere bronnen?

    Wat betreft haar overlijden: ik vermoed ook dat ze omstreeks die tijd (in Malang) overleden zou kunnen zijn, maar ik heb niets gevonden in de kranten…

    Groeten,

    Adriaan

    #39332
    robdumasRob Dumas
    Participant

    Dag Adriaan,

    Zoals jou bekend is, hebben wij in Nederland bijna geen directe toegang tot een primaire bron als de Burgerlijke Stand van Ned.Indië zoals die bewaard wordt in Indonesië. De Mormomen hebben de Burgerlijke Stand van Ned.Indië in vooral de grote steden v Indonesië verfilmd, maar die in kleinere plaatsen zijn vaak niet verfilmd door hen. Om die reden moeten wij gegevens halen uit secundaire bronnen zoals bv. de Regerings-Almanak van Ned.Indië, maar ook de gegevens van de B.S. v Ned.Indië in deze Regerings-Almanak zijn niet altijd volledig of juist.

    – Eerst heb ik mij de vraag gesteld wie de ouders van Julia Constantia van Put kunnen zijn. De familienaam ‘van Put’ komt niet veel voor in Ned. Indië, via http://www.roosjeroos.nl kom je dan snel uit bij Hugo Adrianus van Put die in het huwelijk trad met Clara Elisabeth Warnars te Rembang op 6 nov. 1862. Negen maanden later werd te Pattie (Japara) Julia Constantia van Put geboren.
    – Om te checken, heb ik in de Almanak v Ned. Indië gekeken welke persoon met de familienaam ‘van Put’ was ingeschreven in 1863 te Rembang en dat was maar 1 persoon genaamd Hugo Adrianus van Put die de vader van Julia C. van Put zou kunnen zijn. Ruim 35 jaar geleden zouden deze 2 gegevens al voldoende bewijzen opleveren om Hugo Adrianus van Put en zijn echtgenote aan te wijzen als haar ouders.
    – Maar in deze tijd heb ik nog een 3e checkup gedaan. Ik vond het vreemd dat Julia Constantia van Put niet was vernoemd naar haar ouders of grootouders zoals dat de veelal gebeurde in de 19e eeuw en tot in de helft van de 20e eeuw. Mijn conclusie was dat zij moest zijn vernoemd naar 1 familielid van 1 van haar ouders. Op de internet website https://gw.geneanet.org/rikkohler?n=warnars&oc=&p=clara+elisabeth vond ik dat Clara Elisabeth Warnars een halfzus had genaamd Julia Constance Warnars, geboren uit het 3e huwelijk van Clara Elisabeth Warnars haar vader na het overlijden van haar moeder. Clara Elisabeth Warnars moet een speciale band hebben gehad dat zij haar eerste kind, haar oudste dochter, naar deze halfzus had vernoemd. De 2e dochter uit het huwelijk van Hugo Adrianus van Put en Clara Elisabeth Warnars werd wel vernoemd naar beide ouders, haar naam was Clara Adriana van Put, geb. Pattie (Japara) 5 mei 1865. Deze gegevens vormen voor mij de bevestiging dat Hugo A. v Put en Clara E. Warnars de ouders waren van Julia C. van Put.
    – Ten tijde van het huwelijk van Julia C. van Put te Modjokerto in 1887 was slechts 1 persoon met de familienaam ‘van Put’ ingeschreven als inwoner van Modjokerto en dat was Hugo Emile van Put. Hij was een zoon van Hugo A. van Put en zijn echtgenote. Hugo Adrianus van Put was tien jaar tevoren reeds overleden te Soerakarta op 15 okt. 1877. Julia C. van Put, haar zuster Clara Adriana en haar broer Hugo Emile woonden in Modjokerto in 1887, mogelijk in 1 huis. Haar zus Clara Adrian van Put trad in het huwelijk te Modjokerto op 11 mei 1888. Haar broer Hugo Emile van Put trad in het huwelijk te Modjokerto op 4 juli 1889.

    I rest my case.

    Wat betreft het overlijden van Julia Constantia van Put. Ik heb ondervonden dat de gegevens in het Adresboek van Ned.Indië niet altijd up-to-date werden gehouden. Zij kan eerder dan 1933 zijn overleden, tussen 1923-1933, maar kan ook eerder vóór 1923. 1 aanknopingspunt kan zijn de overlijdensdatum van haar haar man, waar en wanneer was hij precies overleden? Na zijn overlijden, kan zij in het huis van 1 haar kinderen zijn gaan wonen, dus kan zij ook zijn overleden tussen 1930-1940.

    Groeten,
    Rob

    • This reply was modified 3 years, 4 months ago by robdumasRob Dumas.
    #39334
    robdumasRob Dumas
    Participant

    Correctie:

    Hugo Adrianus van Put was als enige met de familienaam ‘van Put’ ingescheven als inwoner van Pattie (Japara) in 1863

    #39335
    apintveldAdriaan Intveld
    Participant

    Hallo Rob, dank je voor je uitvoerige uiteenzetting. Ik ben het helemaal eens met je, hoor. Soms is het helaas niet anders dat wij als Indisch genealogen met alleen indirecte gegevens de afkomst moeten vaststellen. Maar dat puzzelen maakt het aan de andere kant ook wel weer leuk ????

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.